“Dead Child” and “Retirantes”: reflecting on environmental issues in the semi-arid northeastern region of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120005Keywords:
Portinari, Drought, Art, Environmental educationAbstract
Based on Portinari’s paintings “Dead Child” and “Retirantes”, this paper presents some considerations on drought conditions in the Brazilian Northeast. The study discusses the idea that works of art often draw attention to issues that are not yet fully embedded in their own time, which demonstrates that their role is not purely illustrative. In the specific case of the works presented here, they allow for discussion on environmental impacts produced by natural phenomena and those produced by human action as an attempt to correct natural problems. Thus, art emerges as a powerful educational tool to raise environmental awareness.Downloads
References
A VERSATILIDADE de preferências no momento artístico. O Jornal, Rio de Janeiro, 1926.
AMARAL, José Luiz do. Artes plásticas significado e contexto. Porto Alegre: Tchê, 1987. 175 p.
FABRIS, Annateresa. Portinari, pintor social. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1977. 230p.
ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Cia das Letras, 1999.
ALVES, José Jakson Amancio; NASCIMENTO, Sebastiana Santos. Transposição do rio São Francisco: (des)caminhos para o semi-árido do Nordeste brasileiro. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, Paraná, n. 99, ago. 2009.
BASTIDE, R. Arte e sociedade. São Paulo: Nacional, 1979.
BAUDELAIRE, Charles. Sobre a Modernidade. O pintor da vida moderna. 3.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 4ª ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 1999.
FISHER, Ernst. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
GOLDEMBERG, J.; VILLANUEVA, L.D. Energia, Meio Ambiente & Desenvolvimento. São Paulo: EDUSP, 2003
HAUSER, Arnold. História social da literatura e da arte. São Paulo: Mestre Jou, 1972.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Tradução de Maria Leopoldina de Almeida. Lisboa: Dom Quixote, 1998.
LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.
LI, K., A.; MAKARAU. Drought and Desertification, Reports to the Eleventh Session of the Comission for Climatology. WCASP-28, WMO, 1994.
PARANHOS, Maria Fernanda. EIA/RIMA para o licenciamento ambiental do Projeto de Integração do Rio São Francisco com Bacias Hidrográficas do Nordeste Setentrional. Disponível em: www.cimi.org.br/pub/publicacoes/1128978479_NT34EIARima.doc. Acesso em: 12 nov. 2011.
PICASSO, Pablo. Erosmemória. São Paulo: Massao Ohno, s.d.
PORCHER, Louis. Educação Artística: luxo ou necessidade?. São Paulo: Summus, 1982.
PORTINARI, Candido. /Carta/ 12 set. 1929 Paris /para/ Olegário Mariano. Rio de Janeiro (CO-4451).
PORTINARI, Candido. /Carta/ 12 jul.. 1930, Paris /para/ Rosalita Mendes de Almeida. Rio de Janeiro. (CO-4545).
POTER, Michael E.; KRAMER, Mark R. The link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Strategy & Society, Havard, p. 1-19, 2006.
REBOUÇAS, Aldo. A história da transposição do rio São Francisco. Revista Estudos Avançados, Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, n.29, p. 136, 1997.
RIMA. Relatório de Impactos Ambientais. Projeto São Francisco. Disponível em <http://www.ana.gov.br/>. Acesso em: 18 ago. 2011.
SANTAELLA, Lucia. Por que a semiótica de Peirce também é uma teoria da comunicação. Comunicação e Linguagens, Lisboa, v. 29, p. 43-52, 2002.
SANTAELLA, Lucia. Matrizes da Linguagem e Pensamento. Sonora, Visual, Verbal. Aplicações na Hipermídia. São Paulo: Iluminuras/Fapesp, 2001. v. 1: 432 p.
SANTOS, Jose Luis dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2006.
SOBRINHO, Thomaz Pompeu. A história das secas século XX. Mossoró: Fundação Guimarães Duque, 1982.
SARTRE, Jean Paul. L imaaginaire. Paris: Gallimard, 1956.
TELLES, Goffredo Junior. Aristóteles, Arte Retórica e Arte Poética: estudo introdutório. São Paulo: Tecnoprint S.A.
VENÂNCIO; CORUMBA; GUIMARÂES. O último pau de arara. Disponível em:<http://www.vagalume.com.br/ze-ramalho/ultimo-pau-de-arara-2.html#ixzz1dIovklUk>. Acesso em: 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).