Health education beyond the walls of the Federal Fluminense Institute

Authors

  • Ligia Cordeiro Matos Faial Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
  • Cidllan Silveira Gomes Faial Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
  • Alexcievenny Oliveira Furtado Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
  • João Mateus Ferreira Ribeiro Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
  • Rose Mary Costa Rosa Andrade Silva Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa - Universidade Federal Fluminense
  • Eliane Ramos Pereira Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa - Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.19180/2447-8180.v4n12020p217-227

Keywords:

Health Education, Ludic, Teenager

Abstract

This is a descriptive study with a qualitative approach, type of experience report, with the objective of describing the experience of the health education session for adolescent high school students at Colégio Estadual Maria da Conceição Pereira Pinto. The realization of this pedagogical proposal in extensionist health arises from the successful pilot project of health education for students of the Instituto Federal Fluminense. This project worked on themes chosen by the youth audience based on play and art. The playful pedagogical experience in health outside the institutional walls, aroused interest among peers to learn while playing. Marked by originality and guided by recreation, the sessions produced timely knowledge for the acquisition of norms of healthy behaviors. Art and play are facilitators for health education, since it establishes bonds and breaks down barriers that distance health professionals and adolescents with a focus on youth biopsychosocial balance. The student's pedagogical strategy reorganizes thinking and doing health at school, by producing knowledge, preventing risk behavior, in the face of experienced vulnerabilities, and transforming the individual into the protagonist of self-care.

Author Biographies

  • Ligia Cordeiro Matos Faial, Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
    Doutora em Ciências do Cuidado em Saúde/ Universidade Federal Fluminense (UFF), Mestre em ensino na saúde/UFF, Residência Transplante de medula óssea, hematologia e hemoterapia/Universidade Federal do Rio de Janeiro, Residência em Clínica Médica/ Hospital dos Servidores do Estado, Medicina/ Universidade Severino Sombra. Médica do Instituto Federal Fluminense campus Bom Jesus
  • Cidllan Silveira Gomes Faial, Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
    Doutorando em Ciências do Cuidado em Saúde/ Universidade Federal Fluminense, Bacharelado e licenciatura em Educação Física/Universidade Federal do Rio de Janeiro, Educador Físico do Instituto Federal Fluminense campus Bom Jesus.
  • Alexcievenny Oliveira Furtado, Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
    Discente do ensino médio do curso técnico de agropecuária do Instituto Federal Fluminense campus Bom Jesus
  • João Mateus Ferreira Ribeiro, Instituto Fedral Fluminense Campus Bom Jesus
    Discente do ensino médio do curso técnico de agropecuária do Instituto Federal Fluminense campus Bom Jesus
  • Rose Mary Costa Rosa Andrade Silva, Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa - Universidade Federal Fluminense
    Pós-Doutora em Filosofia/ Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ); Doutora em Psicologia Social (UERJ) e Doutora em enfermagem/ Universidade Federal do Rio de Janeiro  (UFRJ). Mestre em Filosofia (UERJ), mestre em enfermagem (UFRJ), professora e vice-coordenadora do Mestrado profissional Interdisciplinar em Educação e Saúde (MPES) da Universidade Federal Fluminense (UFF) e professora do Doutorado e Mestrado Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde (PACCS/UFF).
  • Eliane Ramos Pereira, Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa - Universidade Federal Fluminense
    Pós-Doutora pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Enfermagem/Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional Enfermagem Assistencial (MPEA) /Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora de Doutorado e Mestrado do Programa De Pós-Graduação Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde/ PACCS /UFF. Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação Mestrado de Ensino na Saúde MPES/UFF.

Published

16-09-2020

Issue

Section

Relato de experiência