Luis Antonio Verney and the Portuguese cultural reforms: a pedagogical issue

Authors

  • Claudia Cristina Azeredo Atallah Faculdade Machado de Assis

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20060004

Keywords:

Reforms, Age of Enlightenment, Portugal

Abstract

The cultural and political process observed during the 18th century presents specific characteristics which do not allow a generalized analysis. In Portugal, reforms which took place as from the Pombaline ministry met the centralized wishes of the marquis. From this perspective, this article analyses the influence the pedagogy of the Jesuit priest Luis Antônio Verney had over that period in Portugal as well as the impact it had within the intellectual and traditional circle of the Society of Jesus, which Verney left to develop his theories on teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudia Cristina Azeredo Atallah, Faculdade Machado de Assis
    Mestre em História Política /UERJ. Professora assistente da Faculdade Machado de Assis, na cidade do Rio de Janeiro.

References

BOBBIO, Norberto. Thomas Hobbes. Rio de Janeiro: Campos, 1991.

BRAGA, Teófilo. História da Universidade de Coimbra nas suas relações com a instituição pública portuguesa. V. III (1700-1800). Lisboa: Academia Real das Ciências, 1898.

CARDOSO, Luis Miguel de B. Luís Antônio Verney e o Verdadeiro Método de Estudar: um pensamento inovador entre Portugal e Europa. Portugal: Escola Superior de Educação de Viseu Disponível em: www.ipv.pt/millenium/miguel11.htm. Acesso em: 29 jan. 2007.

COSTA, F. M. da.; DOMINGUES, F. C.; MONTEIRO, N. G. (Orgs.). Do Antigo Regime ao Liberalismo: 1750-1850. Documenta Histórica. Lisboa: Veja, s.d.

DARNTON, R. O Iluminismo como negócio: história da publicação da enciclopédia (1775-1800). São Paulo: Cia. das Letras, 1996.

FALCON, F. J. C. A época pombalina: política econômica e monarquia ilustrada. São Paulo: Ática, 1992.

FURET, François. Antigo Regime. In:FURET, François; OZOUF, Mona (Orgs.). Dicionário Crítico da Revolução Francesa. São Paulo: Nova Fronteira, 1989.

HESPANHA, A. M. Às vésperas do Leviathan. Lisboa: Livraria Almedina, 1994.

HESPANHA, A. M. Panorama histórico da cultura jurídica européia. Fórum da História. Sintra, Lisboa: Publicações Europa-América, 1998.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: Que é “Esclarecimento”? (“Aufklãrung”). In: KANT, Immanuel. Textos seletos. Petrópolis, RJ: Vozes: Bilingüe, 1985.

KOSELLECK, Reinhart. Crítica e Crise. Rio de Janeiro: Contraponto: UERJ, 1999.

LAURENT, Pierre. Pufendorf et la Loi Naturelle. Paris: Viur, 1982.

MAXWELL, Kenneth. Marquês de Pombal: paradoxo do iluminismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

ROMEIRO, A. Um visionário na corte de D. João V: revolta e milenarismo nas Minas Gerais. Humanitas. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

SKINNER, Quentin. As fundações do pensamento político moderno. São Paulo: Cia. das Letras, 1996.

SERRÃO, Joel (Org.). Dicionário de História de Portugal. Lisboa: Iniciativas Editoriais, 1963.

VAINFAS, Ronaldo (Org.). Dicionário do Brasil colonial (1500-1808). Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.

VERNEY, Luis A. Verdadeiro Método de Estudar. Edição organizada por Antônio Salgado Junior Lisboa: Lisboa, 1949.

Published

15-10-2024

Issue

Section

Original articles

How to Cite

ATALLAH, Claudia Cristina Azeredo. Luis Antonio Verney and the Portuguese cultural reforms: a pedagogical issue. Revista Vértices, [S. l.], v. 8, n. 1/3, p. 55–66, 2024. DOI: 10.5935/1809-2667.20060004. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20060004.. Acesso em: 22 nov. 2024.