The current political conjuncture and the forms of resistance: a study on environmental and rural education

Authors

  • Lídia Helena Ferreira Souza Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
  • Guilherme Gaio Montes Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
  • Yuri Vieira do Vale Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
  • Vicente Paulo dos Santos Pinto Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil http://orcid.org/0000-0002-7841-0822

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v21n12019p4-17

Keywords:

Environmentalism, Environmental education, Rural education

Abstract

  The article aims to address Latin American environmentalism, represented in the counter-hegemonic struggles of environmental and rural education. After the 2008 financial crisis, the US turned its attention to Latin America, interested in the exploitation of primary resources. In this context, environmental education and rural education have had an important role in creating critical awareness of individuals and environmental knowledge. The first part analyzes environmentalism as a resistance movement. Then, the emancipatory character of environmental education and rural education is emphasized. Finally, it is proposed a rural education opposed to the agribusiness model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lídia Helena Ferreira Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
    Graduanda do curso de Geografia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) - Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: lidiaferreira412@gmail.com.
  • Guilherme Gaio Montes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
    Graduando do curso de Geografia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) - Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: guilhermegaiomontes@hotmail.com.
  • Yuri Vieira do Vale, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
    Graduando do curso de Geografia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) - Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: yurivale@icloud.com.
  • Vicente Paulo dos Santos Pinto, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG, Brasil
    Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Professor Adjunto do Curso de Geografia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Professor-orientador do Laboratório de Geografia Política da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). E-mail: vicente.pinto@ufjf.edu.br.

References

ALEXANDER, J. C. Ação coletiva, cultura e sociedade civil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 13, n. 37, p. 05-30, 1998.

ALIER, J. M. O ecologismo dos pobres: conflitos ambientais e linguagens de valoração. São Paulo: Contexto, 2007. p. 21-39.

ALONSO, A.; COSTA, V.; MACIEL, D. Identidade e estratégia na formação do movimento ambientalista brasileiro. Novos Estudos, São Paulo, n. 79, p. 151-167, nov. 2007.

BATISTA, A. M. M. Práxis, Consciência de práxis e educação popular: Algumas reflexões sobre suas conexões. Educ. e Filos., Uberlândia, v. 21, n. 42, p. 169-192, jul./dez. 2007.

BRINGEL, B. O lugar nos movimentos sociais e o lugar da geografia na teoria dos movimentos sociais. Boletim Goiano de Geografia, v. 27, p. 35-49, 2007.

CALDART, R. S. Educação do campo: Notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009.

CALDART, R. S. Momento atual da Educação do Campo. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário Núcleo de Estudos Agrários e Desenvolvimento Rural, 2005. Disponível em: http://www.nead.org.br/index.php?acao=artigo&id=27&titulo=artigo+do=M%C3%AAs. Acesso em: 7 jul. 2018.

CRIBB, S. L.; CRIBB, A, Y. Educação ambiental no contexto da educação para o campo: Um saber necessário. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2007, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Abrac, 2007. p. 1 -11. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p269.pdf. Acesso em: 5 jul. 2018.

CUNHA, L; ARAÚJO, V. Sistemas políticos na América do Sul no contexto da "maré rosa": democracia, estabilidade e governança no século XXI. Revista Eletrônica de Ciência Política, Curitiba, v. 5, n. 2, p.59-85, 2014.

FERREIRA, A. C. Crise do capitalismo e a nova ofensiva global pelos recursos naturais pós-2008. Le Monde Diplomatique Brasil, 2016.

FIORI, J. L. O Poder Global e a Nova Geopolítica das Nações. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1977

FRANK, A. G.; FUENTES, M. Dez teses acerca dos movimentos sociais. Lua Nova, São Paulo, v. 17, p.19-48, jun. 1989.

GOHN, M. G. Movimentos Sociais na Contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Minas Gerais, v.16, n. 47, p. 333-351, maio/ago. 2011.

