Brazilian state and racial inaqualities: reflections on the politics of Affirmative Actions

Authors

  • Cristiane Lourenço Teixeira Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20090003

Keywords:

Education, Inaqualities, Affirmative action’s

Abstract

The social inaqualities in Brazil, as well as the naturalization of this phenomenon, make with that, a great parcel of the disabled population exists in Brazil to exert its citizenship fully. As strategies to minimize the inaqualities, actions appear that they aim at to promote the insertion of the groups socially excluded to the “exercise of the citizenship”. We intend, in this study to ahead observe the behavior of the Brazilian State of the social inaqualities that encircle the country, analyzing the Politics of Affirmative Action, and, more necessarily the system of vacant reserve in the Universities for black pupils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristiane Lourenço Teixeira, Universidade Federal Fluminense
    Mestranda do Curso de Pós-Graduação em Política Social da Universidade Federal Fluminense. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

References

BRANDÃO, C. F. B. As cotas na universidade pública brasileira: será esse o caminho? Campinas: Autores Associados, 2005.

BODSTEIN, R. C. Cidadania e modernidade: emergência da questão social na agenda pública. Cadernos de Saúde Pública, v. 13, n. 2, 1997.

BODSTEIN, R. C. Complexidade da ordem social contemporânea e redefinição da responsabilidade pública. In: S.ROZENFELD (org.) Fundamentos da vigilância sanitária. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2001.

DA MATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

GUIMARÃES, A. S. Acesso de Negros às Universidades Públicas. Cadernos de Pesquisa, v. 247, nº. 118, mar. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em 01 abr. 2007.

HASENBALG, C. Discriminação e desigualdade racial no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

HASENBALG, C. Tendências da desigualdade educacional no Brasil. Dados. Rio de Janeiro, v.43, n.3., 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 12 maio 2006.

HASENBALG, C. & SILVA, N. V. Recursos familiares e transições educacionais. Cadernos de Saúde Pública, v.18, supl., Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em 12 maio 2006.

HENRIQUES, R. Desigualdade racial no Brasil: evolução das condições de vida na década de 90. Texto para discussão, Rio de Janeiro, nº 807, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em 12 maio 2006.

HENRIQUES, R. Raça e gênero do sistema de ensino: os limites da política universalista. Brasília: UNESCO, 2002.

HERINGER, R. Desigualdades raciais no Brasil: síntese de indicadores e desafios no campo das políticas públicas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.18, supl., 2002.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

MARTINS, R. Indivíduo e sociedade no discurso da Política de Ensino Superior. Sociologias, Porto Alegre, v. 3, nº 6, 2001.

MOEHLECKE, S. Ação Afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 117. São Paulo. 2002. Disponível em: www.scielo.com.br. Acesso em: 21 mar. 2007.

PASTORE, J.; SILVA, N.V. Mobilidade social no Brasil. São Paulo: Makron Books do Brasil, 2000.

POLANYI, K. A Grande transformação. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

QUEIRÓZ, D. M. O negro e a universidade brasileira. História Actual Online. 2004.

SANTOS, R. E. A Difusão do ideário anti-racista nos pré-vestibulares para negros e carentes. In: SANTOS, S. A. (org.) Ações Afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

SANTOS, W. G. Razões da desordem. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

SCALON, M. C. Mobilidade social no Brasil: padrões e tendências. Rio de Janeiro: Revan, IUPERJ-UCAM, 1999.

SILVA, J.S. Por que uns e não outros? Rio de Janeiro: Sete Letras, 2003.

SISS, A. Afro-Brasileiros, cotas e Ação Afirmativa: razões históricas. Rio de Janeiro: Quartet, 2003.

SOUZA, J. A construção social da subcidadania: para uma sociologia política da modernidade periférica. Belo Horizonte: IUPERJ-UFMG, 2003.

SUBIRATS, J. El papel de la burocracia en el processo de determinación e implementación de las políticas publicas. In: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. Políticas Públicas. Brasília: ENAP, 2006. v. 2.

SUBIRATS, J. Definición del problema. Relevencia pública y Formación de la Agenda de Actuación de los Poderes Públicos. In: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. Políticas Públicas Brasília: ENAP, 2006. v. 2.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Disponível em: <http://www.ibge.org.br>. Acesso em: 18 ago. 2007.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Disponível em: <http://www.inep.org.br>. Acesso em: 12 out. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Disponível em: <http://www.mec.gov.br>. Acesso em: 13 out. 2007.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

TEIXEIRA, Cristiane Lourenço. Brazilian state and racial inaqualities: reflections on the politics of Affirmative Actions. Revista Vértices, [S. l.], v. 11, n. 1/3, p. 27–42, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20090003. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20090003.. Acesso em: 22 jul. 2024.