Centralization or Democracy? A reflection on the educational management in the Brazilian federal education system, in view of the prospects of an educational democratization

Authors

  • Daniel Cerqueira Silva Instituto Federal Baiano

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20130028

Keywords:

Educational Management, Democracy, Federal Institutes of Science Education and Technology

Abstract

This paper reflects on the necessity to practice participatory management in public education, focuses on the newly established Federal Institutes of Science Education and Technology. It builds on the model of educational management practiced at the “Instituto Federal Baiano”, to discuss how the transformation of the former federal agro technical schools in the Federal Institutes (IF'S) was not sufficient to break the old paradigm characterized by the maintenance of oligarchies in decision-making processes in those schools. It also discusses how personal and political interests may exclude the participation of some school segments (teaching staff, teachers, administrative staff, students and parents) in decision-making and further contribute to the maintenance of vertical-hierarchical power held by principals. The study proposes solutions to converge interests regarding management in public education without losing sight of the National Education Guidelines Law of 1996  (LDB 9394/96), which advocates the participation of the administrative staff and teachers in developing the school pedagogical project, and of the school community in school boards or equivalent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Cerqueira Silva, Instituto Federal Baiano
    Bacharel em Biblioteconomia, Especialista em Educação a Distância. Atua na Diretoria de Assuntos Estudantis da Pro Reitoria de Ensino do Instituto Federal Baiano - Salvador (BA-Brasil). E-mail: falecomdaniel@yahoo.com.br.

References

BARROS, A. J. P. de; LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de metodologia: um guia para iniciação científica. 2. ed. São Paulo: Makron, 2000.

BRASIL. Lei nº. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm>. Acesso em: 21 set. 2013.

BRASIL, Lei de Diretrizes de Bases da Educação Nacional, nº 9694/96. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 15 jul. 2013.

BRASIL. Portal da Transparência do Governo Federal. Disponível em: <http://www.portaltransparencia.gov.br/servidores/OrgaoLotacao-ListaServidores.asp?CodOS=15000&DescOS=MINISTERIO%20DA%20EDUCACAO&CodOrg=26404&DescOrg=INSTITUTO%20FEDERAL%20BAIANO>. Acesso em: 21 set. 2013

BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1994, 84 p. (Coleção primeiros passos; 95).

BORDIGNON, Genuíno; GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão da educação: o município e a escola. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia Angela da S. Aguiar (Org). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2001. p. 147-176.

COLARES, Anselmo Alencar; COLARES, Maria Lilia Imbiriba Sousa. Do autoritarismo repressivo à construção da democracia participativa: história e gestão educacional. Campinas, SP: Autores Associados, 2003, 148p. (Coleção Biblioteca Anpae).

DIAS, Shirley Maria. A Escola Pública e sua Gestão Democrática. In: SANTOS, Evanildo N. S.Org. Escola Pública: Dificuldades de aprendizagem. Brasília: EVG, 2009.

FREIRE, Paulo, Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GHIRALDELLI JR, Paulo. História da Educação Brasileira. São Paulo: Cortez, 2006.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA BAIANO. Pró Reitorias. Disponível em: <http://pro-reitorias.ifbaiano.edu.br/>. Acesso em: 20 set. 2013.

LUCK, Heloisa. Gestão Educacional: uma questão paradigmática. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

OLIVEIRA, D.A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, v.25, n.89. Campinas, 2004, p.1127-1144.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 1997. (Série: educação em ação).

RELATÓRIO DE GESTÃO, 2012. Instituto Federal Baiano de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano. Salvador: Instituto Federal Baiano de Educação Ciência e Tecnologia Baiano, 2013. Disponível em: <http://proreitorias.ifbaiano.edu.br/portal/prodin/relatorio-de-gestao-2012/>. Acesso em: 20 set. 2013.

REGIMENTO INTERNO. Conselho Superior. Salvador: Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Baiano, Salvador, 2010.

REGIMENTO GERAL. Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Baiano. Salvador: Instituto Federal Baiano de Educação Ciência e Tecnologia Baiano, 2010. Disponível em: <http://pro-reitorias.ifbaiano.edu.br/portal/prodin/regimento-geral/>. Acesso em: 2013.

Published

26-12-2013

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SILVA, Daniel Cerqueira. Centralization or Democracy? A reflection on the educational management in the Brazilian federal education system, in view of the prospects of an educational democratization. Revista Vértices, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 45–60, 2013. DOI: 10.5935/1809-2667.20130028. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20130028.. Acesso em: 22 jul. 2024.