The challenges of education: cyberculture in education and online teaching

Authors

  • Nelma Vilaça Paes Barreto

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20100027

Keywords:

Distance education, Online education, Cyberculture, Interactivity, Virtual learning environments

Abstract

The dissemination and popularization of the Internet, along with the new Information and Communication Technologies (ICT), have caused impacts on education, contributing to improve distance learning and teaching, as well as significant changes to traditional education. The quality and effectiveness of a distance learning course involve many issues. Essential in this process is the teacher’s adequate knowledge of the environment in which the classes are taught, as well as their technological support. However, technologies change so fast that hinder the inclusion of teachers in this technological universe. There is a need to invest in the professional valuing and continuing education of teachers. It is also necessary to promote their constant updating and training to teach online, since within the context of cyberculture, distance education is increasingly offered on line.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nelma Vilaça Paes Barreto
    Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal Fluminense; Professora de Língua Portuguesa na Rede Estadual de Educação do Rio de Janeiro (aposentada); Especialista em Planejamento Educacional, em Psicopedagogia (UNESA), em Educação a Distância e Educação Continuada (UnB); Mestranda em Educação (UNESA). Email: nbarreto@iff.edu.br

References

BEILER, A.; LAGE, L. C. e MEDEIROS, M. F. Educação a distância: novos desafios na virtualidade dos horizontes educacionais. In: MEDEIROS, M. F.; FARIA, E. T. (Orgs.). Educação a Distância: Cartografias Pulsantes em Movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

BRASIL. Lei n°. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Portaria 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu>.

ESTABEL, L.B.; MORO, E.L.S. e SANTAROSA, L.M.C. A Superação das Limitações na criação da página pessoal para Internet: um estudo de caso. Informática na Educação - Teoria e Prática, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 43-44, jan./jun. 2006.

FLORES, A. M. l; PAVÃO, A. H. P. Conversando sobre material didático impresso na EAD: a experiência de um Fórum de Discussão. Artigo apresentado em 2007. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/55200792130PM.pdf>. Acesso em: 5 ago. 2010.

FRANCIOSI, B.R.T.L.; MEDEIRO S, M. F.; COLLA, A. L. Caos, criatividade e ambientes de aprendizagem. In: MEDEIROS, M. F.; FARIA, Eliane T. (Orgs.). Educação a Distância – Cartografias Pulsantes em Movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. cap.7: p. 129-149.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1970.

LEMOS, A.; CUNHA, P. (Orgs.) Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999. p. 32, 92,158 e 170.

MORAN, J.M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2007. p. 167-169.

MELLO, G.N. Educação Escolar Brasileira: o que trouxemos do século XX. Rio de Janeiro: Artmed, 2004.

PERRENOUD, Philippe. Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

PRENSKY, Marc. Ouçam os Nativos. Disponível em <http://blogdaformacao.wordpress.com/2006/11/09/imigrantes-digitais/>.

REZENDE, F. A. Formação continuada de educadores para a inclusão social e as Tic’s. Seednet: Revista Eletrônica de Educação Eletrônica, Brasília, 20 dez. 2005. Disponível em: <http://www.seednet.mec.gov.br/artigos/materia.php?id=2&codmateria=2>. Acesso em mar. 2009.

SILVA, M. A. Criar e professorar um curso online: relato de experiência In: SILVA, M. A. (Org.). Educação Online. São Paulo: Edições Loyola, 2003. Parte 1, p.53.

SILVA, M. A. Educação na cibercultura: o desafio comunicacional do professor presencial e online. Revista da FAEEBA, Salvador, v.12, n.20, p.261-271, 2003.

STRUCHINER, M. et al. Elementos Fundamentais para o Desenvolvimento de Ambientes Construtivistas de Aprendizagem à Distância. Rio de Janeiro: NUTES/UFRJ, 1998.

TAVARES, K.C.A. O Professor virtual: reflexões sobre seu papel e sua formação. Artigo publicado em 2001. [Online]. Disponível em: <http://www.lingnet.pro.br/papers/EaDprof.htm>. Acesso em: 12 jun. 2008.

TRACTENBERG, L.; PEREIRA, M.; SANTOS, E. Competências para a docência online: implicações para a formação inicial e continuada dos professores - tutores do FGV [Online]. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTANCIA, 12., Salvador, BA, 2005.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

BARRETO, Nelma Vilaça Paes. The challenges of education: cyberculture in education and online teaching. Revista Vértices, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 149–164, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20100027. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20100027.. Acesso em: 21 nov. 2024.