Revisiting Affirmative Actions

Authors

  • Felicia Picanço Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ https://orcid.org/0000-0001-5661-5782
  • Andrea Lopes da Costa Universidade do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n12023.18089

Keywords:

affirmative action, higher education, youth, basic education

Abstract

The aim of this paper is to revisit the development of Affirmative Actions in higher education in Brazil, and to trace the changes that have occurred among those eligible for higher education (students who have finished high school) articulating with the changes in the profile of university students over time. The essay concludes that affirmative actions played a fundamental role in the inclusion of a new university profile, but did not deplete its role in the redistribution of educational opportunities.

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Author Biographies

  • Felicia Picanço, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ
    Doutora em Sociologia (2005) pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ). Professora do Departamento de Sociologia e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) –Rio de Janeiro/RJ – Brasil. E-mail: felicia@uol.com.br.
  • Andrea Lopes da Costa, Universidade do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro/RJ
    Pós-doutorado em Sociologia (2018) pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Departamento de Sociologia e do Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Ciência Política e da Universidade do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro/RJ – Brasil. E-mail: andrea.lcosta@uol.com.br.

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Published

05-05-2023

Issue

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How to Cite

PICANÇO, Felicia Silva; COSTA, Andrea Lopes da. Revisiting Affirmative Actions. Revista Vértices, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e25118089, 2023. DOI: 10.19180/1809-2667.v25n12023.18089. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/18089.. Acesso em: 22 jul. 2024.