The Parceiros da Educação and the colonization process of public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p773-787

Keywords:

Entrepreneurship of education, Parceiros da Educação, Educational policies, State

Abstract

The study presents a critical analysis of Parceiros da Educação (PdE), a Civil Society Organization of Public Interest (OSCIP) based in São Paulo, Brazil. It is an institution that aims at mediating partnerships between entrepreneurs or companies and public schools. Their objective is to implement an intervention program, prepared by PdE, in several dimensions of the school. The investigation presented here sought to categorize the organizational structure of OSCIP, through the analysis of the composition of its Executive Council, from 2009 to 2013. Based on the Marxist State theory, especially on the work of Antonio Gramsci and Nicos Poulantzas, the study sought to analyze critically the internal and external connections of OSCIP in the expanded State. The results show that PdE is an association run by very significant representatives of the bourgeoisie that operates in Brazil, especially financial capital. Its connections in the expanded State suggest a wide network of power involved in the colonization of public education, whose tentacles involve institutions like Todos pela Educação, political parties and key posts in the state apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Regis Eduardo Coelho Argüelles Costa, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói/RJ
    Doutor em Educação (2016) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Políticas Públicas). Professor Adjunto de Ciência Política e Educação e Política da Educação no Brasil do Departamento de Fundamentos Pedagógicos da FEUFF (campus Gragoatá) – Niterói/RJ – Brasil. E-mail: rarguelles@gmail.com.

References

ADRIÃO, T.; PERONI, V. (org.). O público e o privado na Educação: interfaces entre Estado e sociedade. São Paulo: Xamã, 2005.

ADRIÃO, T.; PERONI, V. (org.). Público e privado na Educação: novos elementos para o debate. São Paulo: Xamã, 2008.

BIANCHI, A. O laboratório de Gramsci: filosofia, história e política. São Paulo: Alameda, 2008.

BUCI-GLUCKSMANN, C. Sobre o conceito de crise de Estado e sua história. In: COUTINHO, C. N.; TEIXEIRA, A. P. (org.). Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 39-50.

BUTTIGIEG, J. A. Educação e hegemonia. In: COUTINHO, C. N. e TEIXEIRA, A. de P. (org.). Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 39-50.

CARDOSO, M. G. O programa de intervenção pedagógica/Alfabetização no Tempo Certo-PIP/ATC em uma superintendência regional de ensino do norte de Minas Gerais. 2015. Dissertação (Mestrado) – UFJF, Juiz de Fora, MG, 2015.

COUTINHO, C. N. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

FONTES, V. Capitalismo filantrópico? Múltiplos papéis dos aparelhos privados de hegemonia. Marx e o Marxismo, v. 8, n. 14, p. 15-35, 2020.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2012.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 2: Os intelectuais, o princípio educativo, Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 3: Maquiavel: Notas sobre o Estado e a política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

LAVAL, C. et al. La nouvelle école capitaliste. Paris: La Découverte, 2012.

MANDEL, E. The marxist theory of the State. Nova York: Pathfinder Press, 1971.

MARX, K. O método da economia política. In: FERNANDES, F.(org.). K. Marx, F. Engels. São Paulo: Editora Ática, 2003.

MARX, K. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.

PERONI, V. et al. Terceira Via, Terceiro Setor e a parceria IAS/sistemas de ensino público no Brasil. Educação: Teoria e Prática, v. 19, n. 32, p. 17-35, 2009.

POULANTZAS, N. Poder político e classes sociais. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

SHIROMA, E.; MORAES, M.; EVANGELISTA, O. Política educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

Published

27-08-2021

Issue

Section

Dossiê Temático: "Questões contemporâneas da educação no Brasil e em Portugal"

How to Cite

COSTA, Regis Eduardo Coelho Argüelles. The Parceiros da Educação and the colonization process of public education. Revista Vértices, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 773–787, 2021. DOI: 10.19180/1809-2667.v23n32021p773-787. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15965.. Acesso em: 24 nov. 2024.