The digital educational technologies in the Federal Institutes of Education: a pillar of the integrated training

Authors

  • Rozane Afonso Pereira Martins Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro Campus Arraial do Cabo/RJ https://orcid.org/0000-0001-7664-4169
  • Severino Joaquim Correia Neto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Macaé/RJ https://orcid.org/0000-0001-8287-1392

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n12022p117-133

Keywords:

Digital Educational Technologies, Problem-Based Learning, Integral Training, Interdisciplinarity

Abstract

This article is a literature review which aims to provoke a theoretical discussion about the possibilities of facilitate the teaching and learning process in the Integrated Technical Courses on high school, of the federal institutes of education, trough the implementation of some digital tools, from Moodle, that favors Problem Based Learning and fosters interdisciplinarity, in order to alleviate the learning difficulties of lame content, and facilitate collaborative actions to acquire new knowledge, proposed to the students. Therefore, the analysis carried out on the assumptions theorists on the vision of digital educational technologies, the challenges of Virtual Learning Environment, Active Learning Methodologies Based on Problems, interdisciplinarity and integral training, showed success in the process of demystifying the paradoxes surrounding the perspective of curricular integration and in the breaking of the paradigmatic reality of utilitarian education that has been historically leading students from Technical Courses to serial and fragmented knowledge by disciplines, without total access to pluralized and globalized education reality, which would lead them to the autonomy and integral training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rozane Afonso Pereira Martins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro Campus Arraial do Cabo/RJ
    Pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro Campus Arraial do Cabo. Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica pelo Programa Federal de Pós-Graduação de Formação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituto Federal Fluminense – Brasil. E-mail: rozane.martins@ifrj.edu.br.
  • Severino Joaquim Correia Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Macaé/RJ
    Doutor em Ciências da Educação. Professor do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituto Federal Fluminense Campus Macaé/RJ – Brasil. E-mail: profnetoseverino@gmail.com.

References

ALMEIDA, M. E. B. de. PROINFO: A Informática e Formação de Professores. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

ARAUJO, A. C. de. Apresentação: o ensino médio integrado, uma aposta necessária. In: FEIJÓ, G. V.; SILVA, T. de F. (org.). Ensino e pesquisa em história e humanidades nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: desafios e perspectivas. Brasília, DF: Editora do IFB, 2017. p. 12-15. Disponível em: http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/editoraifb/article/view/483. Acesso em: 11 dez. 2018.

ARAUJO, R. M. de L. Desenvolvimento de competências profissionais: as incoerências de um discurso. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

ARAUJO, R. M. de L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Rio Grande do Norte, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956. Acesso em: 9 dez. 2018.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac: revista da educação profissional, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/349/333. Acesso em: 19 jun. 2019.

BARROS, M. das G.; CARVALHO, A. B. G. As concepções de interatividade nos ambientes virtuais de aprendizagem. In: SOUSA, R. P. de; MOITA, F. M. G. da S. C.; CARVALHO, A. B. G. (org.). Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p. 209-232. Disponível em: http://books.scielo.org/id/6pdyn/pdf/sousa-9788578791247.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

BECKER, F.; MARQUES; T. B.; MENEGOTTO, D. B. Práticas docentes em ambientes virtuais de aprendizagem: O planejamento da organização didática por meio do uso da linguagem escrita. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 5, n. 12, p. 208-223, 2014. ISSN 2177-7691. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/104333/000939432.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 jun. 2019.

BLIKSTEIN, P. O mito do mau aluno e porque o Brasil pode ser o líder mundial de uma revolução educacional. 25 jul. 2010. Disponível em: http://www.blikstein.com/paulo/documents/books/Blikstein Brasil_pode_ser_lider_mundial_em_educacao.pdf. Acesso em: jun. 2019.

BOTELHO, R. G.; OLIVEIRA, C. da Cruz de. Literaturas branca e cinzenta: uma revisão conceitual. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 44, n. 3, p. 501-513, set./dez. 2015. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1804/3251. Acesso em: 20 nov. 2019.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GOLDIM, J. R. Utilitarismo. Porto Alegre, 1998. Disponível em: https://www.ufrgs.br/bioetica/utilitar.htm. Acesso em: 10 jun. 2021.

GUIMARÃES, M. J. E. Interdisciplinaridade: consciência do servir. In: FAZENDA, I. (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008. p. 125-134.

GUSDORF, G. Prefácio. In: JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976. p. 7-27.

LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LÜCK, H. Pedagogia Interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Vozes, 1994.

MINAYO, M. C. de S. Disciplinaridade, interdisciplinaridade e complexidade. Emancipação, Ponta Grossa, v. 10, n. 2, p. 435-442, 2010. DOI: https://doi.org/10.5212/emancipacao.v.10i2.435-442. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/1937/1880. Acesso em: 18 dez. 2018.

MORÁN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. 180 fls. p. 15-33. (Coleção Mídias contemporâneas: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 3). Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 4 jun. 2021.

MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, Rio Grande do Norte, v. 23, n. 2, p. 4-30, 2007. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11/110. Acesso em: 12 dez. 2018.

PADOIN, E. Concepções do ensino médio integrado no Instituto Federal de Santa Catarina: possibilidades a partir do referencial CTS. 2020. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. Disponível em: Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (RIUT): Concepções do ensino médio integrado no Instituto Federal de Santa Catarina: possibilidades a partir do referencial CTS (utfpr.edu.br). Acesso em: jun. 2021.

RAMAL, A. Educação com tecnologias digitais: uma revolução epistemológica em mãos do desenho instrucional. In: SILVA, M. (org.). Educação online: teorias, práticas, legislação e formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003. p. 183-198.

RAMOS, M. Currículo integrado: Práticas de integração curricular e interdisciplinaridade na educação profissional, João Pessoa, p. 1-4, 2017. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/joaopessoa/ensino/articulacao-pedagogica/projeto-de-atualizacao-dos-ppcs/2017/encontros-pedagogicos-2017/ii-encontro-pedagogico-de-2017/texto-curriculo-integrado-e-interdisciplinaridade.pdf/@@download/file/Texto%20-%20Curr%C3%ADculo%20Integrado%20e%20Interdisciplinaridade.pdf. Acesso em: 25 maio 2021.

RAMOS, M. Possibilidades e Desafios na Organização do Currículo Integrado. In: RAMOS, M. N.; FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (org.) Ensino Médio Integrado: Concepção e Contradições. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

REPSOLD, M.; MARINHO, V. Formação continuada para coordenadores pedagógicos: Módulo VI: Tecnologia educacional. Rio de Janeiro: [Governo do Estado do Rio de Janeiro], 2005. 56 p.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SILVA, Â. Educação e tecnologia: entre o discurso e a prática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 72, p. 527-554, jul./set. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n72/a05v19n72.pdf. Acesso em: 21 jun. 2019.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Edição especial, n. 4, p. 79-97, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00079.pdf. Acesso em: abr. 2019.

VALENTE, J. A. et al. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

04-04-2022

Issue

Section

Review articles

How to Cite

MARTINS, Rozane Afonso Pereira; CORREIA NETO, Severino Joaquim. The digital educational technologies in the Federal Institutes of Education: a pillar of the integrated training. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 117–133, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n12022p117-133. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16282.. Acesso em: 24 nov. 2024.