Stoichiometry: terror in the Chemistry class

Authors

  • Rafaela Sampaio Gomes CEFET Campos
  • Simone da Hora Macedo CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20070010

Keywords:

Stoichiometry, Chemistry, Difficulty, Secondary school

Abstract

Stoichiometry is a Chemistry topic that presents great difficulty for secondary school students. Based on this information, a questionnaire was administered to private and public school students. Findings show that it is easier for students in the Chemistry Technical Course at CEFET Campos to understand that topic. An explanation for this may be the quality of the teachers and the compulsory practical classes in the course. The study indicates that the greatest difficulty for secondary school students in learning that content is the absence of examples and applications in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafaela Sampaio Gomes, CEFET Campos
    Licencianda em Química do CEFET Campos.
  • Simone da Hora Macedo, CEFET Campos
    Mestre em Tecnologia pelo CEFET Rio. Mestre em Educação pela UERJ. Professora do CEFET Campos.

References

BRADY, James E.; HUMISTON, Gerard E. Química Geral. 2. ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1986, (reimpressão 1994).

CAZZARO, F. Um experimento envolvendo estequiometria. Revista Química Nova na Escola, n.10, nov., p. 53-54, 1999.

CELEGHINI, R. M. S.; FERREIRA, L. H.; VILEGAS, J. H. Y. Levantamento do perfil do usuário do plantão de dúvidas do setor de química do CDCC. Publicado em jan./99. Disponível em: <http://www.moderna.com.br/artigos/quimica/0017. Acesso em: 02 jun. 2005.

FARIAS, Carlos V. Para compreender a abordagem cognitivista de David Ausubel para o ensino. Disponível em: www.ufv.br/dpe/edu660/textos/t10_cognitivismo.doc. Acesso em: 07 jun. 2005.

MACEDO, S. H. A aprendizagem do desenho técnico projetivo numa perspectiva de construção. Rio de Janeiro, 1999. Dissertação, 112p.

MOYSÉS, L. M. O desafio de saber ensinar. 2. ed. Campinas, SP: Papirus; Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 1995.

PARÂMETRO Curricular de Ensino Médio – Química. Disponível em: http://www.cienciaquimica.hpg.ig.com.br/educacao&quimica/parametrocurricular.htm. Acesso em: 05 abr. 2005.

PEIXOTO, D. P. Ensino de Química e Cotidiano. Publicado em maio/99. Disponível em: http://www.moderna.com.br/artigos/quimica/0025. Acesso em: 02 jun. 2005.

SILVA, E. O. Explorando as bases matemáticas da volumetria: uma proposta didática. Revista Química Nova na Escola, n. 13, maio, 2001, p. 13-17.

USBERCO, João; SALVADOR, Edgard. Química. São Paulo: Saraiva, 1997, p. 216-236.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

How to Cite

GOMES, Rafaela Sampaio; MACEDO, Simone da Hora. Stoichiometry: terror in the Chemistry class. Revista Vértices, [S. l.], v. 9, n. 1/3, p. 149–160, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20070010. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20070010.. Acesso em: 3 jul. 2024.