An experience of pedagogical game design for disaster risk reduction
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n12021p299-314Keywords:
Risk Reduction, Disasters, Education, Social engagementAbstract
The Sendai framework advocates the development of a culture that promotes the participation of the population in disaster management, for which education for disaster risk reduction (DRRE) in formal, non-formal and informal ways is important. Research and practices on DRRE are relatively recent, showing an urgent need to advance the conception of methodologies for such actions. In November 2019, the mini-course "Educational for Risk and Disaster Reduction" was held by the authors in Campos dos Goytacazes for participants of the II International Seminar on Socio-Environmental Risks and Disaster. The main objective of the article is to present and discuss the results of the practical section of the course in which the participants, organized in groups of five, elaborated games to be used in DRRE. These aspects were observed in this production: an interdisciplinary approach of the theme, the concern with its contextualization with the local reality, and the promotion of interactivity and exchange of knowledge.Downloads
References
BRASIL. Lei n.º 12.608, de 10 de abril de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção e Defesa Civil - PNPDEC. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 abr. 2012.
BRASIL. Ministério da Integração Nacional. Secretaria Nacional de Proteção e Defesa Civil. Departamento de Minimização de Desastres. Módulo de formação: resposta: gestão de desastres, decretação e reconhecimento federal e gestão de recursos federais em proteção em defesa civil para resposta. Brasília, 2017.
CEPED UFSC. Atlas brasileiro de desastres naturais: 1991 a 2012. 2. ed. Volume Rio de Janeiro. Florianópolis: CEPED UFSC, 2013. Disponível em: https://www.ceped.ufsc.br/atlas-brasileiro-de-desastres-naturais-2012/. Acesso em: 25 mar. 2020.
CURTIS, V. Public engagement through the development of science-based computer games: The Wellcome Trust’s “Gamify Your PhD” initiative. Science Communication, v. 36, n. 3, p. 379-87, 2014.
DA-SILVA-ROSA, T. et al. Environmental Education as a Strategy for Reduction of Socio-Environmental Risks. Revista Ambiente e Sociedade, v. 18, n. 3, p. 211-230, 2015.
FREITAS, A. C. Projeto Espaço Fluir. In: CAMPANHA APRENDER PARA PREVENIR DO CEMADEN EDUCAÇÃO, 3., 2018a. Disponível em: http://200.133.244.149/2018/?p=930. Acesso em: 2 out. 2020.
FREITAS, A. C. Prática de elaboração de plano de contingência: Uma importante ferramenta na gestão do risco de desastres (Estudo de caso da cidade do Rio de Janeiro, RJ) e oficina com o jogo “Zoom”. In: SEMANA DE INTEGRAÇÃO ACADÊMICA DA UFRJ, SIAC, 9., 2018, UFRJ, Rio de Janeiro. Oficinas realizadas. 2018b.
FREITAS, A. C. Educação para redução do risco de desastres: ações desenvolvidas no projeto Espaço Fluir. In: SEMINÁRIO RRD RIO - CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO NA REDUÇÃO DO RISCO DE DESASTRES NA CIDADE DO RIO DE JANEIRO, SETEC RRD RIO, 1., 2019a. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/web/seminariorrdrio. Acesso em: 1 out. 2020.
FREITAS, A. C. Ações de Educação para a Redução dos Riscos e Desastres. In: CURSO “RISCO GEOLÓGICO DEFESA CIVIL DE MARICÁ E CPRM, MARICÁ, RJ”, 2019b. Disponível em: https://www.cprm.gov.br/publique/Noticias/Pesquisadores-em-Geociencias-da-CPRM-capacitam-agentes-de-Defesa-Civil-de-diversos-estados-brasileiros-em-Marica-%28RJ%29-5608.html. Acesso em: 30 set. 2020.
FREITAS, A. C. Projetos Espaço Fluir e Molipdec: “Juntos somos mais fortes”. Módulo N: Espaço Fluir e MOLIPDEC: Jogos Educativos. Ação cadastrada na 4ª campanha Aprender para Prevenir (2019) do Cemaden Educação. 2019b. Disponível em: http://200.133.244.149/2019/?p=1109. Acesso em: 2 out. 2020.
FREITAS, A. C. Uma importante ferramenta na redução dos riscos e dos desastres (cidade de Maricá, RJ) e oficina com o jogo “Vai rolar?”. Oficina sobre plano de contingência. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019c.
FREITAS, A. C. Prática de elaboração de plano de contingência: Uma importante ferramenta na gestão do risco de desastres (Estudo de caso da cidade de Maricá, RJ) e oficina com o jogo “Vai Rolar”. In: SEMANA DE INTEGRAÇÃO ACADÊMICA DA UFRJ – SIAC, 10., 2019, UFRJ, Rio de Janeiro. Oficinas realizadas. 2019d.
FREITAS, A. C. Curso ações educativas para RRD e Oficina com o jogo Cidade Resiliente. Rio de Janeiro: CPRM, 2019e.
FREITAS, A. C. Ações educativas para Redução dos Riscos e dos Desastres (RRD) e oficina com o jogo Cidade Resiliente. In: CURSO E OFICINA REALIZADOS NA SEDE DO SERVIÇO GEOLÓGICO DO BRASIL (CPRM), Rio de Janeiro, 2019f.
