Beginning Mathematics teachers: a study on their professional development

Authors

  • Francisco Jeovane do Nascimento Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE
  • Eliziane Rocha Castro Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE
  • Regiane Rodrigues Araújo Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza/CE
  • Ivoneide Pinheiro de Lima Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v20n12018p111-119

Keywords:

Beginning Mathematics teachers, Initial formation, Professional development

Abstract

This study discusses the professional development of beginning Mathematics teachers. The implications of the initial formation of Mathematics teachers in their professional development were analyzed through the unique experiences lived within the scope of the Institutional Scholarship Program for New Teachers (PIBID). The methodology used here was the case study, and the research tools were the documentary analysis, observation and interview.  Results show that the unique experiences lived in the context of PIBID give teachers a better formation and improvement in the learning of their profession. This reflected in their repertoire of professional knowledge and in their teaching practice, as well as being subsidies in their teaching assumption.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francisco Jeovane do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE
    Professor Efetivo da rede estadual de ensino do Ceará (SEDUC/CE). Mestre e doutorando em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE) – Fortaleza/CE– Brasil. E-mail: jeonasc@hotmail.com.
  • Eliziane Rocha Castro, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE
    Professora Efetiva da rede municipal de ensino de Raposa/MA. Mestre e doutoranda em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE) – Fortaleza/CE – Brasil. E-mail: elizianecastro@hotmail.com.
  • Regiane Rodrigues Araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza/CE
    Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) – Fortaleza/CE – Brasil. E-mail: regianearaujjo@hotmail.com.
  • Ivoneide Pinheiro de Lima, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza/CE
    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE) – Fortaleza/CE – Brasil. E-mail: ivoneidepinheirode.lima@gmail.com.

Published

27-04-2018

Issue

Section

Original articles

How to Cite

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; ARAÚJO, Regiane Rodrigues; LIMA, Ivoneide Pinheiro de. Beginning Mathematics teachers: a study on their professional development. Revista Vértices, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 111–119, 2018. DOI: 10.19180/1809-2667.v20n12018p111-119. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/10006.. Acesso em: 22 jul. 2024.