The quality of Integrated High School in view of the reform by Law 13.415/17

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n12022p156-167

Keywords:

Integrated High School, Vocational education, Omnilateral formation

Abstract

The Integrated High School has achieved realizations, such as Decree 5154/04 that established it, Law 11892/08 created the Federal Institutes, and Resolution 6 of the National Council of Education with the guidelines for this modality. However, the current reform of High School, Law 13415/17, can deconstruct this modality separating Vocational Education from Basic Education, reducing preparatory work load and eliminating Humanities subjects. Therefore, this work aims to defend the quality of current Integrated High School as basic and professional education, inseparable and omnilateral, raising its possible differences in terms of career, study and citizenship, with Integrated High School graduates who work in the oil industry in the North region of Rio de Janeiro state. It was found that, out of 209 people who accessed the questionnaire, 129 answered it and considered this modality a differential for the world of work (79.1%); general and scientific basis (71.3%); pursuit of higher education in the area (59.7%) and citizen awareness (45.7%). These results reinforce the importance and quality of Integrated High School because it enables an omnilateral education, which reflects positively on the lives of the Integrated High School graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juliano Gomes da Silva
    Mestrando em Engenharia de Produção e Sistemas Computacionais na Universidade Federal Fluminense. Especialista em Docência na Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais – Brasil. E-mail: julianogsilva@yahoo.com.br.
  • Francisco Frederico Pelinson Arantes, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais Campus Rio Pomba/MG
    Doutor em Agroquímica pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professor no Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais Campus Rio Pomba – Rio Pomba/MG – Brasil. E-mail: frederico.arantes@ifsudestemg.edu.br.

References

ARAÚJO, A.; SILVA, C. N. Ensino médio integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. Brasília: IFB, 2017.

BONFIM et al. Ensino Médio Integrado no Contexto dos Institutos Federais de Educação: Um Mapeamento Sistemático. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 21, 2019. DOI: https://doi.org/10.29148/labor.v1i21.40196. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/40196. Acesso em: 28 mar. 2022.

BRASIL. Lei 5.692, agosto 1971. Fixa diretrizes e bases para o 1.º e 2.º graus e dá outras providências.

BRASIL. Lei 9.394, dezembro 1996. Estabelece diretrizes e bases da educação nacional.

BRASIL. Decreto 2.208, abril 1997. Regulamenta o art. 36 e 39 a 42 da Lei n.º 9.394.

BRASIL. Decreto 5.154, julho 2004. Regulamenta o art. 36 e 39 a 41 da Lei n.º 9.394.

BRASIL. Lei 11.741, julho 2008. Altera dispositivos da Lei n.º 9.394.

BRASIL. Lei 11.892, dezembro 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia.

BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº 6, setembro 2012. Define Diretrizes Curriculares para Educação Profissional Técnica de Nível Médio.

BRASIL. Resolução CNS Nº 510, abril 2016. Dispõe sobre pesquisas em Ciência Humanas e Sociais.

BRASIL. Medida Provisória 746, setembro 2016. Altera a Lei 9.394 e a Lei 11.494.

BRASIL. Lei 13.415, fevereiro 2017. Altera a Lei 9.394.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, janeiro de 2021. Define Diretrizes Curriculares para Educação Profissional e Tecnológica.

CARNEIRO, M. A. O nó do ensino médio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. 285p., 23 cm. ISBN 9788532642943

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 25-42, 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?lang=pt. Acesso em: 29 mar. 2022.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

IPEA. Boletim IPEA, n. 66, abr. 2019.

MONASTA, A. Antonio Gramsci. Tradução Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

MORAES, G.; ALBUQUERQUE, A. E. As estatísticas da educação profissional e tecnológica: silêncios entre os números da formação de trabalhadores. Brasília: Inep/MEC, 2019.

PIQUET, R.; TAVARES, E.; PESSÔA, J. M. Emprego no setor petrolífero: dinâmica econômica e trabalho no Norte Fluminense. Cad. Metrop., São Paulo, v. 19, n. 38, p. 201-224, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-9996.2017-3808. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cm/a/mGCHT7YynjV9vcQN6TmgsNx/?lang=pt. Acesso em: 28 mar. 2022.

RAMOS, M. N. Ensino Médio Integrado: da Conceituação à Operacionalização. Caderno de Pesquisa em Educação, v. 9, n. 39, p. 15-29, 2014. DOI: https://doi.org/10.22535/cpe.v0i39.10243. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/educacao/article/view/10243. Acesso em: 28 mar. 2022.

RAMOS, M. N. Ensino Médio Integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. EPT em Revista, Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, v. 1, n. 1, 2017. DOI: https://doi.org/10.36524/ept.v1i1.356. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/356. Acesso em: 28 mar. 2022.

SCHWARTZMAN, S. Educação média e profissional no Brasil: situação e caminhos. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.

Published

04-04-2022

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SILVA, Juliano Gomes da; ARANTES, Francisco Frederico Pelinson. The quality of Integrated High School in view of the reform by Law 13.415/17. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 156–167, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n12022p156-167. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16283.. Acesso em: 22 jul. 2024.