Memorials writing at ProfEPT: experience and knowledge

Authors

  • Sandra Aparecida Fernandes Lopes Ferrari Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Porto Velho/RO https://orcid.org/0000-0002-4252-3382
  • Iza Reis Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Porto Velho/RO https://orcid.org/0000-0001-8668-1692

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p531-540

Keywords:

Writing, Memorials, Teacher Training, Technical and Vocational Education and Training (TVET)

Abstract

Writing academically is an exercise that involves practical work. In this article, the aim is the presentation and analysis of memorials written by ProfEPT master's students at IFRO Campus Porto Velho Calama. To reflect on the writing of memorials is the goal to be reached when asking for gender as an evaluative process. In the humanizing perspective of TVET, we assume that the writing of memorials can lead the student to self-criticize and self-reflect on their writing, mobilizing several configurations in the pedagogical dimension. The methodological assumptions used in this article are the description of an academic writing experience through memorials, produced by ProfEPT students. The selection of three memorials was made due to the differences between them in terms of the opportunity to show the peculiarities and paths of selection, and to bring facts and subjectivities to the chosen genre. As a reference, we dialogue with theorists, such as Bakhtin (2006), Barthes (2004), Larrosa (2021), and Santos (2008). The reflection about this writing becomes justifiable by the possibility of the master's students to reflect on themselves and their academic production regarding the peculiarities of ProfEPT. In a partial assessment, the writing of memorials in ProfEPT brings reflections on the academic writing process and a consideration regarding a necessary knowledge arising from a hybrid writing, in which theoretical knowledge can be mixed with subjective interpretive reflections.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Aparecida Fernandes Lopes Ferrari, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Porto Velho/RO
    Doutora em Teoria da Literatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professora no Mestrado ProfEPT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO) – Porto Velho/RO – Brasil. E-mail: sandra@ifro.edu.br.
  • Iza Reis Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Porto Velho/RO
    Doutora em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO) – Porto Velho/RO – Brasil. E-mail: iza.reis@ifro.edu.br.

References

BARTHES, R. O grau zero da escrita: seguido de novos ensaios críticos. Trad. Mário Laranjeiras. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BAKHTIN, M. Metodologia das Ciências Humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006. [1974]. p. 393-410.

BERGAMASCHI, R. Escrita morte-origem em psicanálise. 2006. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2006.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: Cristina Antunes e João Wandeley Giraldi. 1. ed., 5. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

PASSEGGI, M. C.; BARBOSA, T. M. Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. Coleção Pesquisa (Auto)Biográfica & Educação.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

LOPES FERRARI, Sandra Aparecida Fernandes; GOMES, Iza Reis. Memorials writing at ProfEPT: experience and knowledge. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 531–540, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p531-540. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16562.. Acesso em: 3 jul. 2024.