The Parceiros da Educação and the colonization process of public education
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p773-787Keywords:
Entrepreneurship of education, Parceiros da Educação, Educational policies, StateAbstract
The study presents a critical analysis of Parceiros da Educação (PdE), a Civil Society Organization of Public Interest (OSCIP) based in São Paulo, Brazil. It is an institution that aims at mediating partnerships between entrepreneurs or companies and public schools. Their objective is to implement an intervention program, prepared by PdE, in several dimensions of the school. The investigation presented here sought to categorize the organizational structure of OSCIP, through the analysis of the composition of its Executive Council, from 2009 to 2013. Based on the Marxist State theory, especially on the work of Antonio Gramsci and Nicos Poulantzas, the study sought to analyze critically the internal and external connections of OSCIP in the expanded State. The results show that PdE is an association run by very significant representatives of the bourgeoisie that operates in Brazil, especially financial capital. Its connections in the expanded State suggest a wide network of power involved in the colonization of public education, whose tentacles involve institutions like Todos pela Educação, political parties and key posts in the state apparatus.Downloads
References
ADRIÃO, T.; PERONI, V. (org.). O público e o privado na Educação: interfaces entre Estado e sociedade. São Paulo: Xamã, 2005.
ADRIÃO, T.; PERONI, V. (org.). Público e privado na Educação: novos elementos para o debate. São Paulo: Xamã, 2008.
BIANCHI, A. O laboratório de Gramsci: filosofia, história e política. São Paulo: Alameda, 2008.
BUCI-GLUCKSMANN, C. Sobre o conceito de crise de Estado e sua história. In: COUTINHO, C. N.; TEIXEIRA, A. P. (org.). Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 39-50.
BUTTIGIEG, J. A. Educação e hegemonia. In: COUTINHO, C. N. e TEIXEIRA, A. de P. (org.). Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 39-50.
CARDOSO, M. G. O programa de intervenção pedagógica/Alfabetização no Tempo Certo-PIP/ATC em uma superintendência regional de ensino do norte de Minas Gerais. 2015. Dissertação (Mestrado) – UFJF, Juiz de Fora, MG, 2015.
COUTINHO, C. N. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
FONTES, V. Capitalismo filantrópico? Múltiplos papéis dos aparelhos privados de hegemonia. Marx e o Marxismo, v. 8, n. 14, p. 15-35, 2020.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2012.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 2: Os intelectuais, o princípio educativo, Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 3: Maquiavel: Notas sobre o Estado e a política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
LAVAL, C. et al. La nouvelle école capitaliste. Paris: La Découverte, 2012.
MANDEL, E. The marxist theory of the State. Nova York: Pathfinder Press, 1971.
MARX, K. O método da economia política. In: FERNANDES, F.(org.). K. Marx, F. Engels. São Paulo: Editora Ática, 2003.
MARX, K. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.
PERONI, V. et al. Terceira Via, Terceiro Setor e a parceria IAS/sistemas de ensino público no Brasil. Educação: Teoria e Prática, v. 19, n. 32, p. 17-35, 2009.
POULANTZAS, N. Poder político e classes sociais. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
SHIROMA, E.; MORAES, M.; EVANGELISTA, O. Política educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).