Study on the most appropriate scale for use in questionnaires: an experiment with Kano’s model

Authors

  • Larissa Rodrigues Barcellos Martins
  • Lucas de Sant´Anna Pereira
  • Luana Maravilha de Almeida
  • Henrique Rego Monteiro da Hora Instituto Federal Fluminense
  • Helder Gomes Costa

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110005

Keywords:

Attractive quality, Quality management, Kano’s model, Cronbach’s Alpha

Abstract

This paper presents a comparative study of three questionnaires of different levels. The objective of this paper is to determine which questionnaire is most adequate for measuring service quality at a university library in the municipality of Campos dos Goytacazes. The data collection consisted in the application of three kinds of questionnaires of different answer levels (2 levels, 4 levels, and 6 levels) with the same 22 pairs of functional and dysfunctional questions. The questionnaires follow Kano’s model. The use of this model allows the classification of attributes in as much as 6 categories (qualities): must-be, one-dimensional, attractive, indifferent, reverse, and questionable. To verify which scale is the most reliable, Cronback’s Alpha statistic method was used. Questionnaires will be more reliable as the most adequate scale can be found. The conclusion is that the classification of attributes of quality is different for each level of answer used in the questionnaires. Consistent with Cronback’s Alpha, the use of questionnaires with 6 levels of answer is recommended, since it presents high reliability in the results. With the classification of attributes, the library coordination will be able to invest in really relevant attributes to increase the user satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Larissa Rodrigues Barcellos Martins
    Bacharel em Engenharia de Produção pelo ISECENSA
  • Lucas de Sant´Anna Pereira
    Bacharel em Engenharia de Produção pelo ISECENSA
  • Luana Maravilha de Almeida
    Bacharel em Engenharia de Produção pelo ISECENSA
  • Henrique Rego Monteiro da Hora, Instituto Federal Fluminense
    Doutorando em Engenharia de Produção pela UFF
  • Helder Gomes Costa
    Professor Doutor do Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção

References

BARBÊDO, S.A.D; TURRIONI, J.B. Sistemas de gestão da qualidade no setor de serviços: um estudo de aplicabilidade em bibliotecas de ensino superior de uma cidade mineira. Revista Pesquisa e Desenvolvimento Engenharia de Produção, n.1, p. 63-76, 2003.

BELIVACQUA, Solon. Estudo de Satisfação dos Clientes, a validação do esquema CBF. Revista Pesquisa e Desenvolvimento Engenharia de Produção, n.2, p.69-84, 2004.

BELLUZZO, R.C.B; MACEDO, N.D. A gestão da qualidade em serviço de informação: contribuição para uma base teórica. Ciência da Informação, p.124-132, Brasília, 1993.

CRONBACH, L.J. Coefficient Alpha and the internal Structure of Tests. Psychometrika, v. 16, n. 3, p. 297-315, 1951.

FREITAS, A. L. P.; RODRIGUES, S. G. A avaliação da confiabilidade de questionários: uma análise utilizando o coeficiente alfa de Cronbach. In: SIMPEP, 12., nov. 2005, Bauru, São Paulo.

FREITAS, A. L. P. et al. Emprego do ServQual na avaliação da qualidade dos serviços e tecnologia da informação: uma analise experimental. In: ENEGEP, 26., 2006, Fortaleza.

GIL, A. C. Como elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

HORA, R. M. H. Análise de confiabilidade do questionário da metodologia softmat usando o Coeficiente alpha de Cronbach. Monografia (Especialização em Produção & Sistemas) - CEFET Campos, 2005.

HORA, H. R. M.; MONTEIRO, G. T. R; ARICA, J. Confiabilidade em Questionários para Qualidade: Um estudo com o Coeficiente do Alpha de Cronbach. Produto & Produção, v. 11, p. 85-103, 2010.

LOFGREN, M.; WITELL, L. Kano’s Theory of Attractive Quality and Packaging. The Quality Management Journal, p. 7, dez. 2007

MACHADO, Melise. et al. Mensuração da Qualidade de Serviço em Empresas de Fast Food. Gestão & Produção, v.13, n.2, p.261-270, 2006.

MARTINEZ, J. A. B. Em busca da qualidade total. Jornal Brasileiro de Pneumologia, v. 33, n. 1, São Paulo, 2007.

MATTAR, F. N. Pesquisa em marketing. São Paulo: Atlas, 2008. p. 374.

MIGUEL, P.A.C. SALOMI, G.E. Uma revisão dos modelos para medição da qualidade em serviços. Revista Produção, v. 14, n. 1, 2004.

PARASURAMAN, A; Zeithaml , V.A., BERRY, L.L. Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, v. 64, .1, p. 12, 1988.

ROOS, C. et al. Uma Aplicação Prática de Comparação de Questionários de Diferentes Níveis Utilizando o Modelo de Kano. In: ENEGEP, 28., 2008, Rio de Janeiro.

ROOS, C. et al . Modelo de Kano para a Identificação de Atributos Capazes de Superar as Expectativas do Cliente. Revista Produção, v.9, n. 3, 2009.

ROTONDARO, R. G., CARVALHO, M. M. Qualidade em serviços. In: CARVALHO, M. M., PALADINI, E. P (Org). Gestão da qualidade: teoria e casos. Rio de Janeiro: Campus, 2007. p. 331-355.

SAUERWEIN, E. et al. How to delight your customers. In: INTERNATIONAL WORKING SEMINAR ON PRODUCTION ECONOMICS, 9., fevereiro 1996, Austria. p. 313 -327.

SILVA, E.; MENEZES, E. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. Florianopólis, 2001. p.19-22.

SLACK, N. et al. Administração da Produção. São Paulo: Atlas, 2008. p 549.

TONTINI, Gérson; SANT’ANA, André José. Identificação de atributos críticos de satisfação em um serviço através da análise competitiva do gap de melhoria. Gestão da Produção [online], v.14, n.1, pp. 43-54, 2007. ISSN 0104-530X.

TONTINI, G; THEISS, J. Estudo sobre a confiabilidade da classificação dos atributos de um serviço pelo modelo de Kano de qualidade atrativa e obrigatória. Cadernos de Pós-Graduação, São Paulo, v.4, n.1.

VOSS, K.E.; STEM.D.E; FOTOPOULOS.S. A Comment on the Relationship between Coefficient Alpha and Scale Characteristic. Marketing Letters, Holanda, p. 177-191, maio 2000.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005. 212p.

ZAMBERLAN, L. et al. Mensuração da zona de tolerância em serviços e a importância dos atributos de qualidade. In: ENEGEP, 28., Rio de Janeiro, 2008.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MARTINS, Larissa Rodrigues Barcellos; PEREIRA, Lucas de Sant´Anna; ALMEIDA, Luana Maravilha de; HORA, Henrique Rego Monteiro da; COSTA, Helder Gomes. Study on the most appropriate scale for use in questionnaires: an experiment with Kano’s model. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 73–100, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110005. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110005.. Acesso em: 22 jul. 2024.