Rethinking learning: challenge of the third millenium

Authors

  • Ana Bianca Rocha Miranda UENF
  • Maridelma de Sousa Pourbaix UENF

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20050001

Keywords:

Learning, Cognitive sciences, Knowledge society

Abstract

The complex educational situation, on the current knowlegde society, insisting on prioritizing only the pedagogical question, setting aside the social, political and economical perspectives, in which it is implied, can be considered a unilateral view. Based on recent studies, developed by Cognitive Sciences, we can reinforce the conception that an effective change in Education will only happen when we are able to understand what occurs in the brain when it is in learning process — it is named Cognitive Activity. Rethinking learning as a challenge of the Third Milenium means to review what “learning” really represents. We chose, then, to situate our consideration in a post-modern context, permeated by a knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Bianca Rocha Miranda, UENF
    Mestre em Cognição e Linguagem/UENF. Fonoaudióloga.
  • Maridelma de Sousa Pourbaix, UENF
    Mestre em Cognição e Linguagem/UENF. Professora de Matemática. Técnica de Nível Superior do Laboratório de Cognição e Linguagem do Centro de Ciências do Homem da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro UENF/Campos dos Goytacazes – RJ.

References

ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 20, n. 2, p. 7–15, maio/ago. 2000.

BRUNER, J. On perceptual readiness. Psychological Review, n. 64, p. 123-152, 1957.

FEUERSTEIN, R.; RAND, Y. Mediated Learning Experience: an Outline of the Proximal Etiology for Differential Development of Cognitive Functions, Nova York: ICP, 1975.

GREGORY, R. Perceptions as hypotheses. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, p. 181-197, 1980.

HELMHOLTZ, H. Treatise on physiological optics. 3 ed. Nova York: Dover, 1962.

LEVY, P. A inteligência coletiva. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

MACHADO, A. M.; TAKAMATSU, C. T.; FILOCRE, J. A questão da avaliação nos Ciclos de Formação Básica. Série plano de estudos sobre avaliação da aprendizagem. Documento 1. Belo Horizonte: SEE/MG,1988.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994. ertrand Brasil, 2001.

MERLEAU-PONTY, M. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2000.

MEIRELES, Cecília. Obra poética. 6 ed. Rio de Janeiro: Nova Aguillar, 1987.

PIAGET, J. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.

ROCK, I. The logic of perception. Cambridge: MA: MIT Press, 1983.

UNESCO. Política de mudança e desenvolvimento no ensino superior. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MIRANDA, Ana Bianca Rocha; POURBAIX, Maridelma de Sousa. Rethinking learning: challenge of the third millenium. Revista Vértices, [S. l.], v. 7, n. 1/3, p. 7–14, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20050001. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20050001.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)