New technologies in teaching and learning

Authors

  • Eliane Vigneron Barreto Aguiar CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20080006

Keywords:

New technologies, Classrooms, Teaching and learning

Abstract

This article aims at analyzing the necessary changes in the classroom brought by the use of the New Information and Communication Technologies (NICT). The implementation of these technologies in educational settings demands a review of pedagogical practices in the classroom. Research on the influence of digital games on learning, the importance of virtual learning environments in distance education, and the use of Information and Communication Technologies as a way to promote digital inclusion for disabled people are also discussed in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eliane Vigneron Barreto Aguiar, CEFET Campos
    Mestre em Educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula /RJ. Professora de Matemática do CEFET Campos/UNED Macaé.

References

ASSOCIAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA. A natureza e organização das atividades de aprendizagem e o novo papel do professor. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 1996, p. 51-60.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria á prática. Campinas, SP: Papirus, 1996, p. 17-28. Coleção Perspectivas em Educação Matemática.

DUTRA, I. M.; LACERDA, R. P. Tecnologias na escola: algumas experiências e possibilidades. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre: UFRGS, 2003.

ESTABEL, L. B. et al. A superação das limitações na criação da página pessoal para internet: um estudo de caso. Informática na Educação - teoria & prática, v. 9, n. 1, Porto Alegre: UFRGS, 2006.

GENNARI, M. C. Minidicionário Saraiva Informática. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2003.

HOPF, T. et al. O uso da tecnologia X3D para o desenvolvimento de jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 5, n. 2. Porto Alegre: UFRGS, 2005.

MASON, John. O “quê”, o “porquê” e o “como” em Matemática. Investigar para Aprender Matemática (textos selecionados). Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 1996, p. 15-23.

MEHLECKE, Q. T. C.; TAROUCO, L. M. R. Ambientes de suporte para educação a distância: a mediação para aprendizagem cooperativa. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre: UFRGS, 2003.

NITZKE, J. A. et al. Ambientes de aprendizagem cooperativa apoiada pelo computador e sua epistemologia. Informática na Educação - teoria & prática, Porto Alegre: UFRGS: Programa de Pós-graduação em Informática na Educação, 2002.

PIAGET, J. Sobre Pedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

PETRY, A. S. Uma contribuição ao conceito de jogo em hipermídia. Revista Informática na Educação - teoria & prática, v. 8, n. 2. Porto Alegre: UFRGS, 2005, p.81-96.

RIBEIRO, L. O. M. et al. Modificações em jogos digitais e seu uso potencial como tecnologia educacional para o ensino de engenharia. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 4, n. 1. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

ROMISZOWSKI, A. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. Editorial, v. 2, n. 3, 2003. Disponível em: http://www.abed.org.br/publique/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?UserActiveTemplate=1por&infoid=895&sid=22. Acesso em: dez. 2007.

SLOCZINSKI, H.; CHIARAMONTE, M. S. Ambiente virtual: interação e aprendizagem. Informática na Educação - teoria & prática, v. 8, n. 1, Porto Alegre: UFRGS, 2005.

Published

05-04-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

AGUIAR, Eliane Vigneron Barreto. New technologies in teaching and learning. Revista Vértices, [S. l.], v. 10, n. 1/3, p. 63–72, 2023. DOI: 10.5935/1809-2667.20080006. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20080006.. Acesso em: 18 may. 2024.