Construction of the image of the elderly in the media: representativeness or stimulus to consumption?

Authors

  • Débora Pires Teixeira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica/RJ
  • Rita de Cássia Pereira Farias Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa/MG
  • Ronan Leandro Zampier Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa/MG

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v20n32018p385-397

Keywords:

Old age, Fashion, Elderly

Abstract

In this article we analyze the use and construction of the image of the old body in fashion advertising in a context of ambiguous motivations: representation and the stimulus to consumption. For this, the work presents a theoretical reflection associated with discussions of empirical examples from images of fashion shows of two national brands. Results reveal a diversification of images of old age in the studied context: the subversive, the rejuvenated, and the conventional. However, although such a practice may contribute to contesting the normativity of beauty standards, based on youth, it aims, first and foremost, to shed light on the potential old consumer and its different faces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Débora Pires Teixeira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica/RJ
    Professora do Departamento de Economia Doméstica e Hotelaria da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Doutoranda em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa – Viçosa/MG – Brasil. E-mail: deborapite@gmail.com
  • Rita de Cássia Pereira Farias, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa/MG
    Doutora em Antropologia Social pela Universidade Estadual de Campinas. Professora do Curso de Graduação em Serviço Social e do Programa de Pós-Graduação em Economia Doméstica da Universidade Federal de Viçosa – Viçosa/MG – Brasil. E-mail: farias.rcp@gmail.com.
  • Ronan Leandro Zampier, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa/MG
    Doutorando em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa – Viçosa/MG – Brasil. E-mail: rlzampier@hotmail.com. 

Published

07-12-2018

Issue

Section

Original articles

How to Cite

TEIXEIRA, Débora Pires; FARIAS, Rita de Cássia Pereira; ZAMPIER, Ronan Leandro. Construction of the image of the elderly in the media: representativeness or stimulus to consumption?. Revista Vértices, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 385–397, 2018. DOI: 10.19180/1809-2667.v20n32018p385-397. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/11620.. Acesso em: 25 nov. 2024.