GOHN, M. G. Teoria dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. 2ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

HARVEY, D. O novo imperialismo. São Paulo: Loyola, 2004.

HÖFLING, E. M. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, ano 21, n. 55, p.30-41, nov. 2001.

JANKE, N. Produção coletiva de conhecimentos sobre qualidade de vida: Por uma educação ambiental participativa e emancipatória. Ciência & Educação, v. 14, n. 1, p. 147-157, 2008.

LEFF, E. A aposta pela vida: imaginação sociológica e imaginários sociais nos territórios ambientais do Sul. Petrópolis: Vozes. 2016.

LEMOINE, M. América Latina: “golpes light” e desestabilização moderna. Le Monde Diplomatique Brasil, 2014.

LIMA, H.R. de et al. A pedagogia da Alternância: Aproximações Teóricas Possíveis. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, EDUCERE, PUC-PR, 11., 2013.

LOBATO, A.; WIENKE, F. F. Movimentos em rede e movimentos tradicionais: perspectivas e inovações da análise da teoria dos movimentos sociais. Juris, Rio Grande, v. 21, p.97-118, jun. 2014.

LOUREIRO, C. F. B. Complexidade e dialética: Contribuições à práxis política e emancipatória em educação ambiental. Educação. Social, Campinas, v. 27, n. 94, p. 131-152, jan./abr. 2006.

MELO, R. Teoria crítica e os sentidos da emancipação. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 62, p. 249-262, maio/ago. 2011.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.

MIRZA, C. A. Movimientos sociales y sistemas políticos en América Latina: la construcción de nuevas democracias. Buenos Aires: Clacso Libros, 2006. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20110128041016/mirza.pdf. Acesso em: 4 maio 2018.

MOREIRA, R. J. Ruralidades e globalizações: ensaiando uma interpretação. In: MOREIRA, R. J. (Org.). Identidades sociais: ruralidades no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.

O QUE é o Sistema S, quanto custa e a quem beneficia. Nexo Jornal Ltda. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2017/02/18/O-que-%C3%A9- o-Sistema-S-quanto-custa-e-a-quem-beneficia. Acesso em: 2 maio 2018.

PINTO, V. P. S.; ZACARIAS, R. Crise ambiental: adaptar ou transformar? As diferentes concepções de educação ambiental diante deste dilema. Educação em Foco, v. 2, n. 14, set. 2009.

PUZIOL, J.; SILVA, I. O campo enquanto território de resistência: o papel da educação do campo e do trabalho. 2010. Disponível em: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/educacao-no-campo/o-campo-enquanto territorio-de-resistencia-o-papel.pdf/at_download/file. Acesso em: 4 maio 2018.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2008.

SCHERER-WARREN, I. Das mobilizações às redes de movimentos sociais. Sociedade e Estado, Brasília, v. 21, n. 1, p. 109-130, jan./abr. 2006. (DOSSIÊ: Movimentos Sociais).

STRECK, D. R. Uma pedagogia do movimento: Os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 36, p.165-177, jan./abr. 2009.

TRES, L. A resistência como práxis dos movimentos ambientalistas e ecológicos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 1, p.67-76, jun. 2006.

VENDRAMINI, C. R. Educação e Trabalho: reflexões em torno dos movimentos sociais do campo. Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 121-135, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 16 fev. 2010.

ZAKRZEVSKI, S. et al. (Org.). Diversidade na educação ambiental: olhares e cores. In: SIMPÓSIO SUL BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 1., 2002. Anais […]. Erechim: Edifapes, 2002. p. 127-144.

Published

03-05-2019

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SOUZA, Lídia Helena Ferreira; MONTES, Guilherme Gaio; VALE, Yuri Vieira do; PINTO, Vicente Paulo dos Santos. The current political conjuncture and the forms of resistance: a study on environmental and rural education. Revista Vértices, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 4–17, 2019. DOI: 10.19180/1809-2667.v21n12019p4-17. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/12930.. Acesso em: 24 nov. 2024.