Astronomy as a subject in the secondary school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20070011Keywords:
Astronomy in secondary education, Teaching of Astronomy in secondary school, National Curriculum StandardsAbstract
Astronomy is regarded as one of the first sciences dominated by man; however, it has not been taught as a subject in secondary school programs. Students usually finish this level of education without knowing several topics in the field of Astronomy which are considered compulsory by the Brazilian National Curriculum Standards (PCNs). In view of such disagreement, this study demonstrates the need to incorporate Astronomy as a specific subject in secondary school aiming at reducing the gap between what is taught and what the student actually needs to learn.Downloads
References
BOCZKO, Roberto. Erros comumente encontrados nos livros didáticos do ensino fundamental. Revista Ciência Hoje, Rio de Janeiro, ano II, n. 6, 2003.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais (5ª a 8ª séries). Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental. MEC/SEF, 1998. 138 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1999. 364 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental. MEC/SEF, 1998. 174 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino médio: orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, SEMTEC, 2002. 144 p.
BUCCIARELLI, Pablo. Recursos didáticos de Astronomia para o ensino médio e fundamental. São Paulo, 2001. 57p. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade de São Paulo, 2001.
DIAS, Cláudio André C. M. Inserção da Astronomia como disciplina curricular no ensino médio. Campos dos Goytacazes, RJ, 2005. 39p. Monografia (Pós-graduação lato sensu em Ensino de Astronomia) - CEFET Campos, 2005.
KAWAMURA, Maria Regina D. Disciplinaridade sim. Revista Ciência e Ensino, Campinas, SP, v. 2, n.1, 1997.
LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao ensino de Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, v. 2, p. 75-91, 2005.
LEITE, Cristina. Os professores de ciências e suas formas de pensar Astronomia. São Paulo, 2002. 160p.
Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Física e Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2002.
PERCY, J. R. Astronomy Education: an international perspective. Astrophisics and Space Science, v. 258, 1998, p. 347-355.
PIETROCOLA, Maurício; ALVES FILHO, José de Pinho; PINHEIRO, Terezinha de Fátima. Prática interdisciplinar na formação disciplinar de professores de ciências. Investigações em ensino de Ciências. Porto Alegre/RS. v. 8, n. 2, 2004. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/vol8/n2.html.
SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO. Reorientação Curricular - 2ª versão: livro II – Ciências da Natureza e Matemática. Rio de Janeiro, 2005, 196p.
SOBREIRA, Paulo H. Astronomia no ensino de Geografia. São Paulo, 2002. Dissertação (Mestrado em Geografia Física) - Departamento de Geografia, Universidade de São Paulo, 2002.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).