The public and the private sector as a consumer product

Authors

  • Claudia Mariza Braga Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
  • Enoi Miranda Barbosa Mendes Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120046

Keywords:

Brazil, Musi hinterland, Analysis, Cultural Studies

Abstract

This paper presents a brief reflection on the idealization of the “sertanejo” character, the maintenance of his/her identity as opposed to his/her absence in the urban universe. An analysis of significations present in songs and themes is made, including their possible signification for the national imaginary which, in turn, causes expansion of the genre. The study discusses the possibilities of expression and/or representation of country folks in the lyrics of “sertanejo” songs, which are understood as possibilities of (re)identification of such individuals with the rural universe left behind after migration to the large cities, and as a search for integration of the country universe within the urban space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudia Mariza Braga, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
    Prof. Dr. – UFSJ. Universidade Federal de São João del-Rei - Brasil. Depto de Letras Artes e Cultura. E-mail: cmbraga@ufsj.edu.br
  • Enoi Miranda Barbosa Mendes, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
    Prof. Ms. – UFSJ. Universidade Federal de São João del-Rei - Brasil. Depto de Letras Artes e Cultura. E-mail: enoi@ufsj.edu.br.

References

CALDAS, Waldenyr. Acorde na aurora: música sertaneja e indústria cultural. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1977.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Liv Sovic (Org.). Belo Horizonte: UFMG; Brasília: UNESCO, 2003. p. 353 –404.

JAMESON, Fredric. A lógica cultural do capitalismo tardio. In: JAMESON, Fredric. Pós-mdodernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1997. p. 27 – 79.

KELL, Maria Rita, BUCCI, Eugênio. Viedologias. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARCONDES FILHO, Ciro. Jornalismo Fin-de-siècle. São Paulo: Scritta, 1993.

MARTINS, José de Souza. Música Sertaneja: A Dissimulação na Linguagem dos Humilhados. In: Capitalismo e tradicionalismo: estudos sobre as contradições da sociedade agrária no Brasil. São Paulo: Pioneira, 1975. p. 103–161.

MORIN, Edgar. Cultura de Massa no Século XX: O Espírito do Tempo. Rio de Janeiro: Forense, 1967.

NEPOMUCENO, Rosa. Música caipira: da roça ao rodeio. São Paulo: Ed. 34, 1999.

PEREIRA, Jesana Batista. O caipira segundo Mazzaropi. In: TRAVANCAS, Isabel e FARIAS, Patrícia (orgs). Antropologia e Comunicação. Rio de Janeiro: Garamond, 2003. p. 103–123.

REQUENA, Jesús González. El Discurso Televisivo: Espetáculo de la Posmodernidad. Madrid: Ediciones Cátedra, 1995.

RIBEIRO, José Hamilton. Música caipira: as 270 maiores modas de todos os tempos. São Paulo: Globo, 2006.

SENNETT, Richard. O Declínio do Homem Público: as tiranias da intimidade. Trad. Lygia Araújo Watanabe. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

SODRÉ, Nelson Werneck. História da Literatura Brasileira. 6a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.

SOUSA, Walter de. Moda inviolada: uma História da Música Caipira. São Paulo: Quiron, 2005.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: Uma teoria social da mídia. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Quando Amor Rima com Dor: O Discurso das Músicas Sertanejas. Letras & Letras, Uberlândia, Universidade Federal de Uberlândia, Departamento de Letras, v.3, n.2, p. 125 – 151, 1987.

VIANNA, Letícia. Movimentos musicais e identidades sociais no contexto da cultura de massa no Brasil: uma reflexão caleidoscópica. In: TRAVANCAS, Isabel e FARIAS, Patrícia (orgs). Antropologia e comunicação. Rio de Janeiro: Garamond, 2003.

ZAN, José Roberto. (Des)territorialização e novos hibridismos na música sertaneja. Disponível em : http:///www.hist.puc.cl/historia/iaspmla.html. Acesso em: 2012.

Disponível em: <http://www.sertanejo.com/hradio.html>. Acesso em: 2012.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

BRAGA, Claudia Mariza; MENDES, Enoi Miranda Barbosa. The public and the private sector as a consumer product. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 2 Especial, p. 99–110, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120046. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120046.. Acesso em: 22 jul. 2024.