“Dead Child” and “Retirantes”: reflecting on environmental issues in the semi-arid northeastern region of Brazil

Authors

  • Maurecir Guimarães Moraes Instituto Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120005

Keywords:

Portinari, Drought, Art, Environmental education

Abstract

Based on Portinari’s paintings “Dead Child” and “Retirantes”, this paper presents some considerations on drought conditions in the Brazilian Northeast. The study discusses the idea that works of art often draw attention to issues that are not yet fully embedded in their own time, which demonstrates that their role is not purely illustrative. In the specific case of the works presented here, they allow for discussion on environmental impacts produced by natural phenomena and those produced by human action as an attempt to correct natural problems. Thus, art emerges as a powerful educational tool to raise environmental awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maurecir Guimarães Moraes, Instituto Federal Fluminense
    Professor de arte do Instituto Federal Fluminense campus Cabo Frio. Mestrando em sistemas de Gestão na Universidade Federal Fluminense - Prof. orientador Dr. Armando Pereira do Nascimento Filho

References

A VERSATILIDADE de preferências no momento artístico. O Jornal, Rio de Janeiro, 1926.

AMARAL, José Luiz do. Artes plásticas significado e contexto. Porto Alegre: Tchê, 1987. 175 p.

FABRIS, Annateresa. Portinari, pintor social. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1977. 230p.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Cia das Letras, 1999.

ALVES, José Jakson Amancio; NASCIMENTO, Sebastiana Santos. Transposição do rio São Francisco: (des)caminhos para o semi-árido do Nordeste brasileiro. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, Paraná, n. 99, ago. 2009.

BASTIDE, R. Arte e sociedade. São Paulo: Nacional, 1979.

BAUDELAIRE, Charles. Sobre a Modernidade. O pintor da vida moderna. 3.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 4ª ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 1999.

FISHER, Ernst. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

GOLDEMBERG, J.; VILLANUEVA, L.D. Energia, Meio Ambiente & Desenvolvimento. São Paulo: EDUSP, 2003

HAUSER, Arnold. História social da literatura e da arte. São Paulo: Mestre Jou, 1972.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Tradução de Maria Leopoldina de Almeida. Lisboa: Dom Quixote, 1998.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LI, K., A.; MAKARAU. Drought and Desertification, Reports to the Eleventh Session of the Comission for Climatology. WCASP-28, WMO, 1994.

PARANHOS, Maria Fernanda. EIA/RIMA para o licenciamento ambiental do Projeto de Integração do Rio São Francisco com Bacias Hidrográficas do Nordeste Setentrional. Disponível em: www.cimi.org.br/pub/publicacoes/1128978479_NT34EIARima.doc. Acesso em: 12 nov. 2011.

PICASSO, Pablo. Erosmemória. São Paulo: Massao Ohno, s.d.

PORCHER, Louis. Educação Artística: luxo ou necessidade?. São Paulo: Summus, 1982.

PORTINARI, Candido. /Carta/ 12 set. 1929 Paris /para/ Olegário Mariano. Rio de Janeiro (CO-4451).

PORTINARI, Candido. /Carta/ 12 jul.. 1930, Paris /para/ Rosalita Mendes de Almeida. Rio de Janeiro. (CO-4545).

POTER, Michael E.; KRAMER, Mark R. The link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Strategy & Society, Havard, p. 1-19, 2006.

REBOUÇAS, Aldo. A história da transposição do rio São Francisco. Revista Estudos Avançados, Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, n.29, p. 136, 1997.

RIMA. Relatório de Impactos Ambientais. Projeto São Francisco. Disponível em <http://www.ana.gov.br/>. Acesso em: 18 ago. 2011.

SANTAELLA, Lucia. Por que a semiótica de Peirce também é uma teoria da comunicação. Comunicação e Linguagens, Lisboa, v. 29, p. 43-52, 2002.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da Linguagem e Pensamento. Sonora, Visual, Verbal. Aplicações na Hipermídia. São Paulo: Iluminuras/Fapesp, 2001. v. 1: 432 p.

SANTOS, Jose Luis dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2006.

SOBRINHO, Thomaz Pompeu. A história das secas século XX. Mossoró: Fundação Guimarães Duque, 1982.

SARTRE, Jean Paul. L imaaginaire. Paris: Gallimard, 1956.

TELLES, Goffredo Junior. Aristóteles, Arte Retórica e Arte Poética: estudo introdutório. São Paulo: Tecnoprint S.A.

VENÂNCIO; CORUMBA; GUIMARÂES. O último pau de arara. Disponível em:<http://www.vagalume.com.br/ze-ramalho/ultimo-pau-de-arara-2.html#ixzz1dIovklUk>. Acesso em: 2011.

Published

26-04-2012

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MORAES, Maurecir Guimarães. “Dead Child” and “Retirantes”: reflecting on environmental issues in the semi-arid northeastern region of Brazil. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 81–92, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120005. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120005.. Acesso em: 22 jul. 2024.