Occupational Paths of Students Enrolled in the Naces Program at CEFET Campos

Authors

  • Queila Cristina da Silva Moraes CEFET Campos
  • Sheila Cabral Viana

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20040016

Keywords:

Work, Right to education, Employment opportunities

Abstract

This article results from a qualitative research conducted in 2003, with students who left the NACES (Advanced Center for Adult Education) program due to their early entrance in the labor market. The study aimed at analyzing the occupational paths of those students, taking into consideration the aspects which led that group of workers to leave school; the labor market characteristics in which they worked; job change rates; and the career requirements which demanded a higher level of schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Queila Cristina da Silva Moraes, CEFET Campos
    Assistente Social CEFET Campos. Mestre em Educação UFES. E-mail: queila@cefetcampos.br.
  • Sheila Cabral Viana
    Estagiária de Serviço Social CEFET Campos.

References

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1995.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil(1988). 24 ed. São Paulo: Saraiva, 2000.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n.116, jul. 2002. Disponível em: < http:// www.scielo.com.br >. Acesso em: 17 set. 2003.

GADOTTI, Moacir. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./dez.1997. Disponível em: http://www.scielo.com.br. Acesso em: 29 jun. 2004.

GENTILLI, Pablo. Qual educação para qual cidadania? Reflexões sobre a formação do sujeito democrático. In: AZEVEDO, José Clovis de et al. Utopia e democracia na educação cidadã. Porto Alegre: UFRGS: Secretaria Municipal de Educação, 2000.

GLÓRIA, Dília Maria Andrade. Direito à educação escolar: o discurso da inclusão x a prática da exclusão. Educar, Curitiba: UFPR, n. 20, 2002, p. 209-222.

INVERNIZZI, Noala. Trajetórias Ocupacionais de Trabalhadores Precariamente Escolarizados. In: 25ª Reunião anual da ANPED - GT9 Trabalho e Educação. Período de 29 de setembro a 22 de outubro de 2002.Caxambu, Minas Gerais.

KUENZER, Acácia. Educação cidadã, trabalho e desemprego: o possível como caminho para a utopia. In: AZEVEDO, José Clovis de et al. Utopia e democracia na educação cidadã. Porto Alegre: UFRGS: Secretaria Municipal de Educação, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 6 ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 1999.

PINO, Mauro Del. Política Educacional, emprego e exclusão social. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; GENTILLI, Pablo (Orgs.). A cidadania negada: políticas de exclusão na educação e no trabalho. São Paulo: Cortez, 2001.

SANTOS, Geovania Lúcia. Educação ainda que tardia: a exclusão da escola e a reinserção em um Programa de EJA entre Adultos das Camadas Populares. In: 25ª Reunião anual da ANPED - GT18 Trabalho e Educação. Período de 29 de setembro a 22 de outubro de 2002. Caxambu, Minas Gerais.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MORAES, Queila Cristina da Silva; VIANA, Sheila Cabral. Occupational Paths of Students Enrolled in the Naces Program at CEFET Campos. Revista Vértices, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 33–50, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20040016. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040016.. Acesso em: 22 nov. 2024.