Technical high school education in the state of Rio de Janeiro and the confrontation of the ecological crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/2177-4560.v19n12025p79-102

Keywords:

Human development. , Ecological crisis., Vocational education. , Technical-level training. , State of Rio de Janeiro.

Abstract

Despite the warnings issued about the serious consequences arising from the inappropriate use of natural resources since the 19th century, we reached the third decade of the 21st century using production models still based on the irrational exploitation of these resources. But if the warnings were not enough to carry out the necessary socio-productive changes, the intensification of adversities related to the socio-ecological crisis in the first quarter of the 21st century have been frightening populations in different territories of the planet. In this context, and with the aim of contributing to the organization and management of the provision of professional education courses in the state of Rio de Janeiro, this study presents data related to technical courses that registered enrollments in the Rio de Janeiro territory in the period 2019-2023 and which present, among their purposes, the training of workers committed to protecting the planet's ecosystems and qualified to face the consequences of the ecological crisis. The analyzes carried out demonstrated the non-existence or low number of enrollments in strategic courses, in addition to the low territorial capillarity of the offer, indicating an insufficient supply of these courses in the territory of Rio de Janeiro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Páulea Zaquini, Fundação Oswaldo Cruz
    Tecnologista em Saúde Pública da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio / Fundação Oswaldo Cruz. Doutoranda em Economia pela Universidade Federal Fluminense. 
  • Fernada Cosme da Costa, Instituto Federal do Rio de Janeiro
    Pedagoga do Instituto Federal do Rio de Janeiro. Doutora em Serviço Social pela Escola de Serviço Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

ALIANÇA BRASILEIRA PELA CULTURA OCEÂNICA. Caderno Temático I: 2024 – O ano mais quente da história. Série: Brasil em Transformação - o impacto da crise climática. Dipsonível em: https://maredeciencia.eco.br/wp-content/uploads/2024/12/Brasil-em-transformacao-1-2024-o-ano-mais-quente-da-historia.pdf. Acesso em: 07 fev. 2025.

BRASIL. Catálogo Nacional dos Cursos Técnicos. Ministério da Educação. 4a edição. Brasília: Brasil, 2025. Disponivel em: <http://cnct.mec.gov.br/apresentacao>. Acesso em 07: fev. 2025.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Diário Oficial da União: Edição: 3. Seção: 1. Página: 19. Brasília, DF. Publicado em: 06/01/2021.

CEDEFOP, 2023. Skills in transition: the way to 2035 Luxembourg: Publications Office. Disponível em: http://data.europa.eu/doi/10.2801/438491. Acesso em: 10 fev. 2025.

CHARBONNIER, P. Abundância e liberdade: uma história ambiental das ideias políticas. 1a. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.

D'AMATO, C., TORRES, J. P. M., MALM, O. DDT (dicloro difenil tricloroetano): toxicidade e contaminação ambiental - uma revisão. Química Nova. Vol. 25, n. 6, 995-1002, 2002.

FOSTER, J. B. (2005). A ecologia de Marx: Materialismo e natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

HABERL, H., et al. A socio-metabolic transition towards sustainability? Challenges for another Great Transformation. Sustainable Development. Publicado em 19 jan. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1002/sd.410. Acesso em 10 fev.2025.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Divisão regional do Brasil em regiões geográficas imediatas e regiões geográficas intermediárias. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

INFANTE-AMATE, J., MOLINA, M. G., & TOLEDO, V. M. El metabolismo social. Historia, métodos y principales aportaciones. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, 27, pp. 130-152. Disponível: https://redibec.org/wp-content/uploads/2018/01/rev27-11-corregido.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.

IPCC. Summary for Policymakers. Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. Geneva: IPCC. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/downloads/report/IPCC_AR6_SYR_SPM.pdfdoi:10.59327/IPCC/AR6-9789291691647.001. Acesso em: 10 fev. 2025.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Aplicadas Anísio Teixeira. Planilha enviada às autoras com dados relacionados às matrículas em cursos de educação profissional técnica no estado do Rio de Janeiro no período 2019-2021. Documento disponibilizado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Aplicadas Anísio Teixeira por meio da plataforma Fala.BR em set. 2022.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Aplicadas Anísio Teixeira. Planilha enviada às autoras com dados relacionados às matrículas em cursos de educação profissional técnica no estado do Rio de Janeiro no ano de 2022. Documento disponibilizado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Aplicadas Anísio Teixeira por meio da plataforma Fala.BR em dez. 2023.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Aplicadas Anísio Teixeira. Planilha enviada às autoras com dados relacionados às matrículas em cursos de educação profissional técnica no estado do Rio de Janeiro no ano de 2023. Documento disponibilizado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Aplicadas Anísio Teixeira por meio da plataforma Fala.BR em jul. 2024.

INMET, Instituto Nacional de Meteorologia. Clima: Normais Climatológicas. Disponível em: https://clima.inmet.gov.br/GraficosClimatologicos/DF/83377. Acesso em: 07 fev. 2025.

INMET, Instituto Nacional de Meteorologia. Sisdagro: Balanço Hídrico. Disponível em: http://sisdagro.inmet.gov.br/sisdagro/app/climatologiaProdutos. Acesso em: 07 fev. 2025.

LOPES, I.; LEAL, B. G. Índice de aridez e tendência a desertificação para estações meteorológicas nos estados da Bahia e Pernambuco. Revista Brasileira de Climatologia. Ano 11, Vol. 17, 2015. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistaabclima/article/view/42413. Acesso em: 07 fev. 2025.

MARX, K. O Capital: Crítica da Economia Política - Livro I: O Processo de Produção do Capital. (R. Enderle, Trad.) São Paulo: Boitempo Editorial. 2013.

MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos. Disponível em: michaelis.uol.com.br. Acesso em: 04 fev. 2025.

MCTI. Nota Técnica: Elaboração dos Mapas de Índice de Aridez e Precipitação Total Acumulada para o Brasil. Sem data. Disponível em: https://www.gov.br/cemaden/pt-br/assuntos/noticias-cemaden/estudo-do-cemaden-e-do-inpe-identifica-pela-primeira-vez-a-ocorrencia-de-uma-regiao-arida-no-pais/nota-tecnica_aridas.pdf. Acesso em: 04 fev.2025.

OIT. ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. ¿Qué es um empleo verde? Disponível em: https://www.ilo.org/es/resource/article/que-es-un-empleo-verde. Acesso em: 10 fev. 2025.

PAVLOVA, M Regional overview: What is the government’s role in greening TVET? TVET@Asia, 30 jan. 2016. 1-18. Disponivel em: https://tvet-online.asia/6/pavlova/. Acesso em: 10 fev. 2025.

VERSIANI, B. Entropia e Insustentabilidade: Georgescu-Roegen, o gênio redescoberto. EcoDebate. Publicado no Portal EcoDebate em 16 jun. 2015. Disponível em: https://www.ecodebate.com.br/2015/06/16/entropia-e-insustentabilidade-georgescu-roegen-o-genio-redescobeerto-artigo-de-bruno-versiani/

Published

15-04-2025

How to Cite

Technical high school education in the state of Rio de Janeiro and the confrontation of the ecological crisis. Boletim do Observatório Ambiental Alberto Ribeiro Lamego, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 79–102, 2025. DOI: 10.19180/2177-4560.v19n12025p79-102. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/boletim/article/view/23456.. Acesso em: 20 apr. 2025.