Pedagogical trips and the circulation of ideas about educational models for technical education in Brazil (1909 to 1946)

Authors

  • Sandra Maria de Assis Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal/RN https://orcid.org/0000-0002-0091-6161
  • Olivia Morais de Medeiros Neta Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal/RN https://orcid.org/0000-0002-4217-2914

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p213-235

Keywords:

Educational Trips, Technical Education, Circulation of ideas, Educator Engineers, Educational models

Abstract

This research aimed to present a survey of the production of knowledge related to the pedagogical trips abroad by educator engineers and funded by the Brazilian government between 1909 and 1946, for purposes related to the structuring of technical education. We analyzed academic production available in the Catálogo de Teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and in Scholar Google. We chose to search in scientific articles, dissertations and theses using the descriptors "Educational Trips", "Technical Education", and "Circulation of ideas and pedagogical models". The writing of the article is anchored in the concepts of educational trips (VIÑAO FRAGO, 2007; VIDAL, 2017; CUNHA, 2012), networks (FUCHS, 2007; PORTUGAL, 2007) and technical education (FONSECA, 1961; MANFREDI, 2002; PEDROSA; SANTOS, 2014). The results reveal that the research and the production of knowledge about the theme of educational trips, especially those carried out with purposes related to the structuring of technical education, is relatively modest, justifying the need and the relevance of new researches that address this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Maria de Assis, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal/RN
    Mestre e Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (IFRN). Professora de história no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) – Natal/RN – Brasil. E-mail: acgeml@hotmail.com.
  • Olivia Morais de Medeiros Neta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal/RN
    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) – Natal/RN – Brasil. E-mail: olivianeta@gmail.com.

References

BATISTA, E. L. O Instituto de Organização Racional do Trabalho (IDORT) como instituição educacional nas décadas de 1930 e 1940 no Brasil. Revista HISTEDBR [On-line], Campinas, n. 63, p. 33-44, junho 2015. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v15i63.8641170. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641170. Acesso em: 18 jul. 2022.

BOURDIEU, P. O capital social. Notas provisórias. Anais de Pesquisa em Ciências Sociais, p. 31, 2-3, 1980.

BRASIL Ciência e Tecnologia. Acessar Teses e Dissertações na BDTD. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/servicos/biblioteca-digital-brasileira-de-teses-e-dissertacoes. Acesso em: 28 jan. 2021.

BRASIL. Catálogo de Teses e Dissertações da Capes [1987 a 2012]: Dados das Teses e Dissertações da Pós-Graduação. Disponível em: https://metadados.capes.gov.br/index.php/. Acesso em: 29 jan. 2021.

CARUSO, M. Dentro, entre, acima e além: (Pré) posições para uma história da internacionalização das práticas e saberes educacionais, Paedagogica Historica, p. 10-26, 2014.

CIAVATTA, M. A historicidade da pesquisa em Educação Profissional: questões teórico-metodológicas. In: CIAVATTA, M. O trabalho docente e os caminhos do conhecimento: a historicidade da Educação Profissional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015. p. 32-53.

CIRIACO, D. O que é e como usar o Google Acadêmico. 2022. Disponível em: https://canaltech.com.br/mercado/o-que-e-e-como-usar-o-google-academico/. Acesso em: 27 jan. 2021.

CUNHA, L. A. O ensino de Ofícios nos primórdios da industrialização. São Paulo: Editora UNESP, Brasília, DF: Flacso, 2000.

CUNHA, L. A. Professores e modelos estrangeiros para a Educação profissional brasileira (1936/1945). Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, [Rio de Janeiro], v. 14, n. 2, p. 372-407, 2012. Disponível: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intersecoes/article/view/8555/6440. Acesso em: 18 jul. 2022.

FONSECA, C. S. da. História do Ensino Industrial no Brasil. Rio de Janeiro: ETN, 1961. v. 1.

FONSECA, C. S. da. História do Ensino Industrial no Brasil. Rio de Janeiro: ETN, 1962. v. 2.

FUCHS, E. Educational sciences, morality and politics: international educational congresses in the early twentieth century. Paedagogica historica, v. 40, n. 5-6, p. 757-784, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/0030923042000293751. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0030923042000293751. Acesso em: 18 jul. 2022.

FUCHS, E. Networks and the history of education. Paedagogica Historica, v. 43, n. 2, p. 185-197, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/00309230701248271. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230701248271. Acesso em: 18 jul. 2022.

