Present-day education in Brazil: a market issue

Authors

  • Adriana Lopes Barreto Rebel Faculdade de Filosofia de Campos/UNIFLU
  • Eliane Maria Campos Barcellos Faculdade de Filosofia de Campos/UNIFLU
  • Gileno Domingos de Azeredo Faculdade de Filosofia de Campos/UNIFLU
  • Rodrigo Rosselini Julio Rodrigues Faculdade de Filosofia de Campos/UNIFLU

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20040004

Keywords:

Fundef, Education, Educational policies, Neoliberal capitalism, Multilateral financial institutions

Abstract

This article analyses some relevant problems within the Brazilian educational system due to the new challenges originated by the economical globalization and by the educational policies implemented in the country, according to the orientations given by international organizations such as the World Bank, the International Monetary Fund, the International Labour Organization and others. This analysis focuses on the discussion of the implementation of Fundo Nacional de Desenvolvimento e Manutenção do Ensino Fundamental (FUNDEF) and the problems it has created.

Downloads

Download data is not yet available.

References

LEHER, Roberto. Da ideologia do desenvolvimento à ideologia da globalização: a educação como estratégia do banco Mundial para “alívio” da pobreza.1998. (Tese de doutoramento). Universidade de São Paulo, São Paulo. (Mimeo.).

LESBAUPIN, Ivo et al. O desmonte da nação: Balanço do Governo FHC. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

SIQUEIRA, Ângela Carvalho. O Novo Discurso do Banco Mundial e o seu mais Recente Documento de Política Educacional. In: II Congresso Latinoamericano de Sociologia do Trabalho, ALAST, Buenos Aires, 2000. (Mimeo.).

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2000.

OFFE, Claus. Capitalismo desorganizado: transformações contemporâneas do trabalho e da política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

MANHEIM, Karl. Ideologia e Utopia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968.

WORLD Bank. O desafio da inclusão. Discurso de James Wolfensohn perante a Junta de Governadores. World Bank. Hong Kong, 1997. Disponível em: www.worldbank.org/html/extdr/extme/speech.htm. Acesso em: ago. 2003.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

REBEL, Adriana Lopes Barreto; BARCELLOS, Eliane Maria Campos; AZEREDO, Gileno Domingos de; RODRIGUES, Rodrigo Rosselini Julio. Present-day education in Brazil: a market issue. Revista Vértices, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 81–90, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20040004. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040004.. Acesso em: 22 jul. 2024.