Astronomy as a subject in the secondary school curriculum

Authors

  • Claudio André C. M. Dias
  • Josué R. Santa Rita CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20070011

Keywords:

Astronomy in secondary education, Teaching of Astronomy in secondary school, National Curriculum Standards

Abstract

Astronomy is regarded as one of the first sciences dominated by man; however, it has not been taught as a subject in secondary school programs. Students usually finish this level of education without knowing several topics in the field of Astronomy which are considered compulsory by the Brazilian National Curriculum Standards (PCNs). In view of such disagreement, this study demonstrates the need to incorporate Astronomy as a specific subject in secondary school aiming at reducing the gap between what is taught and what the student actually needs to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudio André C. M. Dias
    Professor das redes públicas do Estado do Rio de Janeiro e do município de Campos dos Goytacazes/RJ. Mestre em Ciências de Engenharia de Materiais. Especialista em Ensino de Astronomia.
  • Josué R. Santa Rita, CEFET Campos
    Professor do CEFET Campos (RJ). Mestre em Ciências de Engenharia de Materiais.

References

BOCZKO, Roberto. Erros comumente encontrados nos livros didáticos do ensino fundamental. Revista Ciência Hoje, Rio de Janeiro, ano II, n. 6, 2003.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais (5ª a 8ª séries). Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental. MEC/SEF, 1998. 138 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1999. 364 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental. MEC/SEF, 1998. 174 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino médio: orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, SEMTEC, 2002. 144 p.

BUCCIARELLI, Pablo. Recursos didáticos de Astronomia para o ensino médio e fundamental. São Paulo, 2001. 57p. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade de São Paulo, 2001.

DIAS, Cláudio André C. M. Inserção da Astronomia como disciplina curricular no ensino médio. Campos dos Goytacazes, RJ, 2005. 39p. Monografia (Pós-graduação lato sensu em Ensino de Astronomia) - CEFET Campos, 2005.

KAWAMURA, Maria Regina D. Disciplinaridade sim. Revista Ciência e Ensino, Campinas, SP, v. 2, n.1, 1997.

LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao ensino de Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, v. 2, p. 75-91, 2005.

LEITE, Cristina. Os professores de ciências e suas formas de pensar Astronomia. São Paulo, 2002. 160p.

Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Física e Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2002.

PERCY, J. R. Astronomy Education: an international perspective. Astrophisics and Space Science, v. 258, 1998, p. 347-355.

PIETROCOLA, Maurício; ALVES FILHO, José de Pinho; PINHEIRO, Terezinha de Fátima. Prática interdisciplinar na formação disciplinar de professores de ciências. Investigações em ensino de Ciências. Porto Alegre/RS. v. 8, n. 2, 2004. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/vol8/n2.html.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO. Reorientação Curricular - 2ª versão: livro II – Ciências da Natureza e Matemática. Rio de Janeiro, 2005, 196p.

SOBREIRA, Paulo H. Astronomia no ensino de Geografia. São Paulo, 2002. Dissertação (Mestrado em Geografia Física) - Departamento de Geografia, Universidade de São Paulo, 2002.

How to Cite

DIAS, Claudio André C. M.; RITA, Josué R. Santa. Astronomy as a subject in the secondary school curriculum. Revista Vértices, [S. l.], v. 9, n. 1/3, p. 161–170, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20070011. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20070011.. Acesso em: 22 nov. 2024.