Integration concepts in Integrated High School: a literature review

Authors

  • Lorena Temponi Boechat IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG
  • Nathália Luiz de Freitas IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG https://orcid.org/0000-0001-8958-5313

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p371-396

Keywords:

Integration Concepts, Integrated High School, Professional and Technological Education (TVET)

Abstract

This article aims to investigate, even in a preliminary way, the concepts of integration related to Integrated High School in Brazilian research addressed to this theme. The search parameters used in the integrative literature review from the first 6 pages of Google Scholar were: the search terms “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” combined; the publication time interval - from 2011 to 2020; and academic textual genres - articles, monographs, dissertations, theses, and full papers published in event proceedings. The studies found were classified according to the integration perspective they exhibit, with the specification of objectives, methodological aspects, and main findings reported in the studies. Among the 31 publications identified, all of them address the three meanings discussed by Ramos (2008): conception of human training; way of linking high school and professional education; and the relationship between part and totality in the curricular proposal.

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Author Biographies

  • Lorena Temponi Boechat, IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG
    Doutora em Engenharia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Professora efetiva do Instituto Federal do Sul de Minas Gerais, Coordenadora Adjunta Local e Docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT) do polo IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG - Brasil. E-mail: lorena.boechat@ifsuldeminas.edu.br.
  • Nathália Luiz de Freitas, IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG
    Pós-doutoranda em Linguística, subárea Neurolinguística, e doutora em Linguística, subárea Neurolinguística, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Coordenadora e Docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT) do polo IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG - Brasil. E-mail: nathalia.freitas@ifsuldeminas.edu.br.

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Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

BOECHAT, Lorena Temponi; FREITAS, Nathália Luiz de. Integration concepts in Integrated High School: a literature review. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 371–396, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p371-396. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736.. Acesso em: 22 jul. 2024.