Labor, Environment and Education: reflections, action and research paths in "Environmental Education" and in "Education for Work"

Authors

  • Alexandre Maia do Bonfim Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro/RJ https://orcid.org/0000-0002-5617-2229

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p556-566

Keywords:

Labor, Environment and Education, Critical Environmental Education, Education for Work, Labor and Education, Labor and Environment

Abstract

The purpose of this article is to reflect on how the environmental issue (moreover due to its transversal characteristic) permeates the area of Work and Education (TE), considering a critical path and contemporary challenges. It is also a reflection about the meeting between “Critical Environmental Education” and “Education for Work”. Article with theoretical appeal that presupposes years of empirical research, readings and debates by a research group within this theme. The study reflected on two themes-examples, the pandemic and Brazilian agribusiness, associating them with the environmental issue, especially through critical authors, especially Marxists, marking the anti-capitalist stance. The text sought to show the movement of theory that considers concrete reality to indicate ways of struggle. Finally, the article reached that the assumption of socio-environmental conflict is essential for understanding the relationship between Work, Environment and Education, being possible to include other concepts such as work, contradiction, class struggle, among others. Concepts that are especially correlated in dialectical historical materialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexandre Maia do Bonfim, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro/RJ
    Pós-doutor em Educação pela PPGE - UFPE. Doutor em Ciências Humanas-Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor associado II em Sociologia da Educação e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências (PROPEC) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) – Rio de Janeiro/RJ – Brasil. E-mail: alexandre.bomfim@ifrj.edu.br.

References

BOMFIM, A. M. Educação Ambiental para Além do Capital: balanço de estudos e alguns apontamentos à EA sob a perspectiva do Trabalho. Trabalho Necessário, Rio de Janeiro, UFF, v. 9, n. 13, Edição especial, 2011. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.9i13.p6849. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6849/5132. Acesso em: 15 nov. 2021.

BOMFIM, A. M.; PICCOLO, F. D. Educação Ambiental Crítica: a questão ambiental entre os conceitos de cultura e trabalho. Revista Eletrônica Mestrado Educação Ambiental. Revista do PPGEA – Furg, Rio Grande, RS, v. 27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3236/1923. Acesso em: 15 nov. 2021.

CARDOSO, F. H. “Dois Centenários”. Jornal O Globo, Domingo, 2 ago. 2020.

CARSON, R. Primavera Silenciosa. São Paulo: Gaia, 2010.

CHESNAIS, F.; SERFATI, C. “Ecologia” e condições físicas de reprodução social: alguns fios condutores marxistas. Crítica Marxista, São Paulo: Editora Boitempo, n. 16, 2003.

FOLADORI, G. Limites do desenvolvimento sustentável. Campinas: Unicamp, 2001.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

KONDER, L. A Questão da Ideologia. São Paulo: CIA da Letras, 2002.

KOSIK, K. Dialética do Concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LAMOSA, R.; LOUREIRO, C. F. B. Agronegócio e educação ambiental: uma análise crítica. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 533-554, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/3LchntkhKsnpksqsykWMQKQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2021.

LAYRARGUES, P. P. Do ecodesenvolvimento ao desenvolvimento sustentável: evolução de um conceito? Revista Proposta, Rio de Janeiro, v. 24, n. 71, p. 1-5, 1997.

LÖWY, M. Crise ecológica, crise capitalista, crise de civilização: a alternativa ecossocialista. Caderno CRH, Salvador, v. 26, 67, p. 79-86, jan./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-49792013000100006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccrh/a/dZvstrPz9ncnrSQtYdsHb7D/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 20 jul. 2022.

LÖWY, M. Ecologia e Socialismo. São Paulo: Cortez, 2005.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital. Campinas, SP: Boitempo, 2002.

PRAZERES, L.; PORTINARI, N. Fundo do Desmate: bancos repassaram 165 milhões para empresas com áreas embargadas na Amazônia. O Globo, Rio de Janeiro, 20 out. 2019. Caderno Sociedade, p. 43.

VENTURA, Z. Chico Mendes: crime e castigo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

BONFIM, Alexandre Maia do. Labor, Environment and Education: reflections, action and research paths in "Environmental Education" and in "Education for Work". Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 556–566, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p556-566. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16524.. Acesso em: 22 jul. 2024.