Public Schools?: the difficult access to quality education in Brazil

Authors

  • Jennifer Perroni Universidade Federal Fluminense
  • André Brandão Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20080007

Keywords:

Selection, Exclusion, Educational inequality

Abstract

Educational inequality reaches alarming levels in Brazil. In higher education, it is widely known that it is difficult for the most economically vulnerable portion of the population to be admitted in public educational institutions. This paper aims at demonstrating, through empirical research, that this inequality is also found in admission processes carried out by prominent public institutions of primary and secondary education. Our investigation focuses on admission examinations held by Colégio Pedro II in early 2007, and is also based on data from the Educational Census 2006 and results of the UFF entrance examination for the 2005 school year.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jennifer Perroni, Universidade Federal Fluminense
    Mestranda em Política Social pela Universidade Federal Fluminense.
  • André Brandão, Universidade Federal Fluminense
    Doutor em Ciências Sociais. Professor Adjunto da Universidade Federal Fluminense.

References

ANDRADE, V. M. C. Q. O Colégio Pedro II – História e Identidade. In: Colégio Pedro II: um lugar de memória. Tese defendida junto ao Programa de Pós-graduação em História Social do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais - IFCS/UFRJ, 1999.

BRANDÃO, A. Cotas raciais no Brasil: a primeira avaliação. Rio de Janeiro: DP&A, 2007.

BRANDÃO, Z. A produção das elites escolares: escolas, famílias e cultura. Caderno CRH, v. 20, n. 49, p. 15-22, jan./abr., Salvador, BH: 2007a.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BOURDIEU, P. La Distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1999.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

BOURDIEU, P. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

COSTA, M. V. A. Construindo a história da educação musical no Colégio Pedro II. Décimo quinto congresso - ANPPOM, 2005.

IBGE. Disponível em: www.ibge.gov.br.

INEP. Disponível em: www.inep.gov.br.

MEC. Disponível em: www.mec.gov.br.

MEC. Edital n. 01/ 2006. Admissão à 1ª série do Ensino Médio da unidade escolar descentralizada de Niterói. Rio de Janeiro, jan., 2006.

MEC. Edital n. 19/ 2007. Admissão à 1ª série do Ensino Médio regular – curso diurno. Rio de Janeiro, set., 2007.

MICELI, S. A força do sentido. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1992.

OLIVEIRA, R. S. O imperial Colégio Pedro II: o Ensino Secundário e a construção da cidadania (1880-1889). Trabalho de Conclusão de Curso. UFF, 1997.

SOUZA, J. A construção social da subcidadania: para uma Sociologia da modernidade periférica. Belo Horizonte: UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2006.

Published

05-04-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

PERRONI, Jennifer; BRANDÃO, André. Public Schools?: the difficult access to quality education in Brazil. Revista Vértices, [S. l.], v. 10, n. 1/3, p. 73–90, 2023. DOI: 10.5935/1809-2667.20080007. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20080007.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)