The challenges of education: cyberculture in education and online teaching
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20100027Keywords:
Distance education, Online education, Cyberculture, Interactivity, Virtual learning environmentsAbstract
The dissemination and popularization of the Internet, along with the new Information and Communication Technologies (ICT), have caused impacts on education, contributing to improve distance learning and teaching, as well as significant changes to traditional education. The quality and effectiveness of a distance learning course involve many issues. Essential in this process is the teacher’s adequate knowledge of the environment in which the classes are taught, as well as their technological support. However, technologies change so fast that hinder the inclusion of teachers in this technological universe. There is a need to invest in the professional valuing and continuing education of teachers. It is also necessary to promote their constant updating and training to teach online, since within the context of cyberculture, distance education is increasingly offered on line.Downloads
References
BEILER, A.; LAGE, L. C. e MEDEIROS, M. F. Educação a distância: novos desafios na virtualidade dos horizontes educacionais. In: MEDEIROS, M. F.; FARIA, E. T. (Orgs.). Educação a Distância: Cartografias Pulsantes em Movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.
BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
BRASIL. Lei n°. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Portaria 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu>.
ESTABEL, L.B.; MORO, E.L.S. e SANTAROSA, L.M.C. A Superação das Limitações na criação da página pessoal para Internet: um estudo de caso. Informática na Educação - Teoria e Prática, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 43-44, jan./jun. 2006.
FLORES, A. M. l; PAVÃO, A. H. P. Conversando sobre material didático impresso na EAD: a experiência de um Fórum de Discussão. Artigo apresentado em 2007. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/55200792130PM.pdf>. Acesso em: 5 ago. 2010.
FRANCIOSI, B.R.T.L.; MEDEIRO S, M. F.; COLLA, A. L. Caos, criatividade e ambientes de aprendizagem. In: MEDEIROS, M. F.; FARIA, Eliane T. (Orgs.). Educação a Distância – Cartografias Pulsantes em Movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. cap.7: p. 129-149.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1970.
LEMOS, A.; CUNHA, P. (Orgs.) Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999. p. 32, 92,158 e 170.
MORAN, J.M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2007. p. 167-169.
MELLO, G.N. Educação Escolar Brasileira: o que trouxemos do século XX. Rio de Janeiro: Artmed, 2004.
PERRENOUD, Philippe. Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
PRENSKY, Marc. Ouçam os Nativos. Disponível em <http://blogdaformacao.wordpress.com/2006/11/09/imigrantes-digitais/>.
REZENDE, F. A. Formação continuada de educadores para a inclusão social e as Tic’s. Seednet: Revista Eletrônica de Educação Eletrônica, Brasília, 20 dez. 2005. Disponível em: <http://www.seednet.mec.gov.br/artigos/materia.php?id=2&codmateria=2>. Acesso em mar. 2009.
SILVA, M. A. Criar e professorar um curso online: relato de experiência In: SILVA, M. A. (Org.). Educação Online. São Paulo: Edições Loyola, 2003. Parte 1, p.53.
SILVA, M. A. Educação na cibercultura: o desafio comunicacional do professor presencial e online. Revista da FAEEBA, Salvador, v.12, n.20, p.261-271, 2003.
STRUCHINER, M. et al. Elementos Fundamentais para o Desenvolvimento de Ambientes Construtivistas de Aprendizagem à Distância. Rio de Janeiro: NUTES/UFRJ, 1998.
TAVARES, K.C.A. O Professor virtual: reflexões sobre seu papel e sua formação. Artigo publicado em 2001. [Online]. Disponível em: <http://www.lingnet.pro.br/papers/EaDprof.htm>. Acesso em: 12 jun. 2008.
TRACTENBERG, L.; PEREIRA, M.; SANTOS, E. Competências para a docência online: implicações para a formação inicial e continuada dos professores - tutores do FGV [Online]. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTANCIA, 12., Salvador, BA, 2005.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).