The late “invisible hand” in Design
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20050013Keywords:
Design, Image, Post-modernism, Culture, AestheticsAbstract
This text aims to discuss the effects of the cultural logic of late capitalism in the field of Design, both on its professional and educational aspects - on the inception and production of projects, regarding questions that guide the fragmented subject, also owner of fragmented visions, inserted in the logic of the society of the spectacle, of image strength, which produce and proceed to the world of culture, art, technique, and human imagination. This article aims to emphasize the formation process of the designer, amidst the power of merchandising, and as a symbolic producer of product value, immersed in the characteristic fragmentation of the post-modern experience.Downloads
References
ANDERSON, Perry. As origens da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
ARGAN, Giulio Carlo. Projeto e destino. São Paulo: Ática, 2000.
BUENO, André. A educação pela imagem & outras miragens. Revista da Escola Politécnica Joaquim Venâncio, Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro: FIOCRUZ/EPJV, n. 1, v.1, 2003.
CARLSEN, Jon Bang. Um rosto na multidão. Folha de São Paulo, Caderno Mais!, 29 mar. 1998.
CAUDURO, Flávio Vinícius. Design gráfico & pós-modernidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n.13, dez. 2000.
CAUDURO, Flávio Vinícius.O imaginário tipográfico pós-moderno. Disponível em: http://wawrwt.iar.unicamp.br/GTcompos2002/cauduro.html. Acesso em: 01 ago. 2005.
DENIS, Rafael Cardoso. Uma introdução à história do design. São Paulo: Edgar Blücher, 2000.
GARAY, Boris. Design gráfico e espírito jazzístico: reflexões sobre inovação constante. In: 2º Congresso Internacional de Pesquisa em Design. 2003.
GROPIUS, Walter. Bauhaus: nova arquitetura. São Paulo: Perspectiva, 1997.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola. 2002.
JAMESON, Fredric. O pós-modernismo e a sociedade de consumo. In: KAPLAN, E. Ann (Org.). O mal estar do Pós-modernismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
JAMESON, Fredric. Reificação e utopia na cultura de massa. In: JAMESON, Fredric et al. Crítica Marxista. São Paulo: Brasiliense, 1994.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
MELO, Chico Homem de. Os desafios do designer. São Paulo: Rosari, 2003.
REIS, Ronaldo Rosas. Educação e Estética. In: REIS, Ronaldo Rosas. Ensaios críticos sobre arte e formação humana no pós-modernismo. São Paulo: Cortez, 2005.
REIS, Ronaldo Rosas. Trabalho e conhecimento estético. Revista da Escola Politécnica Joaquim Venâncio, Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro: FIOCRUZ/EPJV, n. 4, v. 2, 2004, p. 227-250.
REIS, Ronaldo Rosas. Os dois mundos de Alexander K.: classe, consumo e cultura em Adeus Lênin!. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Souza Miguel (Orgs.). A diversidade cultural vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SANTONI RUGIU, Antônio. Nostalgia do mestre artesão. Campinas, SP: Autores Associados, 1988.
VILLAS-BOAS, André. Utopia e disciplina. Rio de Janeiro: 2AB, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).