About the importance of teaching Geometry in Physics undergraduate courses

Authors

  • Ricardo Roberto Plaza Teixeira CEFET/SP

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20080010

Keywords:

Geometry, Physics teaching, Mathematics education, History of Mathematics

Abstract

The sense of vision is associated with an important cognitive skill and its learning is fundamental to the fostering of any citizen. Due to this fact, the study of different forms of graphical representation becomes important in the teaching and learning of Mathematics. Therefore, a solid knowledge of Geometry is necessary in the training of good teachers of Physics. This work analyzes the importance of the study of Geometry for future teachers of Physics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ricardo Roberto Plaza Teixeira, CEFET/SP
    Doutor em Física pela USP. Professor do CEFET/SP e da PUC/SP. E-mail: rrpteixeira@bol.com.br.

References

ALLENDOERFER, C. B. The dilemma in Geometry. Mathematics Teacher, v. 62, 1969.

ALMOULOUD, S. et al. A Geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, v. 24. Rio de Janeiro, 2007.

ATIYAH, M. What is Geometry? The Mathematical Gazette, v. 66, n. 437, 1982.

BALOMENOS, R. H.; FERRINI-MUNDY, J; DICK, T. Geometria: prontidão para o cálculo. In: LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. Aprendendo e ensinando geometria. São Paulo: Atual, 1994.

BARBOSA, R. M. Descobrindo a Geometria fractal para a sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

BOYER, C. C. História da Matemática. São Paulo: Edgard Blücher, 1974.

BRIGHENTI, M. J. L. Representações gráficas. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

COURANT, R.; ROBBINS, H. O que é Geometria. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2000.

CRESCENTI, E. P. Os professores de Matemática e a Geometria: opiniões sobre a área e seu ensino. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de São Carlos. São Paulo, 2005.

DREYFUS, T.; HADAS, N. Euclides deve permanecer – e até ser ensinado. In: LINDQUIST, M. M. Aprendendo e ensinando Geometria. São Paulo: Atual, 1994.

EVES, H. Tópicos de história da Matemática em sala de aula – Geometria. São Paulo: Atual, 1992.

EVES, H. Introdução à história da Matemática. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

FAINGUELERNT, E. K. Educação Matemática – Representação e construção em geometria. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FARRELL, M. A. Geometria para professores da escola secundária. In: LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. Aprendendo e ensinando Geometria. São Paulo: Atual, 1994.

FONSECA, M. C. F. R. et al. O ensino de Geometria na Escola Fundamental – Três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FREUDENTHAL, H. Mathematics as na educational task. Dordrecht: D. Reidel Publishing Co., 1973.

GALILEI, G. Il Saggiatore. Milão: Feltrinelli Editore, 1965.

GARDNER, H. A nova ciência da mente. São Paulo: Edusp, 2003.

INTERNATIONAL COMMISSION ON MATHEMATICS INSTRUCTION - ICMI. Perspectives on teaching of geometry for the 21st century. Education Studies in mathematics, v. 28, 1995.

LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista – Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano III, n. 4, 1995.

MANRIQUE, A. L. Processo de formação de professores em Geometria: mudanças em concepções e práticas. 2003. Tese (doutorado) - PUC-SP, São Paulo, 2003.

MLODINOW, L. A janela de Euclides. São Paulo: Geração Editorial, 2004.

NACARATO, A. M.; PASSOS, C. L. B. A Geometria nas séries iniciais. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2003.

NEWTON, I. Principia. São Paulo: Nova Stella: Edusp, 1990.

ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT - OECD. New thinking in school mathematics. Paris: OECD, 1960.

PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino da geometria: uma visão histórica. 1989. Dissertação (Mestrado) – Unicamp, Campinas, SP, 1989.

PEREZ, G. A realidade sobre o ensino de Geometria no 1º e 2º graus no Estado de São Paulo. Educação Matemática em Revista – Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano III, n. 4, 1995.

REZENDE, E. Q. F.; RODRIGUES, C. I. Cabri-Géometre & a geometria plana. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005.

ROBERTS, S. King of Infinite Space: donald Coxeter, the Man Who Saved Geometry. Walker & Company, 2006.

SCHENBERG, M. Pensando a Física. São Paulo: Landy, 2001.

TEIXEIRA, R. R. P.; PANTALÉO JR, M.; TAKEUCHI, M. Perfil dos alunos ingressantes no curso de Licenciatura em física do CEFET/SP. Revista Sinergia, v. 6, n. 1, 2005.

USISKIN, Z. Resolvendo os dilemas permanentes da Geometria escolar. In: LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. Aprendendo e ensinando Geometria. São Paulo: Atual, 1994.

VEBLEN, O. The modern approach to elementary Geometry. Rice Institute Pamphlet, v. 21, 1934.

WHEELER, D. Imagem e pensamento Geométrico. COMTES RENDUS DE LA 33e RENCONTRE INTERNATIONALE. Pallanza: CIEAEM, 1981.

Published

05-04-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

TEIXEIRA, Ricardo Roberto Plaza. About the importance of teaching Geometry in Physics undergraduate courses. Revista Vértices, [S. l.], v. 10, n. 1/3, p. 107–116, 2023. DOI: 10.5935/1809-2667.20080010. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20080010.. Acesso em: 22 jul. 2024.