The importance of social indicators in research focused on race relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p501-514

Keywords:

Race, Racism, Social indicators

Abstract

Studies focused on the analysis of race relations show that, in Brazil, the social reading of the phenotype is one of the main elements of social classification. In view of this, this work proposes to investigate, in the light of Applied Social Sciences and based on the theorists that deal with the theme, how such categories were constructed and reframed when it comes to the evaluation of social policies in the Brazilian State. Our intention with this article is to carry out a theoretical analysis regarding the production of social indicators with black and brown social categories as the central element. Its development is structured as follows: we started with Pierre Bourdieu's Field Theory as one of the theoretical elements that base this study. Next, the article discusses how race relations in Brazil are built and reproduced. The text ends with the search to understand the importance of choosing and building indicators for the evaluation of social policies.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristiane Lourenço, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói/RJ
    Assistente Social da Escola de Serviço Social da Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutoranda do Programa de Estudos Pós Graduados em Política Social da Universidade Federal Fluminense (UFF) – Niterói/RJ – Brasil. E-mail: cristianelourencodoutoradouff@gmail.com.

References

ALMEIDA, S. L. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte, MG: Letramento, 2018.

ANDERSON, P. Balanço do Neoliberalismo. In: SADER, E.; GENTILI, P. (org.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. p. 09-23.

ANDRÉ, M. C. O ser negro: a construção da subjetividade em afrobrasileiros. Brasília: LGE, 2008.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2010.

BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

COSTA, S. A Construção Sociológica da Raça no Brasil. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 35-61, 2002.

FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. 3. ed. São Paulo: Ática, 1978.

GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GUIMARÃES, A. S. Como trabalhar com "raça" em sociologia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 93-107, jan./jun. 2003.

GUIMARÃES, A. S. Raça, classes e democracia. São Paulo: Editora 34, 2002.

GUIMARÃES, A. S. Racismo e Anti-Racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

HASENBALG, S. Discriminação e Desigualdades Raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

JANNUZZI, P. M. Indicadores para diagnóstico, monitoramento e avaliação de programas sociais no Brasil. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 56, n. 2, p. 137-160, abr./jun., 2005.

KERN, G. S. Educar é eugenizar: racialismo, eugenia e educação no Brasil (1870-1940). 2016. 208 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

MUNIZ, J. O. Sobre o uso da variável raça-cor em estudos quantitativos. Ensaio. Revista Sociologia Política, Curitiba, v. 18, n. 36, p. 277-291, 2010.

NOGUEIRA, O. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem, Tempo Social. Revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2006.

PIZA, E.; ROSEMBERG. F. Cor nos censos brasileiros. Revista USP, São Paulo, p. 122-137, dez./fev. 1998-99.

SANTAGADA, S. Indicadores sociais: uma primeira abordagem social e histórica. Pensamento Plural, Pelotas, p. 113-142, jun./dez. 2007.

SARAVIA, E. Introdução à Teoria da Política Pública. In: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. Políticas Públicas Brasília: ENAP, 2006. (Coletânea, v. 1).

SCHWARCZ, L. M. História da Vida Privada no Brasil: Contrastes da Intimidade Contemporânea. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1998.

SENKEVICS, A. et al. A cor ou raça nas estatísticas educacionais: uma análise dos instrumentos de pesquisa do INEP. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2016.

SILVA, A. P. P. O contrário de casa grande não é senzala: É quilombo! A categoria práxis negra no pensamento social de Clóvis Moura. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro Programa de Pós-graduação em Serviço Social, Rio de Janeiro, 2017.

SIMÕES, A.; ALKIMIM, A. C. Indicadores sociais: passado, presente e futuro. Rio de Janeiro: IBGE, Gerência de Biblioteca e Acervos Especiais, 2017.

SUBIRATS, J. Definición del Problema. Relevancia Pública y Formación de la Agenda de Actuación de los Poderes Públicos. In: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. Políticas Públicas. Brasília: ENAP, 2006. (Coletânea, v. 2).

TELLES, E. O Significado da Raça na Sociedade Brasileira. Princeton: Princeton University Press, 2004. Título original: Race in Another America: The Significance of Skin Color in Brazil.

Published

01-06-2021

Issue

Section

Original articles

How to Cite

LOURENÇO, Cristiane. The importance of social indicators in research focused on race relations. Revista Vértices, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 501–514, 2021. DOI: 10.19180/1809-2667.v23n22021p501-514. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15953.. Acesso em: 4 dec. 2024.