Teacher training and inclusion of people with high abilities or giftedness: a debate in Technical and Vocational Education and Training
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p622-633Keywords:
Teacher training, People with High Abilities or Giftedness, Technical and Vocational Education and Training (TVET)Abstract
The article traces a methodological path of bibliographic review and its starting point is the reflection on the inclusion of people with high abilities or giftedness (AH or SD) and teacher training from the perspective of Integrated High School (EMI) in Technical and Vocational Education and Training. It has as reference data on this reality in the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT). It concludes that EPT professors who are in the field at EMI or in higher education courses offered throughout Brazil need to be in constant improvement to teach and contribute to the inclusion and human emancipation of their students. That also consists of recognizing, identifying and assisting students with AH or SD in their school communities so that they meet their potential and develop it.Downloads
References
ANJOS, M. B. Educação profissional e tecnológica: a prática pedagógica como veículo da liberdade. Revista Humanidades & Inovação, Rio de Janeiro, v. 8, n. 53, p. 258-273, 2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9.394, 1996. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Resolução CNE/CEB n.º 6, de 20 de setembro de 2012. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, 21 de setembro de 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Sinopse Estatística da Educação Básica 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 20 mar. 2022.
BRUNO, G. S. N. Desafio escolar na educação profissional e tecnológica: estratégias de atuação com alunos com altas habilidades/superdotação. 2020. 125 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal do Rio Grande do Sul Campus Porto Alegre, Porto Alegre, 2020.
CORDÃO, F. A.; MORAES, F. Educação profissional no Brasil: síntese histórica e perspectivas. São Paulo: Ed. Senac, 2017.
FRANCO, M. C. A formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectiva histórica e desafios contemporâneos. In: Formação de professores para educação profissional e tecnológica. Brasília: INEP/MEC, 2008. v. 8, p. 41-65. (Coleção Educação Superior em Debate).
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa? 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
METTRAU, M. B. Inteligência: Patrimônio Social. Rio de Janeiro: Dunya/Qualitymark, 2000.
MORAES, G. H. Identidade de escola técnica vs. vontade de universidade: a formação da identidade dos Institutos Federais. 2016. 356 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
PASSERINO, L. M. ; PEREIRA, A. C. C. Educação, Inclusão e Trabalho: um debate necessário. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 831-846, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/4X5NCmXk4V8xxgkhY67ySDk/?lang=pt#. Acesso em: 14 mar. 2021.
RECH, A. J. D. A organização do atendimento educacional especializado para o aluno com altas habilidades/superdotação. In: PAVÃO, A. C. O.; PAVÃO, S. M. O.; NEGRINI, T. (org.). Atendimento educacional especializado para as altas Habilidades/Superdotação. Santa Maria: Facos; UFSM, 2018. p. 157-184. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/18762/Atendimento%20Educacional%20Especializado%20para%20as%20Altas%20Habilidades%20Superdota%C3%A7%C3%A3o.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 jul. 2022.
REIS, H. M. M. S. Educação Inclusiva é para todos? A (falta de) formação docente para Altas Habilidades/Superdotação no Brasil. 2006. 268 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
RENZULLI, J. S. Reflections on my work: the identification and development of creative of creative/productive giftedness. In: DAI, D. Y.; STERNBERG, R. J. (org.). Scientific Inquiry into human potential: historical and contemporary perspectives across disciplines. [S. l.: s. n.], 2021. p. 197-211.
SILVA, S. S. Recomendações para a formação de professores da educação profissional de nível médio. 2020. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Santa Catarina Campus Florianópolis, 2020.
SOFFNER, R. Desenvolvimento, aprimoramento e consolidação de uma educação de qualidade: diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: CNE/UNESCO, 2014. p. 79 (Projeto 914BRZ1142.3 CNE/UNESCO) Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1589 0-formacao-professores-educacao-profissional-produto-1-pdf&category_slug=junho2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 ago. 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tertuliano Soares e Silva, Maylta Brandão dos Anjos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).