The late “invisible hand” in Design

Authors

  • Marcos Antonio Esquef Maciel CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20050013

Keywords:

Design, Image, Post-modernism, Culture, Aesthetics

Abstract

This text aims to discuss the effects of the cultural logic of late capitalism in the field of Design, both on its professional and educational aspects - on the inception and production of projects, regarding questions that guide the fragmented subject, also owner of fragmented visions, inserted in the logic of the society of the spectacle, of image strength, which produce and proceed to the world of culture, art, technique, and human imagination. This article aims to emphasize the formation process of the designer, amidst the power of merchandising, and as a symbolic producer of product value, immersed in the characteristic fragmentation of the post-modern experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcos Antonio Esquef Maciel, CEFET Campos
    Doutorando em Educação (UFF). Mestre em Educação (UFF). Bacharel em Desenho Industrial (UFRJ). Professor do Curso de Tecnologia em Design Gráfico (CEFET Campos).

References

ANDERSON, Perry. As origens da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

ARGAN, Giulio Carlo. Projeto e destino. São Paulo: Ática, 2000.

BUENO, André. A educação pela imagem & outras miragens. Revista da Escola Politécnica Joaquim Venâncio, Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro: FIOCRUZ/EPJV, n. 1, v.1, 2003.

CARLSEN, Jon Bang. Um rosto na multidão. Folha de São Paulo, Caderno Mais!, 29 mar. 1998.

CAUDURO, Flávio Vinícius. Design gráfico & pós-modernidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n.13, dez. 2000.

CAUDURO, Flávio Vinícius.O imaginário tipográfico pós-moderno. Disponível em: http://wawrwt.iar.unicamp.br/GTcompos2002/cauduro.html. Acesso em: 01 ago. 2005.

DENIS, Rafael Cardoso. Uma introdução à história do design. São Paulo: Edgar Blücher, 2000.

GARAY, Boris. Design gráfico e espírito jazzístico: reflexões sobre inovação constante. In: 2º Congresso Internacional de Pesquisa em Design. 2003.

GROPIUS, Walter. Bauhaus: nova arquitetura. São Paulo: Perspectiva, 1997.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola. 2002.

JAMESON, Fredric. O pós-modernismo e a sociedade de consumo. In: KAPLAN, E. Ann (Org.). O mal estar do Pós-modernismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

JAMESON, Fredric. Reificação e utopia na cultura de massa. In: JAMESON, Fredric et al. Crítica Marxista. São Paulo: Brasiliense, 1994.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

MELO, Chico Homem de. Os desafios do designer. São Paulo: Rosari, 2003.

REIS, Ronaldo Rosas. Educação e Estética. In: REIS, Ronaldo Rosas. Ensaios críticos sobre arte e formação humana no pós-modernismo. São Paulo: Cortez, 2005.

REIS, Ronaldo Rosas. Trabalho e conhecimento estético. Revista da Escola Politécnica Joaquim Venâncio, Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro: FIOCRUZ/EPJV, n. 4, v. 2, 2004, p. 227-250.

REIS, Ronaldo Rosas. Os dois mundos de Alexander K.: classe, consumo e cultura em Adeus Lênin!. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Souza Miguel (Orgs.). A diversidade cultural vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SANTONI RUGIU, Antônio. Nostalgia do mestre artesão. Campinas, SP: Autores Associados, 1988.

VILLAS-BOAS, André. Utopia e disciplina. Rio de Janeiro: 2AB, 1998.

Published

15-04-2010

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MACIEL, Marcos Antonio Esquef. The late “invisible hand” in Design. Revista Vértices, [S. l.], v. 7, n. 1/3, p. 141–156, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20050013. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20050013.. Acesso em: 22 jul. 2024.