¿Técnico o licenciado? La formación de los jóvenes en la educación secundaria técnica profesional

Autores/as

  • Emerson Allevato Furtado Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)
  • Izabella de Aquino Leandro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) https://orcid.org/0000-0003-2400-4287
  • Marcelo Cardoso da Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Janeiro (IFRJ), Duque de Caxias/RJ https://orcid.org/0000-0002-5833-7488

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p684-705

Palabras clave:

Sociología de la educación, Trabajo, Educación

Resumen

The reading of the so-called classical sociology (Émile Durkheim, Max Weber and Karl Marx) may reveal the role of teaching in a capitalist society, especially in terms of theoretical and practical reflections on the relationship between education and work. This study invites the review of these theorists, especially the Weberian current of thought: educational vision of Max Weber and Karl Mannheim. The objective is the debate and investigation on education and work, as well as the possibility of social mobility for peripheral social classes and the construction of their professional identity. These reflections were the starting point for the elaboration of a research project at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro (IFRJ – Duque de Caxias Campus), which led to fieldwork with students of Chemistry at this vocational school. The data obtained, through the application of a questionnaire, sheds light on the perception of the student body in relation to their professional identity and social mobility within the structure of work in the capitalist class society.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Emerson Allevato Furtado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)
    Doutor em Físico-Química (2005) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro – Brasil. E-mail: emerson.furtado@ifrj.edu.br.
  • Izabella de Aquino Leandro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)
    Discente da Licenciatura em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro Campus Duque de Caxias/RJ – Brasil. E-mail: aquinoizabella@outlook.com.
  • Marcelo Cardoso da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Janeiro (IFRJ), Duque de Caxias/RJ
    Mestre em Planejamento Urbano e Regional (IPPUR/UFRJ) e Doutorando em Memória Social (PPGMS/UNIRIO). Professor de Sociologia e Coordenador das Disciplinas Básicas do IFRJ Campus Duque de Caxias/RJ - Brasil. E-mail: marcelosociologo@yahoo.com.br.

Referencias

BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 31 mar. 2018.

DURKHEIM, É. Educação e Sociologia. São Paulo: Edições 70, 2007.

FORACCHI, M. M. (org.). Karl Mannheim. São Paulo: Ática, 1982. (Coleção grandes cientistas sociais, v. 25).

FREITAG, B. Escola, Estado e sociedade. 6. ed. rev. São Paulo: Ed. Moraes, 1986.

GEISLER, A. Revisitando o conceito de cidadania: notas para uma educação politécnica. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 355-378, set. 2006.

IFRJ. Técnico ou graduado? Para onde vai e o que representa a formação do jovem no ensino médio técnico. Rio de Janeiro: IFRJ - PIBICT/ PROCIÊNCIA, 2018-2019 (Projeto de Pesquisa).

IWAYA, M. A instituição escolar. In: Sociologia: ensino médio. Curitiba: SEED-PR, 2006.

MANNHEIM, K.; STEWART, W. Introdução à sociologia da educação. São Paulo: Editora Cultrix, 1974.

MARQUES, S. Sociologia da educação. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

PEREIRA, R. S. et al. Ensino Técnico Profissionalizante: Formação Profissional e Cidadania. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 2., 2009, Curitiba. Curitiba: EnEPQ, 2009.

PRADO, R. M. M. O. Investigando trajetórias escolares na formação profissional técnica de nível médio: o caso do IFMA campus Maracanã, Rio de Janeiro. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017.

QUINTANEIRO, T. Um toque de clássicos: Marx, Durkheim e Weber. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

RODRIGUES, A. T. Sociologia da Educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

RODRIGUES, J. Qual cidadania, qual democracia, qual educação? Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 417-430, 2006.

SANTOS, D. S. et al. O lugar da educação profissional e tecnológica na reforma do ensino médio em contexto brasileiro: da Lei n.º 13.145/2017 à BNCC. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Rio Grande do Norte, v. 2, mar. 2020.

SAUER, R.; SILVA, M. C. P. O currículo integrado no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia: contribuições do Projeto Pedagógico Institucional. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 77-92, maio/ago. 2014.

SILVA, J. A. M.; AMORIM, W. L. O pensamento sociológico de Max Weber e a Educação. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 6, n. 1, p. 100-110, 2012.

Publicado

26-08-2021

Número

Sección

Dossiê Temático: "Questões contemporâneas da educação no Brasil e em Portugal"

Cómo citar

FURTADO, Emerson Allevato; LEANDRO, Izabella de Aquino; COSTA, Marcelo Cardoso da. ¿Técnico o licenciado? La formación de los jóvenes en la educación secundaria técnica profesional. Revista Vértices, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 684–705, 2021. DOI: 10.19180/1809-2667.v23n32021p684-705. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15982.. Acesso em: 24 nov. 2024.