Aspects of the insertion of Igreja Universal do Reino de Deus into televised media: technologies of discourse serving hegemonic practice

Authors

  • Cláudio Márcio do Carmo Universidade Federal de São João del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20060010

Keywords:

Technologies of discourse, Hegemony, Marketing, Igreja Universal do Reino de Deus

Abstract

This article analyses some aspects of the insertion of Igreja Universal do Reino de Deus (The Universal Church of the Kingdom of God) into the media. It started with the television program Pare de Sofrer, broadcast daily by Rede Record.My presupposition is that this new preaching space helps to marketize the discourse due to its intersemiotic aspect. The interface between some conceptions of critical discourse analysis and marketing theories may explain some aspects of discourse technologies used to intensify institutional ideologies and guarantee a consistent argumentation capable of helping unleash a persuasive and hegemonic process for the religious institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cláudio Márcio do Carmo, Universidade Federal de São João del-Rei
    Doutor. Professor Adjunto de Lingüística e Língua Portuguesa - Universidade Federal de São João del-Rei, MG/DELACUFSJ.

References

ASSMANN, H. A igreja eletrônica e seu impacto na América Latina: convite a um estudo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.

BEYER, P. Religion and globalization. London-Thousand Oaks-New Delhi: SAGE Publications, 1997.

BORELLI, H. S. Gêneros ficcionais: materialidade, cotidiano, imaginário. In: SOUSA, M. W. (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 71-85.

BOURDIEU, P. Gênese e estrutura do campo religioso. In: BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999. p. 27-98.

CAMPOS JÚNIOR., L. C. Pentecostalismo: sentidos da palavra divina. São Paulo: Ática, 1995. Coleção As religiões na história.

CARMO, C. M. Aspectos híbridos do discurso da Igreja Universal do Reino de Deus (IURD) na mídia televisiva: entre a religião e o marketing. UFMG, 2001. Dissertação de Mestrado.

FAIRCLOUGH, N. Language and Power. London and New York: Longman, 1989.

FAIRCLOUGH, N. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press, 1992.

FAIRCLOUGH, N. Media discourse. London: Longman, 1995.

FAIRCLOUGH, N. Discurso, mudança e hegemonia. In: PEDRO, E. R. (Org.). Análise crítica do discurso: uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Caminho, SA, 1997. p. 77-104.

FERNANDES, R. C. et al. Novo nascimento: os evangélicos em casa, na igreja e na política. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

HEBERLE, V. M. Análise crítica do discurso e estudos de gênero (gender): subsídios para a leitura e interpretação de textos. In: FORTKAMP, M. B. M.; TOMITCH, L. M. B. (Orgs.). Aspectos da lingüística aplicada: estudos em homenagem ao professor Hilário Inácio Bohn. Florianópolis, SC: Insular, 2000. p. 289-316.

OLIVEIRA, R. Neurolingüística e o aprendizado da linguagem. Catanduva, SP: Respel, 2000.

PINHO, J. B. Comunicação em marketing: princípios da comunicação mercadológica. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1991.

SANDMANN, A. J. A linguagem da propaganda. São Paulo: Contexto, 2000. Repensando a Língua Portuguesa.

SCOLLON, R. Mediated discourse as social interaction: a study of news discourse. London & New York: Longman, 1998.

VAN DIJK, T. A. Semântica do discurso e ideologia. In: PEDRO, E. R. (Org.). Análise crítica do discurso: uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Caminho SA, 1997. p. 105-168.

WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. 6. ed. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1989.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

CARMO, Cláudio Márcio do. Aspects of the insertion of Igreja Universal do Reino de Deus into televised media: technologies of discourse serving hegemonic practice. Revista Vértices, [S. l.], v. 8, n. 1/3, p. 137–152, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20060010. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20060010.. Acesso em: 3 jul. 2024.