Aesthetics and epistemology in technological education: elements from Freire and Marcuse

Authors

  • Emerson Pessoa Ferreira Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120062

Keywords:

Aesthetics, Technological Education, STS

Abstract

Briefly speaking, Aesthetics is an area of philosophy that studies Art and Beauty (and its inherent contradictories). Their interrelations with education, and especially with the scientific-technical education, have been explored by some authors, but their focus rarely considers the ideological and epistemological dimensions of this more subtle articulation. Those aspect have been overlooked mostly in the training of engineers, architects and designers. Equally remarkable is the arbitrary disjunction between Aesthetics ('feelings'), Ethics ('values') and Logic ('truths') that characterizes much of our culture and our curricula, especially those of epistemological uncritical nature. This study comes to the conclusion that critical STS (Science, Technology and Society) perspective on Technological Education, in which it considers aesthetic aspects, invites a liberating educational approach in the sense given by Paulo Freire. It also recognizes interfaces with the Critical Theory of the Frankfurt School, especially the philosophy of Herbert Marcuse. We suggest the need to rethink the practical implications of these coincidences and intersections. Critical STS must argue, starting with elements of the philosophy of technology, including aesthetics, what are the consequences of the 'unidimensionality' for a project of man and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Emerson Pessoa Ferreira, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
    Doutor em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil. Professor do Instituto Federal de Santa Catarina, IFSC, Santa Catarina, Brasil. E-mail: emerxon@gmail.com.

References

FEYERABEND, Paul. Contra o Método. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora S.A., 1977.

FLECK, Ludwik. La Génesis y el Desarollo de un hecho científico: Introducción a la teoria del estilo de pensamiento y del colectivo de pensamiento. Madrid: Alianza Editorial, 1986.

FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

GADOTTI, Moacir (Org.). Paulo Freire: uma bibliografia. São Paulo: Editora Cortez, 1996.

HEERTUM, Richard Van. Marcuse, Bloch and Freire: reinvigorating a pedagogy of hope. Policy Futures In Education, Oxford, v. 4, n. 1, p.45-51, 2006. Bimestral. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.2304/pfie.2006.4.1.45>. Acesso em: 01 jul. 2009.

HESSEN, Johannes. Teoria do Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

KUHN, Thomas S. A Estrutura das Revoluções Científicas. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização: Uma Interpretação Filosófica do Pensamento de Freud. 6. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

MARCUSE, Herbert. The Aesthetic Dimension: Toward a Critique of Marxist Aesthetics. Boston: Beacon Press, 1978.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um Discurso Sobre as Ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SNOW, C. P. As Duas Culturas e uma Segunda Leitura. São Paulo: Edusp, 1995.

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à Estética. 5. ed. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2002.

ZANETIC, João. Física também é cultura. São Paulo, 1989. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

ZANETIC, João. Física e arte: uma ponte entre duas culturas. In.: ENPEC - ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 05 a 08 de junho de 2002, Águas de Lindóia – SP.

Published

12-04-2013

Issue

Section

Original articles

How to Cite

FERREIRA, Emerson Pessoa. Aesthetics and epistemology in technological education: elements from Freire and Marcuse. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 103–116, 2013. DOI: 10.5935/1809-2667.20120062. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120062.. Acesso em: 22 jul. 2024.