Integration concepts in Integrated High School: a literature review

Authors

  • Lorena Temponi Boechat IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG
  • Nathália Luiz de Freitas IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG https://orcid.org/0000-0001-8958-5313

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p371-396

Keywords:

Integration Concepts, Integrated High School, Professional and Technological Education (TVET)

Abstract

This article aims to investigate, even in a preliminary way, the concepts of integration related to Integrated High School in Brazilian research addressed to this theme. The search parameters used in the integrative literature review from the first 6 pages of Google Scholar were: the search terms “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” combined; the publication time interval - from 2011 to 2020; and academic textual genres - articles, monographs, dissertations, theses, and full papers published in event proceedings. The studies found were classified according to the integration perspective they exhibit, with the specification of objectives, methodological aspects, and main findings reported in the studies. Among the 31 publications identified, all of them address the three meanings discussed by Ramos (2008): conception of human training; way of linking high school and professional education; and the relationship between part and totality in the curricular proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lorena Temponi Boechat, IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG
    Doutora em Engenharia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Professora efetiva do Instituto Federal do Sul de Minas Gerais, Coordenadora Adjunta Local e Docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT) do polo IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG - Brasil. E-mail: lorena.boechat@ifsuldeminas.edu.br.
  • Nathália Luiz de Freitas, IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG
    Pós-doutoranda em Linguística, subárea Neurolinguística, e doutora em Linguística, subárea Neurolinguística, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Coordenadora e Docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT) do polo IFSULDEMINAS Campus Poços de Caldas/MG - Brasil. E-mail: nathalia.freitas@ifsuldeminas.edu.br.

References

ARAÚJO, A. C.; SILVA, C. N. N. Ensino médio integrado: uma formação humana, para uma sociedade mais humana. In: ARAÚJO, A. C.; SILVA, C. N. N. (org.). Ensino médio integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. Brasília: IFB, 2017. p. 9-19.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 dez. 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 dez. 2021.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 20 dez. 2021.

CUNHA, J. A. et al. Politecnia e Currículo Integrado na Rede Federal de Ensino: Contextos e Desafios na Educação Profissional e Tecnológica Integrada de Nível Médio. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. Especial, p. 55-76, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v4iEspecial.634. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/634. Acesso em: 18 ago. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FRIGOTTO, G. Teoria e práxis e o antagonismo entre a formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7., Suplemento, p. 67-82, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zQ8Gc4nzkz3y5kSfcxqdRZk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 ago. 2022.

GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Torino: Einaudi, 1975.

GRAMSCI. A. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 8. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

MARIANO, A. D. M. As Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio: avanços, retrocessos ou permanências? Orientador: D.ra Rita de Cássia da Silva Oliveira. 2015. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2015.

RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias 8 e 9 de maio de 2008.

SÁ, K. R. Currículo do Ensino Médio Integrado do IFMG: a partitura, a polifonia e os solos da Educação Física. Orientador: D.r Marcos Garcia Neira. 2019. 257 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

SAVIANI, D. O Choque Teórico da Politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zLgxpxrzCX5GYtgFpr7VbhG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 ago. 2022.

VASCONCELOS, R. M. O. T. Um olhar sobre a prática docente no Ensino Médio Integrado em uma unidade da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica em Pernambuco. Orientador: D.ra Iranete Maria da Silva Lima. 2014. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2014.

Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

BOECHAT, Lorena Temponi; FREITAS, Nathália Luiz de. Integration concepts in Integrated High School: a literature review. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 371–396, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p371-396. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736.. Acesso em: 4 dec. 2024.