The weapon PM 44, the microphone, the Angolan nation, and the female voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n12022p44-68

Keywords:

Deolinda Rodrigues, Eva Rap Diva, Angolan literature, Women writing

Abstract

After the new nation conquers its place in the world, women seek their place in the nation. These different moments will be discussed by observing how the guerrilla fighter and the rapper use their voices. During the collective struggle for the nation's place, Deolinda Rodrigues, the guerrilla-fighter, silences her voice in her diary. In the post-independence era, the rapper Eva Rap Diva projects her voice with the microphone, inscribing her place in the nation. By causing interruptions in the dominant discourse, the rapper allows for new identity constructions in present Angola – which, both women believe, ought to be continuously independent of restrictive moorings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Solange E. Luis, Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla, Lubango
    Doutora em Literatura dos Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa pela Universidade de Coimbra, Portugal. Professora Assistente no Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla – Lubango – Angola. E-mail: luissolange@hotmail.com.

References

ANTÓNIO, M. P. P. ‘A vida de Deolinda é a dedicação a um ideal’: entrevista com Roberto de Almeida. Abril, Revista do NEPA/UFF, Niterói, v. 12, n. 25, p. 151-162, jul./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/abriluff.v12i25.46539.

BELEZA não é tudo: Diva Eva Rap. [S. l.]: Produções Miramaika, 2017. 1 vídeo (3:03). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FWOsMA55vFg. Acesso em: ago. 2017.

CLEMENTS, B. E. The Birth of the New Soviet Woman. In: ABBOTT, G.; KENEZ, P.; STITES, R. (ed.). Bolshevik Culture: Experiment and Order in the Russian Revolution. Bloomington: Indiana University Press, 1985. p. 220-237.

CONVERSAS ao Sul: Eva Rapdiva. [S. l.]: RTP ÁFRICA, 1 jun. 2017. 1 vídeo (6:26 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=n1bc6zPXXK4. Acesso em: ago. 2017.

DIVA, E. R. Eva. Luanda: Step Music, 2017.

DIVA, E. R. Rainha Ginga do Rap. Luanda: Mad Tapes Entertainment, 2014.

DIVAS do rap: rimas da cara do brother: Diva Eva Rap. Luanda: JFILMS, 2012. 1 vídeo (4:55). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CPCzCL34tKQ. Acesso em: fev. 2021.

DUCADOS, H. An All Man’s Show? Angolan Women’s Survival in the 30-year War. Agenda: Empowering Women for Gender Equity, v. 16, n. 43, p. 11-22, 2000.

É NÓS NA BANDA. Cuxixos com Eva Rapdiva. Luanda: [s. n.], 2017. 1 vídeo (2:05). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=C7d_l5wFYD0. Acesso em: ago. 2017.

FERREIRA, M. No Reino de Caliban II. Lisboa: Plátano Editora, 1997.

HOOKS, B. Ain´t I a woman: Black women and feminism. London: Pluto Press, 1982.

KEYES, C. L. Empowering Self, Making Choices, Creating Spaces: Black Female Identity via Rap Music Performance. In: NEAL, M. A.; FORMAN, M. (ed.). That’s the joint!: the hip hop studies reader. New York: Routledge, 2004. pp. 265-276.

LUIS, S. E. A poesia angolana de resistência: a palavra, a AK-47, o silêncio e o microfone. 2015. 551 p. Tese de Doutoramento (Literatura Africana em Língua Portuguesa) – Faculdade de Artes e Humanidades, Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal, 2015.

LYRICSTRANSLATE. Rainha Nzinga do Rap. 2017a. Disponível em: http://lyricstranslate.com/es/eva-rapdiva-rainha-nzinga-do-rap-lyrics.html. Acesso em: ago. 2017.

LYRICSTRANSLATE. Assobio meu. 2017b. Disponível em: https://lyricstranslate.com/es/eva-rapdiva-assobio-meu-lyrics.html. Acesso em: ago. 2017.

LYRICSTRANSLATE. Rimas na cara do brada (brother). 2017c. Disponível em: http://lyricstranslate.com/pt-br/eva-rapdiva-rimas-da-cara-do-brada-brother-lyrics.html. Acesso: ago. 2017.

MABEKO-TALI, J.-M. Guerrilhas e Lutas Sociais: o MPLA perante si próprio (1960-1977). Lisboa: Mercado de Letras, 2018.

MATA, I. Mulheres de África no espaço da escrita: a inscrição da mulher na sua diferença. In: MATA, I.; PADILHA, L. C. (org). A mulher em África: vozes de uma margem sempre presente. Lisboa: Edições Colibri, 2007. p. 421-440.

MOORMAN, M. J. Intimating Nationalism: Gender in the MPLA’s maquis. In: PANTOJA, S.; BERGAMO, E. A.; SILVA, A. C. (org.). Angola e as Angolanas: memória, sociedade e cultura. São Paulo: Intermeios, 2016. p. 186-203.

NEAL, M. A. I´ll be Nina Simone Defecating on your microphone: hip hop and gender. In: NEAL, M. A.; FORMAN, M. (ed.). That’s the joint!: the hip hop studies reader. New York: Routledge, 2004. p. 247-250.

OLIVEIRA, R. S. de. Magnífica e miserável: Angola desde a guerra civil. Trad. Susana Sousa e Silva. Lisboa: Tinta-da-China, 2015.

PAREDES, M. Biografia, memórias coloniais e legados pós-coloniais. Revista Ideação, n. 35, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.13102/ideac.v1i35.1881.

PAREDES, M. Combater duas vezes: mulheres na luta armada em Angola. Vila do Conde: Verso da História, 2015.

PAREDES, M. Deolinda Rodrigues, da Família Metodista à Família MPLA, o papel da Cultura na Política. Cadernos de Estudos Africanos, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL) 20, 2010. Disponível em: https://cea.revues.org/135. Acesso em: 11 nov. 2013.

PINTO, A. O. História de Angola: da pré-história ao início do século XXI. 2. ed. Lisboa: Mercado de Letras, 2017.

RAINHA Nzinga do Rap: feat Tarcio: Diva Eva Rap. Produções Beatoven, 2014. 1 vídeo (3:20). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0H-LtuC2mf8&t=10s. Acesso em: ago. 2017.

RODRIGUES, D. Cartas de Langidila e outros documentos. Luanda: Nzila, 2004.

RODRIGUES, D. Diário de um exílio sem regresso. Luanda: Nzila, 2003.

RODRIGUEZ, L. J. Heroínas de Angola. Tradução: Nicásia Casimiro Matias Pesle. Luanda: Mayamba, 2010.

ROSE, T. The Hip Hop Wars. New York: Basic Books, 2008.

ROSE, T. Never Trust a Big Butt and a Smile. In: NEAL, M. A.; FORMAN, M. (ed.). That’s the joint!: the hip hop studies reader. New York: Routledge. p. 291-306, 2004.

ROSE, T. Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown: Wesleyan University Press, 1994.

Published

04-04-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: "Literaturas africanas de língua portuguesa"

How to Cite

LUIS, Solange E. The weapon PM 44, the microphone, the Angolan nation, and the female voice. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 44–68, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n12022p44-68. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16295.. Acesso em: 24 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)