Letramento Eletrônico em Língua Inglesa: Da teoria à prática
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20030017Keywords:
Letramento eletrônico, Ensino de línguas, SociocognitivismoAbstract
A leitura de textos virtuais em língua estrangeira é um aspecto significativo na formação acadêmica e profissional dos sujeitos da contemporaneidade. O letramento eletrônico é uma prática pedagógica que favorece o desenvolvimento dessas duas linguagens. Este artigo mostra como, uma vez concluídas as pesquisas para o curso de Mestrado, iniciamos um projeto experimental no CEFET-Campos, na tentativa de ampliar e renovar o ensino da língua inglesa nos cursos superiores de tecnologia.Downloads
References
CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v.1.
HOBBS, Renne. “Expanding the concept of literacy”. In KUBEY, Robert (org.). Media literacy in the Information Age. Nova York: Transaction Press, 1996. Disponível em: <http://rennehobbs.org/default.htm>. Acesso em 28 out. 2001.
LEMKE, Jay. “Multimedia literacy: transforming meaning and media”. In REIKING, D. et al. Literacy for the 21st century: transformations in a post-typographical world. Hillsdale, NJ: Earlbaum, 1998. Disponível em: <http://www.schools.ash.org.au/litweb/page5000.html>. Acesso em 3 mar. 2001.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MARCURSCHI, L. Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
OLIVEIRA, Marta Kohl. “Vygotsky e o processo de formação de conceitos”. In LA TAILLE, Yves de (org.). Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.
PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar: convite à viagem. Tradução de Juan Acuña Llorens. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
POZO, Juan Ignácio. Teorias cognitivas de aprendizagem. 3. ed. Tradução de Juan Acuña Llorens. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SHETZER, Heidi e WARSCHAUER, Mark. “An electronic literacy approach to network-based language teaching”. In WARSCHAUER, Mark e KERN, Richard (org.). Netwrok based language teaching: concepts and practice. Cambridge: CPU, 2000.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. Tradução de José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
WARSCHAUER, Mark. Millenialism and media: language, literacy and technology in the 21st century. Palestra no World Congress of Applied Linguistics. Tóquio: 1999. Disponível em: http//www.III.Hawaii.edu/web/faculty/markw/papyrusnews.hmtl. Acesso em: 19 set. 2001.
WARSCHUAER, Mark e KERN, Richard (org.). Network-based language teaching. Cambridge: CPU, 2000.
WITTGENSTEIN, Ludwig. “Tractatus logico-philosophicus”. 1922. In HOUSAISS, Antônio. Dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. Epígrafe.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).