Home economics: origin, development and professional working field
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20060006Keywords:
Home Economics, Knowledge, ProfessionAbstract
Home Economics is not only a set of practical knowledge housewives must possess to prepare food empirically, make and repair clothes, take care of their children and do domestic chores. The objective of this article is to discuss the area of Economics defined as Home Economics, focusing on its origin, evolution, the working field of its specialists and its prospects for the 21st century. Results show the need for scientific and professional knowledge of Home Economics in schools, families and society. The study of Home Economics is of great importance because both school and family are part of society and present very complex phenomena, therefore an adequate and efficient solution for those phenomena demand the knowledge of specialized scientific notions of Home Economics.Downloads
References
ANAIS do XIII CONGRESSO BRASILEIRO DE ECONOMIA DOMÉSTICA. I Encontro Latino-Americano de Economia Doméstica. Pelotas, RS, 1995.
ANAIS XV CONGRESSO BRASILEIRO DE ECONOMIA DOMÉSTICA. III Encontro Latino-Americano de Economia Doméstica. Recife, PE, 1999.
BARRE, Raymond. Manual de Economia Política. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1963.
BERTELLI, L. G. Os profissionais do século XXI. Folha de São Paulo, Cad. Dinheiro, 2. BOURDIEU, Pierre. 1930-2002. Os usos da ciência por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.
CAMARGO, Marilena Aparecida Jorge Guedes de. Coisas Velhas: um percurso de investigação sobre cultura escolar (1928-1958). São Paulo: UNESP, 2000.
CAVERO, David Ortega. Guia para currículo de Economia Doméstica. Contribuição da educação em Economia Doméstica para o ensino especializado em Economia doméstica. Rio de Janeiro: Gráfica Barthel, 1987.
CEBOTAREV, E; MARQUES, N. Economia e Economia Familiar. ANAIS DO I SIMPÓSIO DE ECONOMIA FAMILIAR. Viçosa, MG: Editora Universitária, 1996.
COMBES, D.; HAICAULT, M. Produção e Reprodução- Relações Sociais de Sexos e de classes. In: KARTCHEVSKY et al (Org.). O sexo do trabalho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
CRUZ, Maria Helena Santana. Trabalho, gênero, cidadania: tradição e modernidade. São Cristóvão, SE: Editora UFS; Aracaju, SE: Fundação Oviêdo Teixeira, 2005.
DICIONÁRIO DAS PROFISSÕES. V. I. 3. ed. revista, atualizada e ampliada. São Paulo: CIEE-MEC 1981.
FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de. “Vestidas de azul e branco” um estudo sobre as representações de ex-normalistas (1920-1950). São Cristóvão, SE: Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação-NPGED, 2003.
FOSTER, Mary Louise. Economia Doméstica no ensino secundário. Viçosa, MG: 1981.
GARAVELLO, Maria Elisa de Paula. Economia Doméstica: novas bases conceituais e identidade profissional. Viçosa, MG: Editora universitária, 1996.
GOMES, Luiz Sousa. O que devemos conhecer de Economia Política e Finanças. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1977.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da educação, n.1. jan./jun. p. 9-43. Campinas, SP: Autores Associados-SBHE, 2001.
LARANJEIRAS, S. M. A realidade do trabalho no final do século XX: novos problemas, novas soluções. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 21. Caxambu, MG: 1997.
LOPES, Eliane Marta Teixeira; GALVÂO, Ana Maria de. História da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
MALANOS, George. Teoria Econômica. Rio de Janeiro: Forum, 1967.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MARQUES, Elza. Educação do consumidor: uma reflexão permeada pela classe e gênero. Revista Oikos, n.1, v.7, Viçosa, MG: UFV, 1991.
MEIRA, Isa. Repensando economia doméstica numa perspectiva de gênero. Revista Oikos, n. 2, v. 7, Viçosa, MG: UFV, 1991.
NASCIMENTO, Jorge Carvalho do. Memórias do Aprendizado: 80 anos de ensino agrícola em Sergipe. Maceió, AL: Edições Catavento, 2004.
PARETO, Vilfredo. Manual D’Economia Política. Paris: Giard, 1927.
RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. A educação feminina durante o século XIX: o Colégio Florence de Campinas 1863-1889. Campinas, SP: Área de Publicações CMUUNICAMP, 1996.
SCHWATZMAN, S; BOMENY, H. M. B; COSTA, V. M. R. Tempos de Capanema. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
SERRANO, Isabel de Almeida. Noções de Economia Doméstica. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1954.
SOUZA, Rosa Fátima de. Um itinerário de pesquisa sobre a cultura escolar. In: CUNHA, Marcus Vinicius da (Org.). Ideário e Imagens da Educação Escolar. Campinas, SP: Autores Associados. Programa de Pós-graduação em educação escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, 2000.
THOMPSON, P. O paradigma de Hestian e Hermran: em direção a uma vantajosa teoria da economia doméstica. Tradução de Elza Maria Marques. Recife. 1990. Xerocopiado.
VALENÇA, Cristina de Almeida. Entre livros e agulhas: representações da cultura escolar feminina na Escola Normal em Aracaju. 1871-1931. Aracaju, SE: Nossa Gráfica, 2005.
VIEZZER, M. O Problema não está na mulher. São Paulo: Cortez, 1989.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Carla Menezes de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).