Prevalence of methylphenidate use by university students in Campos dos Goytacazes, RJ

Authors

  • Jéssica da Silva Mota
  • Fernanda Fraga Pessanha Faculdade de Medicina de Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20140005

Keywords:

Methylphenidate, Ritalin, Attention Deficit, Hyperactivity

Abstract

Methylphenidate is a central nervous system stimulant commonly prescribed for children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The aim of this study was to identify the prevalence of methylphenidate users among college students, as well as the main reasons for it, ways of acquisition, and possible side effects. The study demonstrated a 60% prevalence of the use of methylphenidate by university students in Campos dos Goytacazes. We conclude that there is a high rate of use of methylphenidate among students in this city. The authors suggest an awareness campaign on the risks of inappropriate use of methylphenidate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jéssica da Silva Mota
    Farmacêutica graduada pela Faculdade de Medicina de Campos – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: jessicas.motta@hotmail.com.
  • Fernanda Fraga Pessanha, Faculdade de Medicina de Campos
    Farmacêutica graduada pela Faculdade de Medicina de Campos. Mestre em Produção Vegetal. Professora do Curso de Farmácia da Faculdade de Medicina de Campos – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: fpessanha@ig.com.br.

References

ANVISA. Metilfenidato. 2010. Disponível em: www.crf-rj.org.br. Acesso em 28 mar.2012.

ANVISA. Portaria 344. Disponível em:< http://www.anvisa.gov.br/hotsite/talidomida/legis/Portaria_344_98.pdf>. Acesso em: 25 out. 2013.

BALLONE, G.J. Metilfenidato - PsiqWeb, Internet, 2005. Disponível em: www.psiqweb.med.br. Acesso em: 31 mar. 2012.

CAETANO, N. Guia de Remédios. 10 ed. São Paulo: Editora Escala, 2011.p.599:Metilfenidato.

CARNEIRO, S.M.; PRADO, A.S.T.; MOURA, H.C.; STRAPASSON, J.F.; RABELO, N.F.; RIBEIRO, T.T.; JESUS, E.C. O uso não prescrito de metilfenidato entre acadêmicos de Medicina. Cadernos UniFOA, Edição Especial Ciências da Saúde e Biológicas, maio 2013

CRUZ, T.C.S.C.; JUNIOR, E.P.S.B.;GAMA, M.L M.; MAIA, L.C.M.; FILHO, M.J.X.M.; NETO, O.M.; COUTINHO,D.M. Uso não-prescrito de metilfenidato entre estudantes de medicina da Universidade Federal da Bahia. Gazeta Médica da Bahia, v. 81, n. 1, p. 3–6, 2011.

GOODMAN & GILMAN. As bases farmacológicas da terapêutica. 12. ed. Rio de Janeiro: McGraw-Hill, 2005.

MENDONZA, D.Z.U. Consumo de Substâncias psicoativas em Estudiantes de Especialidades Médicas, Bogotá 2011. Revista de Salud Pública, v. 4, n. 1, p. 59–73, 2002.

MORAES, D.E. Metilfenidato para hiperatividade e déficit de atenção: uma revisão bibliográfica. Londrina, PR, 2009.

ORTEGA, F; BARROS, D.; CALIMAN, L.; ITABORAHY, C.; JUNQUEIRA L.; FERREIRA, C.P. Ritalina no Brasil: produções, discursos e praticas. Interface-Comunic., Saude, Educ., v.14, n.34, p.499-510, jul./set. 2010.

PASQUINI, N. C. Uso de metilfenido (mfd) por estudantes universitários com intuito de “turbinar” o cerebro. Biofar, Rev. Biol. Farm. Campina Grande/PB, v. 9, n. 2, p. 107-113 junho/agosto, 2013

PASTURA, G.; MATTOS, P. Efeitos colaterais do metilfenidato. Rev. Psiquiatr. Clín, .v.31, n.2, p. 100-104, 2004.

TEIXEIRA, M. Notícia preliminar sobre uma tendência contemporânea: o “aperfeiçoamento cognitivo”, do ponto de vista da pesquisa em neurociências. Revista Latino-Americana de Psicopatologia Fundamental, v. 10, p. 495–503, 2007.

TETER, C.J.; MCCABE, S.E.;LAGRANGE, K.; CRANFORD, J.A.; BOYD, C.J. Illicit use of specific prescription stimulants among college students: prevalence, motives, and routes of administration. Pharmacotherapy, v. 26, p. 1501–1510, 2006

Published

30-06-2014

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MOTA, Jéssica da Silva; PESSANHA, Fernanda Fraga. Prevalence of methylphenidate use by university students in Campos dos Goytacazes, RJ. Revista Vértices, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 77–86, 2014. DOI: 10.5935/1809-2667.20140005. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20140005.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)