Dropout in high school: old or new dilemmas?

Authors

  • Antonia de Abreu Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Tássia Pinheiro de Sousa
  • Mayra Pontes de Queiroz
  • Érika Sales Lôbo da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110002

Keywords:

School Dropout, High School, Young people

Abstract

A case study on school dropout was carried with public high school students in the town of Maracanau, Ceará, Brazil. The school is called ABC in this study. We have investigated what causes students to abandon classrooms, and tried to identify the reason why they do not carry on with their studies. We have interviewed the principal, teachers and students to collect data. This research began in April 2009 as a practice requirement in the subject called Structure and Education Functioning in the Chemistry Education course at the Federal Institute of Education, Science and Technology – (IFCE), Maracanau campus. The literature review included studies dealing with internal and external factors regarding the school based on studies made in the early 1970s, a survey made by Marcelo Neri (2009), the chief economist at the Getulio Vargas Foundation, and newspapers and Epoca magazine articles discussing education in Brazil, among other materials. Results show that principals, teachers and students consider the following reasons for school evasion: lack of family and school encouragement, need of a job, excess of school content, and inadequate friends.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonia de Abreu Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
    Doutora em Educação. Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. E-mail: antonia@ifce.edu.br
  • Tássia Pinheiro de Sousa
    Aluna de Licenciatura em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus de Maracanaú.
  • Mayra Pontes de Queiroz
    Aluna de Licenciatura em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus de Maracanaú
  • Érika Sales Lôbo da Silva
    Aluna de Licenciatura em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus de Maracanaú. Email: érika@vincunha.com.br

References

ARANHA, Ana. A escola que os jovens merecem. Revista Época, n. 587, ago. 2009.

ARNS, O. et al. A comunicação lingüística paranaense: evasão e retenção escolar no 1º grau. Curitiba: UFPR; INEP, 1978.

BRANDÃO, Zaia; BIANCHINI, Anna Maria; ROCHA, Any Dutra Coelho da. O estado da arte da pesquisa sobre evasão e repetência no ensino de 1º grau no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 64, n. 147, p. 38-69, maio/ago.1983.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Censo Escolar de 2008. Brasília, 2007.

BOURDIEU, P; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

CEARÁ. Secretaria de Educação Básica (SEDUC). Média Geral das Matrículas no Ensino Médio das Escolas Estaduais de Maracanaú de 2005 a 2009. Fortaleza, 2009.

CEARÁ. Secretaria de Educação Básica (SEDUC). Taxa de Rendimento do Ensino Médio nas Escolas do Município de Maracanaú de 2005 a 2007. Fortaleza, 2008.

CUNHA, L. A. Ensino Médio e Ensino Profissional: da fusão à exclusão. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 20., 1997, Caxambu. (Mimeo).

DIMENSTEIN, Gilberto. O Ensino Médio no Brasil. Jornal do Oeste de Curitiba, Paraná, 2006.

FERRARI, A.R. Fatores escolares e não escolares de 1º grau. Estudos Leopoldenses, São Leopoldo, RS, n. 33, p.3-64, 1975.

GATTI, B. A. et al. A reprovação na 1ª série do 1º grau: um estudo de caso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 38, p. 3-13, ago. 1981.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2000.

LOPEZ, F. L.; MENEZES, N.A. Reprovação, Avanço e Evasão Escolar no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, n. 32, 2002.

MARUN, Dulcinéa Janúncio. Evasão Escolar no Ensino Médio: Um Estudo Sobre Trajetórias Acidentadas. Pontifícia Universidade de São Paulo, 2008.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação: uma introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1992.

NERI, Marcelo. Motivos da Evasão Escolar. Brasília: Fundação Getulio Vargas, 2009.

POIER, Marrie Pierre. A escola que os jovens merecem. Revista Época, n. 587, ago. 2009.

SANTOS. Lucíola. Abandono da escola é mais preocupante no ensino médio e na educação de jovens e adultos. Disponível em: . Acesso: ago. 2010.

SOUSA, Manoel Alves. Maracanaú: História e Vida! o vôo das maracanãs auriverdes e o pouso dos ventos da industrialização. Fortaleza: Tropical, 1996.

TOGNI, Ana Cecília & SOARES, Marie Jane. A Escola Noturna de Ensino Médio no Brasil. Revista Iberoamericana de Educación, n. 44, p. 61 – 76, 2007.

VOLPI, Mario. A escola que os jovens merecem. Revista Época, n. 587, ago.2009.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SOUSA, Antonia de Abreu; SOUSA, Tássia Pinheiro de; QUEIROZ, Mayra Pontes de; SILVA, Érika Sales Lôbo da. Dropout in high school: old or new dilemmas?. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 25–36, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110002. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110002.. Acesso em: 22 jul. 2024.