The Geometria of Origami

Authors

  • Thaísa Dutra
  • Daniel Portinha
  • Helen Silveira Jardim
  • Ana Cristina Mendes
  • Rosana Gomes
  • Rosilene Arloy

Keywords:

Learning of mathematics, Geometry and Origami

Abstract

Abstract The objective of this work is to show that, even though Mathematics is a discipline that involves calculations and formulas, it can and should be a pleasant and interesting educational experience. For this reason, the Geometry of Origami should be taught in Primary Education as a resource of inquiry and problem solution in the teaching and learning of Mathematics. The idea is to stimulate students to try, reflect, and reach their own conclusions by using origami folds. These activities have been developed in the academic discipline Games and Mathematical Education, given by Prof. Daniel Portinha Alves, Coordinator of the Post-Graduation Course in Mathematics Education at the Universidade Estácio de Sá, campus Centro I (RJ).

Author Biographies

  • Thaísa Dutra
    Especialista em Educação Matemática pela Universidade Estácio de Sá
  • Daniel Portinha
    Mestre em Educação Matemática (USU), professor da Universidade Estácio de Sá (UNESA)
  • Helen Silveira Jardim
    Doutoranda em Educação (UFRJ), professora do Colégio Pedro II (RJ)
  • Ana Cristina Mendes
    Especialista em Ensino da Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Rosana Gomes
    Estudante do Curso de Especialização em Educação Matemática da UNESA
  • Rosilene Arloy
    Estudante do Curso de Especialização em Educação Matemática da UNESA

Published

03-02-2012