Technicians or undergraduates? The formation of young people in vocational technical high schools
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p684-705Keywords:
Sociology of education, Work, EducationAbstract
The reading of the so-called classical sociology (Émile Durkheim, Max Weber and Karl Marx) may reveal the role of teaching in a capitalist society, especially in terms of theoretical and practical reflections on the relationship between education and work. This study invites the review of these theorists, especially the Weberian current of thought: educational vision of Max Weber and Karl Mannheim. The objective is the debate and investigation on education and work, as well as the possibility of social mobility for peripheral social classes and the construction of their professional identity. These reflections were the starting point for the elaboration of a research project at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro (IFRJ – Duque de Caxias Campus), which led to fieldwork with students of Chemistry at this vocational school. The data obtained, through the application of a questionnaire, sheds light on the perception of the student body in relation to their professional identity and social mobility within the structure of work in the capitalist class society.Downloads
References
BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 31 mar. 2018.
DURKHEIM, É. Educação e Sociologia. São Paulo: Edições 70, 2007.
FORACCHI, M. M. (org.). Karl Mannheim. São Paulo: Ática, 1982. (Coleção grandes cientistas sociais, v. 25).
FREITAG, B. Escola, Estado e sociedade. 6. ed. rev. São Paulo: Ed. Moraes, 1986.
GEISLER, A. Revisitando o conceito de cidadania: notas para uma educação politécnica. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 355-378, set. 2006.
IFRJ. Técnico ou graduado? Para onde vai e o que representa a formação do jovem no ensino médio técnico. Rio de Janeiro: IFRJ - PIBICT/ PROCIÊNCIA, 2018-2019 (Projeto de Pesquisa).
IWAYA, M. A instituição escolar. In: Sociologia: ensino médio. Curitiba: SEED-PR, 2006.
MANNHEIM, K.; STEWART, W. Introdução à sociologia da educação. São Paulo: Editora Cultrix, 1974.
MARQUES, S. Sociologia da educação. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
PEREIRA, R. S. et al. Ensino Técnico Profissionalizante: Formação Profissional e Cidadania. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 2., 2009, Curitiba. Curitiba: EnEPQ, 2009.
PRADO, R. M. M. O. Investigando trajetórias escolares na formação profissional técnica de nível médio: o caso do IFMA campus Maracanã, Rio de Janeiro. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017.
QUINTANEIRO, T. Um toque de clássicos: Marx, Durkheim e Weber. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
RODRIGUES, A. T. Sociologia da Educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
RODRIGUES, J. Qual cidadania, qual democracia, qual educação? Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 417-430, 2006.
SANTOS, D. S. et al. O lugar da educação profissional e tecnológica na reforma do ensino médio em contexto brasileiro: da Lei n.º 13.145/2017 à BNCC. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Rio Grande do Norte, v. 2, mar. 2020.
SAUER, R.; SILVA, M. C. P. O currículo integrado no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia: contribuições do Projeto Pedagógico Institucional. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 77-92, maio/ago. 2014.
SILVA, J. A. M.; AMORIM, W. L. O pensamento sociológico de Max Weber e a Educação. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 6, n. 1, p. 100-110, 2012.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).