Technical Internship Report from the perspective of discourse genres: production, reproduction and subversion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p511-530

Keywords:

Polytechnics, Language, Technical and Vocational Education and Training (TVET), IFAM

Abstract

In the field of Professional and Technological Education (EPT), one of the manifestations of language commonly seen are technical internship reports, often seen as a narrative-descriptive record document. In a wider view, this study aims to discuss the potential of the Technical Internship Report as a discursive genre, questioning the formative perspectives aimed at it and their relevance for the polytechnic development of students. This is a documentary research whose main source was the script for the preparation of the internship report adopted by IFAM, Campus Manaus Centro. By using the interpretive analysis, a dialogue with theorists was outlined, from which we verified that the formative perspective present in the analyzed elaboration guide hardly approached the formative principles of polytechnics. On the other hand, we discuss the potential of this genre under the dimensions Composition, Thematic Content, and Style, showing an instrument capable of subverting the social space in which it is inserted. We also present a proposal for an educational product based on the articulation between Polytechnics and Textual Genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gilson Allefy Chaves da Silva, Secretaria de Educação e Qualidade do Ensino do Estado do Amazonas (SEDUC-AM)
    Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM). Professor efetivo da Secretaria de Educação e Qualidade do Ensino do Estado do Amazonas (SEDUC-AM) e Professor colaborador na modalidade EaD da Faculdade Metropolitana de Manaus (Fametro) – Amazonas – Brasil. E-mail: gilsonchavesdasilva@gmail.com.
  • Deuzilene Marques Salazar, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM), Amazonas
    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora do ensino básico, técnico e tecnológico (EBTT) e Professora permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) – Amazonas – Brasil. E-mail: deuzilenemarques@gmail.com.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão; rev. trad. Marina Appenzeller. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CIAVATTA, M. Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral: por que lutamos? Revista Trabalho & Educação, v. 23, n. 1, p. 187-205, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 11 mar. 2020.

FRIGOTTO, G. Teoria e práxis e o antagonismo entre a formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Revista Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, suplemento, p. 67-82, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zQ8Gc4nzkz3y5kSfcxqdRZk/?lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2021.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2: Os intelectuais; o princípio educativo; jornalismo.

IFAM. INSTITUTO FEDERAL DO AMAZONAS. Para estagiários: Modelo Relatório Final de estágio. 2021. Portal do Instituto Federal do Amazonas. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1gXQceMz88RMrKwYeQoFL7IcdKXnp0KE3/view. Acesso em: 12 mar. 2020.

IPEA. INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Desempenho recente no mercado de trabalho e perspectivas 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/cartadeconjuntura/index.php/2021/12/desempenho-recente-do-mercado-de-trabalho-e-perspectivas/#:~:text=No%20terceiro%20trimestre%20do%20ano,moderado%20(8%2C6%25). Acesso em: 14 nov. 2021.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e interpretação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educ. Pesq., v. 39, n. 3, p. 705-720, set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000300010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022013000300010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 set. 2021.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. Trad. Daniel Aarão Reis Filho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

RAMOS, M. N. Reforma da Educação Profissional: contradições na disputa por hegemonia no regime de acumulação flexível. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, p. 545-558, nov. 2007/fev. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462007000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/wHKGs8ZFRthbvfZdzgmFCmG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 jul. 2021.

SAVIANI, D. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 1989.

SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. Trab. educ. saúde [online], v. 1, n. 1, p. 131-152, mar. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462003000100010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 out. 2021.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SILVA, G. A. C. O gênero textual relatório de estágio na educação profissional técnica de nível médio: articulação de fundamentos para uma formação politécnica. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação Profissional e Tecnológica, Manaus, 2021.

SILVA, G. A. C.; SALAZAR, D. M. Travessia: um guia para o processo orientativo de construção do relatório de estágio na EPTNM. Manaus, 2021.

WACHOWICZ, T. C. Análise linguística nos gêneros textuais. São Paulo: Saraiva, 2012.

Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

SILVA, Gilson Allefy Chaves da; SALAZAR, Deuzilene Marques. Technical Internship Report from the perspective of discourse genres: production, reproduction and subversion. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 511–530, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p511-530. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16335.. Acesso em: 4 dec. 2024.