Environmental perception of students at “Colégio Maximus”, Ouro Fino, MG

Authors

  • Mark Alisson dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
  • Leonardo Ribeiro Góes-Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
  • Bruno Senna Corrêa Centro Federal de Educação Tecnologica de Minas Gerais

Keywords:

Environmental education. Environmental perception. Students.

Abstract

Environmental education is a long learning process, becoming, for that reason,a philosophy of life. It provides complete education of individuals, enabling them to find solutions for the current environmental crisis. The research on environmental perception (perceiving the environment in which one is inserted) was carried out with students from 6th to 9th grades at Maximus School, a private institution, in the city of Ouro Fino, State of Minas Gerais. Data collection was conducted through a questionnaire of 20 questions developed by the Environmental Perception Study Group (NEPA). The introduction of environmental education in related topics in the different disciplines showed some efficiency on the exacerbation of environmental perception of the students, but the superficiality of how the environmental issues are addressed is visible. Therefore, it is necessary that educational institutions explore environmental issues in most school disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mark Alisson dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
    Graduação em Gestão Ambiental - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais,
  • Leonardo Ribeiro Góes-Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
    Graduação em Gestão Ambiental - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais,
  • Bruno Senna Corrêa, Centro Federal de Educação Tecnologica de Minas Gerais
    Graduação em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais(1997), Especialização em Biologia (UFLA, 2000), Mestrado (Engenharia Florestal/ManejoAmbiental/Ecologia de população vegetal) (UFLA, 2001) e Doutorado (Engenharia Florestal/ManejoAmbiental/Ecologia de aves) (UFLA, 2008). Como docente, tem experiência de aulas no ensinomédio (15 anos), ensino técnico (5 anos) e ensino superior (8 anos). Atualmente é professor efetivo(D-304) e pesquisador do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET),campus Nepomuceno,MG, onde leciona a disciplina de Biologia para os cursos de Eletrotécnica,Mecatronica e Redes para o Ensino Médio. Como pesquisador atua no levantamento de avifauna e mastofauna (médios e grande mamíferos), diagnóstico ambiental, diagnóstico ecológico rápido nos biomas Cerrado, Mata Atlântica, Caatinga e Amazônia.Trabalha com a Conservação da Biodiversidade, propondo estratégias sustentáveis e adequadas de conformidade das áreas amostradas e pesquisadas (Planos de Manejo e Monitoramento de Fauna).Tem experiência em Manejo Ambiental, com ênfase em Ecologia, Conservação e Manejo de Fauna Silvestre de aves e mamíferos e Biogeografia.

Published

17-02-2014

Issue

Section

Original articles

How to Cite

Environmental perception of students at “Colégio Maximus”, Ouro Fino, MG. Boletim do Observatório Ambiental Alberto Ribeiro Lamego, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 49–72, 2014. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/boletim/article/view/2177-4560.20130014.. Acesso em: 22 jul. 2024.