Occupational Paths of Students Enrolled in the Naces Program at CEFET Campos
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20040016Keywords:
Work, Right to education, Employment opportunitiesAbstract
This article results from a qualitative research conducted in 2003, with students who left the NACES (Advanced Center for Adult Education) program due to their early entrance in the labor market. The study aimed at analyzing the occupational paths of those students, taking into consideration the aspects which led that group of workers to leave school; the labor market characteristics in which they worked; job change rates; and the career requirements which demanded a higher level of schooling.Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1995.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil(1988). 24 ed. São Paulo: Saraiva, 2000.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n.116, jul. 2002. Disponível em: < http:// www.scielo.com.br >. Acesso em: 17 set. 2003.
GADOTTI, Moacir. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./dez.1997. Disponível em: http://www.scielo.com.br. Acesso em: 29 jun. 2004.
GENTILLI, Pablo. Qual educação para qual cidadania? Reflexões sobre a formação do sujeito democrático. In: AZEVEDO, José Clovis de et al. Utopia e democracia na educação cidadã. Porto Alegre: UFRGS: Secretaria Municipal de Educação, 2000.
GLÓRIA, Dília Maria Andrade. Direito à educação escolar: o discurso da inclusão x a prática da exclusão. Educar, Curitiba: UFPR, n. 20, 2002, p. 209-222.
INVERNIZZI, Noala. Trajetórias Ocupacionais de Trabalhadores Precariamente Escolarizados. In: 25ª Reunião anual da ANPED - GT9 Trabalho e Educação. Período de 29 de setembro a 22 de outubro de 2002.Caxambu, Minas Gerais.
KUENZER, Acácia. Educação cidadã, trabalho e desemprego: o possível como caminho para a utopia. In: AZEVEDO, José Clovis de et al. Utopia e democracia na educação cidadã. Porto Alegre: UFRGS: Secretaria Municipal de Educação, 2000.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 6 ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 1999.
PINO, Mauro Del. Política Educacional, emprego e exclusão social. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; GENTILLI, Pablo (Orgs.). A cidadania negada: políticas de exclusão na educação e no trabalho. São Paulo: Cortez, 2001.
SANTOS, Geovania Lúcia. Educação ainda que tardia: a exclusão da escola e a reinserção em um Programa de EJA entre Adultos das Camadas Populares. In: 25ª Reunião anual da ANPED - GT18 Trabalho e Educação. Período de 29 de setembro a 22 de outubro de 2002. Caxambu, Minas Gerais.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).