JOHNSON, V. A. et al. Evaluations of disaster education programs for children: a methodological review. International Journal of Disaster Risk Reduction, v. 9, p. 107-123, 2014.
LIDSTONE, J. Disaster Education: Where we are and where we should be. In: LIDSTONE, J. (ed.) International Perspectives on Teaching about Hazards and Disasters. International Geographical Union, Channel View Publications. Adelaide, Australia, 1996. pp. 7-17.
LOUREIRO, C. F. B. Sustentabilidade e Educação. Um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012.
MARCHEZINI, V. et al. Educação para Redução de Riscos de Desastres: Experiências Formais e Não-Formais no Estado do Rio de Janeiro. Anuário do Instituto de Geociências, v. 42, p. 102-117, 2019.
McGONIGAL, J. Reality is Broken: Why games make us better and how they can change the world. New York: Penguin Press, 2011.
MENDONCA, M. B. et al. Transversal integration of geohydrological risks in an elementary school in Brazil: A disaster education experiment. International Journal of Disaster Risk Reduction, v. 39, p. 101-213, 2019a.
MENDONÇA, M. B. et al. “Um dia a terra cai”: oficina educativa sobre desastres associados a deslizamentos em um museu de Ciências. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE REDUÇÃO DE RISCOS E DESASTRES, 3., 2019b. Anais […].
MENDONCA, M. B. et al. Improving Disaster Risk Reduction and Resilience Cultures Through Environmental Education: A Case Study in Rio de Janeiro State, Brazil. In: Climate Change Management.1 ed. New York: Springer International Publishing, 2016. p. 279-29.
MENDONÇA, M. B.; LUCENA, R. Atividades Socioeducativas para a Redução de Desastres Associados a Deslizamentos. Revista de Comunicação e Educação Ambiental, v. 3, p. 109-123, 2013.
MENDONCA, M. B.; VALOIS A.S. Disaster education for landslide risk reduction: an experience in a public school in Rio de Janeiro State, Brazil. Natural Hazards, v. 89, n. 1, p. 351-365, 2017.
MORAIS, J. Oficina apresenta jogo Cidade Resiliente voltado ao aprendizado sobre prevenção aos desastres naturais. 2019. Disponível em: https://www.cprm.gov.br/publique/Noticias/Oficina-apresenta-jogo-Cidade-Resiliente-voltado-ao-aprendizado-sobre-prevencao-aos-desastres-naturais-6076.html. Acesso em: 30 set. 2020.
NORONHA, M. Jogo cidade resiliente: um estudo sobre aplicação de ferramenta de redução de riscos de desastres em ambientes escolares. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Engenharia Civil) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://monografias.poli.ufrj.br/monografias/monopoli10029369.pdf. Acesso em: 2 out. 2020.
PETAL, M. Education in disaster risk reduction Education. In: SHAW, R.; KRISHNAMURTHY, R. R. (ed.). Disaster Management: Global Challenges and Local Solutions. Hyderabad: University Press, 2009. p. 285-320.
PETAL, M. A.; IZADKHAH, Y. O. Concept Note: Formal and Informal Education for Disaster Risk Reduction. A contribution from Risk RED for the International Conference on School Safety, Islamabad, May 2008. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.371.284&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 15 dez. 2018.
SELBY, D.; KAGAWA, F. Disaster Risk Reduction in School Curricula: Case Studies from Thirty Countries. Genebra: United Nations Children Fund, UNICEF, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO 7, 2012. E-book. Disponível em: https://www.unicef.org/environment/files/DRRinCurricula-Mapping30countriesFINAL.pdf. Acesso em: 27 ago. 2019.
SHAW, R. et al. Disaster education: an introduction. In: SHAW, R.; SHIWAKU, K.; TAKEUCHI, Y. (ed.) Disaster education: community, environment and disaster risk management. Bingley: Emerald, 2011. v. 7, p. 1-22.
SHAW, R. et al. 1-2-3 of Disaster Education. Kyoto: European Union United Nations International Strategy for Disaster Reduction, UNISDR, Kyoto University, 2009.
TRAJBER, R; OLIVATO, D. A escola e a comunidade: ciência cidadã e tecnologias digitais na prevenção de desastres. In: MARCHEZINI, V. et al (ed.). Reduction of Vulnerability to Disasters: from knowledge to action. São Carlos: Editora Rima, 2017. p. 531-550.
UNESCO. In: INTERGOVERNMENTAL CONFERENCE ON ENVIRONMENTAL EDUCATION, 1977, Tbilisi. Final report […]. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000032763. Acesso em: 10 mar. 2019.
UNICEF; UNISDR. Children and disasters: Building resilience through education. 2011. Disponível em: https://www.preventionweb.net/files/24583_childrenanddisastersbuildingresilie.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.
UNISDR. Marco de Sendai para a Redução do Risco de Desastres. 2015. Disponível em: https://www.unisdr.org/files/43291_63575sendaiframeworkportunofficialf%5B1%5D.pdf. Acesso em: 13 nov. 2018.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).