Participative Master Plan: playing and learning to live

Authors

  • Hélio Gomes Filho Instituto Federal Fluminense
  • Margarida Maria Mussa Tavares Gomes Instituto Federal Fluminense

Keywords:

Master Plan. Participation. Empowerment. Democratic Management. Educational Games.

Abstract

This paper describes a project implemented in the municipality of Quissamã, located on the northern coast of the State of Rio de Janeiro – Brazil – an area under heavy influence of the Campos Basin oil production. The paper reports the experiment carried out between 2006 and 2008, with support of the Ministry of Cities and the CNPq (National Research Council). This project aimed to develop a participatory management methodology that could ensure training to the Quissamã community in order to monitor the execution of the “Master Plan of Sustainable Development of the Quissamã Municipality – Rio de Janeiro”. The study discusses alternatives of community empowerment in the process of a democratic management of the territory, based on educational games. The results obtained in the first phase of the project are discussed, and suggestions are presented for future actions necessary to design a framework for managing municipal territory in the democratization process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hélio Gomes Filho, Instituto Federal Fluminense
    Hélio Gomes Filho - Mestre em Planejamento Regional e Gestão da Cidade pela Universidade Cândido Mendes (UCAM - Campos dos Goytacazes) ; Doutorando em Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) - Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Campus Campos-Centro - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. Email: heliogomes58@gmail.com
  • Margarida Maria Mussa Tavares Gomes, Instituto Federal Fluminense
    Margarida Maria Mussa Tavares Gomes - Mestra em Planejamento Regional e Gestão da Cidade pela Universidade Cândido Mendes (UCAM - Campos dos Goytacazes),Doutoranda em Urbanismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Campus Campos-Centro. Campos dos Goytacaze/RJ - Brasil. Email:margarida.m@gmail.com.Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Urbanismo da UFRJ (PROURB). Possui graduação em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (1980) e Mestrado em Planejamento Regional e Gestão da Cidade - UCAM (2004). É professora do curso de Arquitetura e Urbanismo do Instituto Federal Fluminense - campus Campos Centro

Published

21-05-2015

Issue

Section

Original articles

How to Cite

Participative Master Plan: playing and learning to live. Boletim do Observatório Ambiental Alberto Ribeiro Lamego, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 21–34, 2015. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/boletim/article/view/2177-4560.20140002.. Acesso em: 21 nov. 2024.