The public and the private sector as a consumer product
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120046Keywords:
Brazil, Musi hinterland, Analysis, Cultural StudiesAbstract
This paper presents a brief reflection on the idealization of the “sertanejo” character, the maintenance of his/her identity as opposed to his/her absence in the urban universe. An analysis of significations present in songs and themes is made, including their possible signification for the national imaginary which, in turn, causes expansion of the genre. The study discusses the possibilities of expression and/or representation of country folks in the lyrics of “sertanejo” songs, which are understood as possibilities of (re)identification of such individuals with the rural universe left behind after migration to the large cities, and as a search for integration of the country universe within the urban space.Downloads
References
CALDAS, Waldenyr. Acorde na aurora: música sertaneja e indústria cultural. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1977.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Liv Sovic (Org.). Belo Horizonte: UFMG; Brasília: UNESCO, 2003. p. 353 –404.
JAMESON, Fredric. A lógica cultural do capitalismo tardio. In: JAMESON, Fredric. Pós-mdodernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1997. p. 27 – 79.
KELL, Maria Rita, BUCCI, Eugênio. Viedologias. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARCONDES FILHO, Ciro. Jornalismo Fin-de-siècle. São Paulo: Scritta, 1993.
MARTINS, José de Souza. Música Sertaneja: A Dissimulação na Linguagem dos Humilhados. In: Capitalismo e tradicionalismo: estudos sobre as contradições da sociedade agrária no Brasil. São Paulo: Pioneira, 1975. p. 103–161.
MORIN, Edgar. Cultura de Massa no Século XX: O Espírito do Tempo. Rio de Janeiro: Forense, 1967.
NEPOMUCENO, Rosa. Música caipira: da roça ao rodeio. São Paulo: Ed. 34, 1999.
PEREIRA, Jesana Batista. O caipira segundo Mazzaropi. In: TRAVANCAS, Isabel e FARIAS, Patrícia (orgs). Antropologia e Comunicação. Rio de Janeiro: Garamond, 2003. p. 103–123.
REQUENA, Jesús González. El Discurso Televisivo: Espetáculo de la Posmodernidad. Madrid: Ediciones Cátedra, 1995.
RIBEIRO, José Hamilton. Música caipira: as 270 maiores modas de todos os tempos. São Paulo: Globo, 2006.
SENNETT, Richard. O Declínio do Homem Público: as tiranias da intimidade. Trad. Lygia Araújo Watanabe. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da Literatura Brasileira. 6a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
SOUSA, Walter de. Moda inviolada: uma História da Música Caipira. São Paulo: Quiron, 2005.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: Uma teoria social da mídia. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Quando Amor Rima com Dor: O Discurso das Músicas Sertanejas. Letras & Letras, Uberlândia, Universidade Federal de Uberlândia, Departamento de Letras, v.3, n.2, p. 125 – 151, 1987.
VIANNA, Letícia. Movimentos musicais e identidades sociais no contexto da cultura de massa no Brasil: uma reflexão caleidoscópica. In: TRAVANCAS, Isabel e FARIAS, Patrícia (orgs). Antropologia e comunicação. Rio de Janeiro: Garamond, 2003.
ZAN, José Roberto. (Des)territorialização e novos hibridismos na música sertaneja. Disponível em : http:///www.hist.puc.cl/historia/iaspmla.html. Acesso em: 2012.
Disponível em: <http://www.sertanejo.com/hradio.html>. Acesso em: 2012.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).