GAMA, C. A. M. da. A Educação Profissional no Brasil: De Escolas de Aprendizes Artífices a Institutos Federais – Um longo Percurso. Revista Vértices, v. 17, n. 2, p. 173-195, abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v17n215-09. Disponível em: http://www.bibliotekevirtual.org/index.php/2013-02-07-03-02-35/2013-02-07-03-03-11/1781-vertices/v17n02/18752-a-educacao-profissional-no-brasil-de-escolas-de-aprendizes-artifices-a-institutos-federais-um-longo-percurso.html. Acesso em: 18 jul. 2022.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e História. 2. reimp. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GOOGLE Acadêmico: como acessar, pesquisar e depositar artigos. Disponível em: https://blog.even3.com.br/google-academico-como-usar/. Acesso em: 27 jan. 2021.

HOUSSAYE, J. Pedagogias importação – exportação. In: MIGNOT, A. C. V.; GONDRA, J. G. (org.). Viagens Pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007. p. 294-314.

MACHADO, M. L. B. Racionalidade, trabalho e "harmonia social": configurações do projeto de modernização brasileira e ensino industrial na Escola Técnica de Curitiba (1930-1960). 2010. 429 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2010.

MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

MEDEIROS NETA, O. M. de. A configuração do campo da Educação Profissional no Brasil. Holos, Natal, v. 6, p. 50-57, 2016. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.4947. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4947/pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

MEDEIROS NETA, O. M. et al. Organização e estrutura da educação profissional no brasil: da Reforma Capanema às leis de equivalência. Holos, v. 4, p. 223-235, nov. 2018. ISSN 1807-1600. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2018.6981. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6981. Acesso em: 25 nov. 2021.

MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 18 jul. 2022.

OLIVEIRA, M. de. O Curso de Ferroviários da Estrada de Ferro Sorocabana (1931-1950). 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2013.

PEDROSA, J. G. A atuação de Robert Auguste Edmond Mange (1885–1955) na constituição e na instituição do novo ensino industrial brasileiro nos anos 1930 e 1940. Educação & Tecnologia, v. 19, n. 2, p. 47-58, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/612. Acesso: 10 ago. 2020.

PEDROSA, J. G.; DUENHAS, F. O. A presença de Lourenço Filho na educação profissional brasileira dos anos 1950: trabalhos manuais e psicologia da aprendizagem. Multiverso, v. 4, 2019. Disponível em: http://periodicos.jf.ifsudestemg.edu.br/multiverso/article/view/348. Acesso: 20 ago. 2020.

PEDROSA, J. G.; SANTOS, O. G. dos. Agentes do ensino industrial no brasil (1920–30–40) e suas referências internacionais: europeísmo e americanismo. Cadernos de História da Educação, v. 13, n. 1, p. 313-334, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/28181. Acesso: 5 ago. 2020.

PORTUGAL, S. Contributos para uma discussão do conceito de rede na teoria sociológica. 2007. 36 p. Oficina do CES, v. 271.

PRONKO, M. A. A OIT nos primórdios da institucionalização do ensino técnico-profissional. Boletim Técnico do Senac, v. 29, n. 1, p. 40-51, jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/528. Acesso em: 18 jul. 2022.

RABELO, R. S. Isaac Kandel e a constituição de redes entre Brasil e Estados Unidos. Rev. Cienc. Educ., Americana, v. 21, n. 43, p. 67-96, jan./jun. 2019.

SCHWARTZMAN, S.; BOMENY, H. M. B.; COSTA, V. M. R. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra; Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 2000.

SOUZA, F. das C. S. Educadores brasileiros e o despertar de aptidões. History of Education in Latin America - HistELA, v. 2, e16506, 24 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.21680/2596-0113.2019v2n0ID16506. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/16506. Acesso em: 18 jul. 2022.

VIDAL, D. G. 80 anos do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: questões para debate. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 3, p. 577-588, jul./set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/L9NXYsJMYvyRSvPfPxZRgSq/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 18 jul. 2022.

VIDAL, D. G. Educação transnacional no final do século XIX: Brasil, França e Portugal conectados por um museu escolar. History of Education, v. 46, n. 2, p. 228-241, 2017.

VIÑAO FRAGO, A. Viajes que educan. In: MIGNOT, A. C.; GONDRA, J. G. (org.). Viagens Pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

ASSIS, Sandra Maria de; MEDEIROS NETA, Olivia Morais de. Pedagogical trips and the circulation of ideas about educational models for technical education in Brazil (1909 to 1946). Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 213–235, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p213-235. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16344.. Acesso em: 22 jul. 2024.