Technical Internship Report from the perspective of discourse genres: production, reproduction and subversion
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p511-530Keywords:
Polytechnics, Language, Technical and Vocational Education and Training (TVET), IFAMAbstract
In the field of Professional and Technological Education (EPT), one of the manifestations of language commonly seen are technical internship reports, often seen as a narrative-descriptive record document. In a wider view, this study aims to discuss the potential of the Technical Internship Report as a discursive genre, questioning the formative perspectives aimed at it and their relevance for the polytechnic development of students. This is a documentary research whose main source was the script for the preparation of the internship report adopted by IFAM, Campus Manaus Centro. By using the interpretive analysis, a dialogue with theorists was outlined, from which we verified that the formative perspective present in the analyzed elaboration guide hardly approached the formative principles of polytechnics. On the other hand, we discuss the potential of this genre under the dimensions Composition, Thematic Content, and Style, showing an instrument capable of subverting the social space in which it is inserted. We also present a proposal for an educational product based on the articulation between Polytechnics and Textual Genres.Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão; rev. trad. Marina Appenzeller. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
CIAVATTA, M. Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral: por que lutamos? Revista Trabalho & Educação, v. 23, n. 1, p. 187-205, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 11 mar. 2020.
FRIGOTTO, G. Teoria e práxis e o antagonismo entre a formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Revista Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, suplemento, p. 67-82, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zQ8Gc4nzkz3y5kSfcxqdRZk/?lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2021.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2: Os intelectuais; o princípio educativo; jornalismo.
IFAM. INSTITUTO FEDERAL DO AMAZONAS. Para estagiários: Modelo Relatório Final de estágio. 2021. Portal do Instituto Federal do Amazonas. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1gXQceMz88RMrKwYeQoFL7IcdKXnp0KE3/view. Acesso em: 12 mar. 2020.
IPEA. INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Desempenho recente no mercado de trabalho e perspectivas 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/cartadeconjuntura/index.php/2021/12/desempenho-recente-do-mercado-de-trabalho-e-perspectivas/#:~:text=No%20terceiro%20trimestre%20do%20ano,moderado%20(8%2C6%25). Acesso em: 14 nov. 2021.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e interpretação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educ. Pesq., v. 39, n. 3, p. 705-720, set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000300010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022013000300010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 set. 2021.
PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. Trad. Daniel Aarão Reis Filho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
RAMOS, M. N. Reforma da Educação Profissional: contradições na disputa por hegemonia no regime de acumulação flexível. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, p. 545-558, nov. 2007/fev. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462007000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/wHKGs8ZFRthbvfZdzgmFCmG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 jul. 2021.
SAVIANI, D. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 1989.
SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. Trab. educ. saúde [online], v. 1, n. 1, p. 131-152, mar. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462003000100010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 out. 2021.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, G. A. C. O gênero textual relatório de estágio na educação profissional técnica de nível médio: articulação de fundamentos para uma formação politécnica. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação Profissional e Tecnológica, Manaus, 2021.
SILVA, G. A. C.; SALAZAR, D. M. Travessia: um guia para o processo orientativo de construção do relatório de estágio na EPTNM. Manaus, 2021.
WACHOWICZ, T. C. Análise linguística nos gêneros textuais. São Paulo: Saraiva, 2012.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gilson Allefy Chaves da Silva, Deuzilene Marques Salazar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).