Self-injurious behavior and suicidal ideation in Adolescence: challenges in Vocational Education and Training

Authors

  • Xênia de Castro Barbosa Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO) Campus Porto Velho Calama/RO https://orcid.org/0000-0002-8082-6974
  • Rodrigo Leonardo de Sousa Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO)

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p581-600

Keywords:

Mental health, Vocational Education and Training, Pedagogy of Presence

Abstract

This article aims to communicate the results of the research entitled “Pedagogy of presence applied to the prevention of suicidal ideation and self-harm in adolescence”, developed at the Federal Institute of Rondônia. The objectives of the study were to contribute to the pedagogical management of the problem of suicidal ideation and self-harming behavior in adolescents, through theoretical reflection and transfer of two educational products. The research was developed in a qualitative approach, based on the Educational Action Research methodology. The results indicate that the school is both a factor of stress and illness and it has the potential to contribute to the promotion of students' mental health, self-care and care for others. It is argued that an omnilateral training, supported by the Pedagogy of Presence is capable of favoring the understanding of the structural and conjunctural factors of our time - which favors the reduction of personal frustrations, the flexibilization of the notions of failure and success among adolescents, and the development of cognitive and socio-emotional skills, in addition to what has been stimulated by neoliberal education reforms.

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Author Biographies

  • Xênia de Castro Barbosa, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO) Campus Porto Velho Calama/RO
    Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora de História no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Coordenadora do Núcleo de Estudos Históricos e Literários do IFRO e Chefe do Departamento de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFRO Campus Porto Velho Calama/RO - Brasil. E-mail: xenia.castro@ifro.edu.br.
  • Rodrigo Leonardo de Sousa Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO)
    Pós-Doutorado em andamento na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ). Pós-Doutorado concluído na Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Doutor na linha "História Social da Cultura" no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO) no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT) – Rondônia – Brasil. E-mail: rodrigo.leonardo@ifro.edu.br.

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Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

BARBOSA, Xênia de Castro; OLIVEIRA, Rodrigo Leonardo de Sousa. Self-injurious behavior and suicidal ideation in Adolescence: challenges in Vocational Education and Training . Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 581–600, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p581-600. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16337.. Acesso em: 4 dec. 2024.