Nine nights: the labyrinth of voices

Authors

  • Rodrigo Corrêa Martins Machado Universidade Federal de Viçosa
  • Rosana Aparecida de Paula Universidade Federal de Viçosa
  • Simone Cristina Mendonça de Souza Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20100003

Keywords:

Bernardo Carvalho, Nine Nights, Literature and History, Polyphony

Abstract

The novel Nine Nights by Bernardo Carvalho, was published in 2002 and has been wide acclaimed In this book, Carvalho entangled reality (history) and fiction, and works with a set of multiple voices in the construction of discourse. The novel is open for literary criticism in two different senses which, at the same time, complement each other: the study of the relationship between fiction and history, and polyphony, a concept defined and theorized by Mikhail Bakhtin. Because we believe in the complementarity of these two lines of critical analysis, this paper intends to do a study under these two perspectives of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Corrêa Martins Machado, Universidade Federal de Viçosa
    Bolsista do PROBIC/FAPEMIG e graduando em Letras pela Universidade Federal de Viçosa
  • Rosana Aparecida de Paula, Universidade Federal de Viçosa
    Professora substituta do Coluni – Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Viçosa e graduada em Letras pela Universidade Federal de Viçosa.
  • Simone Cristina Mendonça de Souza, Universidade Federal de Viçosa
    Orientadora. Doutora em Teoria Literária pela Universidade Estadual de Campinas e professora substituta de Literatura Brasileira do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa.

References

BAKHTIN, M. M. O discurso em Dostoievski. In: BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoievski. Tradução de Paulo Bezerra. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

CARVALHO, Bernardo. Nove noites. São Paulo: Companhia de Bolso, 2008.

HUTCHEON, Linda. Metaficção historiográfica: O passatempo do tempo passado. In: Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

HUTCHEON, Linda. A intertextualidade, a paródia e os discursos da história. In: Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

ROANI, Gerson Luiz. Sob o crivo dos cravos: As portas abertas por Abril. In: Saramago e a escrita do tempo de Ricardo Reis. São Paulo: Scortecci, 2006.

TEZZA, Cristóvão. Mikhail Bakhtin e a autoridade poética. Disponível em: http:/pphp.uol.com.br/tropico/html/indice/3,2.shl. Acesso em: 9 abr. 2008.

WHITHE, Hayden. O fardo da história. In: Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: EDUSP, 1994.a

WHITHE, Hayden. A interpretação na história. In: Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994.b

WHITHE, Hayden. O texto histórico como artefato literário. In: Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994.c

WHITHE, Hayden. Historicismo, história e a imaginação figurativa. In: Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994.d

WHITHE, Hayden. As ficções da representação factual. In: Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994.e

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MACHADO, Rodrigo Corrêa Martins; PAULA, Rosana Aparecida de; SOUZA, Simone Cristina Mendonça de. Nine nights: the labyrinth of voices. Revista Vértices, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 31–42, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20100003. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20100003.. Acesso em: 17 may. 2024.