From the tree to rhizome: notes for environmental education in high modernity

Authors

  • Leonardo Bis dos Santos UENF

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20050004

Keywords:

Science, Sociology of the knowledge, Epistemology, Environmental education, Systemic theory

Abstract

The concept of Science, originated in the Enlightenment, is marked by a rupture in different spheres. The specialization of the different areas of knowledge and the distance between researcher and his/her object of investigation and between Man and Nature are both materializations of the Positivist project. This is metaphorically represented by a tree and its still branches. The breakdown of this rhetoric, and the emergency of the environmental issue in late modernity point to a scenario where all types of knowledge are interrelated. The rhizome with its webs and interconnections represent this new scientific landscape. Aiming at an environmental educational program, this study has focused on the interpretation of this period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leonardo Bis dos Santos, UENF
    Sociólogo. Mestrando do Programa de Pós-graduação em Políticas Sociais pela UENF. Pós-graduando em Educação Ambiental pelo CEFET Campos. Pesquisador do grupo Teorias Sociais, Polêmicas e Sínteses do CNPq.

References

ASCELRAD, Henri (Org.). Conflitos ambientais no Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Fundação Heinrich Böll, 2004.

BECK, Ulrich. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In: BECK, Ulrich; GIDDENS, Anthony; LASH, Scott. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: UNESP, 1997.

BOLTANSKI, Luc. Usos fracos e usos intensos do habitus. In: ENCREVÉ, Pierre; LAGRAVE, Rose-Marie (Coord.). Trabalhar com Bourdieu. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004a.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. 1ª reimpressão. São Paulo: Brasiliense, 2004b.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004c.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 6. ed. Campinas: Papirus, 2005.

CAPRA, Fritjof. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. São Paulo: Cultrix, 2002.

CASTELLS, Manuel. O “verdejar” do ser: o movimento ambientalista. In: CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: FGV, 1988.

GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.

GIDDENS, Anthony. A vida em uma sociedade pós-tradicional. In: BECK, Ulrich; GIDDENS, Anthony; LASH, Scott. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: UNESP, 1997.

JOLLIVET, Marcel; PAVÉ, Alain. O meio ambiente: questões e perspectivas para a pesquisa. Tradução Anne Sophie de Pontbriand. In: VIEIRA, P. F.; WEBER, J. Gestão de recursos naturais renováveis e desenvolvimento: novos desafios para a pesquisa ambiental. São Paulo: Cortez, 1997.

LATOUR, Bruno. Políticas da natureza: como fazer ciência na democracia. Bauru: Edusc, 2004.

LEFF, Henrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Tradução Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

LEFF, Henrique. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1998. (Coleção Práxis).

PROTA, Leonardo. As filosofias nacionais e a questão da universalidade da filosofia. Londrina: UEL, 2000.

SACHS, Ignacy. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Organização de Paula Yone Stroh. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SANTOS, Leonardo Bis dos. From the tree to rhizome: notes for environmental education in high modernity. Revista Vértices, [S. l.], v. 7, n. 1/3, p. 37–46, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20050004. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20050004.. Acesso em: 22 jul. 2024.