Campo Limpo System Environmental Education Program (Pea): Shared Responsibility: The Student as Protagonist

Authors

  • Giovane Leal de Souza Silva Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Marcela Brite Alfaiate Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Larissa Bahiense Pereira Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Herval Pereira Duarte
  • Carlos Frederico de Menezes Veiga Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Silvério de Paiva Freitas Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.19180/2447-8180.v6n2023p70-82

Keywords:

Teaching, Recycling, Solid waste, Sustainability

Abstract

The Campo Limpo System Environmental Education Program supports educational institutions with curricular content related to the environment, with the objective of making teachers and students of the 4th and 5th years of Elementary Education aware of shared responsibility in the sustainable management of empty packaging and solid waste, and to stimulate the protagonism of students in conscious consumption practices for the non-generation of solid waste, as well as the adequate final disposal of tailings. The methodology used is the annual distribution of environmental education kits to public and private schools. The kits comprise the teacher’s notebook, thematic posters, collaborative game. In Rio de Janeiro, in 2019, there were 12 participating schools, comprising the municipalities of Campos dos Goytacazes, Cardoso Moreira, São João da Barra and São José de Ubá. Lectures were given to build students’ environmental awareness, addressing the challenge of solid waste based on the notion of “shared responsibility”. At the end of the lecture cycle, students participated in the drawing (4th year) and writing (5th year) contest, working the theme: “How can I do my part in waste management”, where the best were awarded.

Author Biographies

  • Giovane Leal de Souza Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
    Engenheiro Agrônomo, pesquisador e extensionista da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: giovanelealufruralrj@gmail.com.
  • Marcela Brite Alfaiate, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: laribahiense@live.com.
  • Larissa Bahiense Pereira, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: laribahiense@live.com.
  • Herval Pereira Duarte
    Técnico em agropecuária, técnico da Central de Recolhimento do Instituto Nacional de Processamento de Embalagens Vazias (InpEV) em Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: hervalp@hotmail.com.
  • Carlos Frederico de Menezes Veiga, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
    Doutor em Produção Vegetal pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2000). Engenheiro Agrônomo e pesquisador aposentado da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: cfveiga@yahoo.com.br.
  • Silvério de Paiva Freitas, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
    Doutor em Fitotecnia (Produção Vegetal) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Professor Titular da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E:mail: silverio@uenf.br.

Published

12-05-2023

Issue

Section

Relato de experiência