About the importance of teaching Geometry in Physics undergraduate courses
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20080010Keywords:
Geometry, Physics teaching, Mathematics education, History of MathematicsAbstract
The sense of vision is associated with an important cognitive skill and its learning is fundamental to the fostering of any citizen. Due to this fact, the study of different forms of graphical representation becomes important in the teaching and learning of Mathematics. Therefore, a solid knowledge of Geometry is necessary in the training of good teachers of Physics. This work analyzes the importance of the study of Geometry for future teachers of Physics.Downloads
References
ALLENDOERFER, C. B. The dilemma in Geometry. Mathematics Teacher, v. 62, 1969.
ALMOULOUD, S. et al. A Geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, v. 24. Rio de Janeiro, 2007.
ATIYAH, M. What is Geometry? The Mathematical Gazette, v. 66, n. 437, 1982.
BALOMENOS, R. H.; FERRINI-MUNDY, J; DICK, T. Geometria: prontidão para o cálculo. In: LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. Aprendendo e ensinando geometria. São Paulo: Atual, 1994.
BARBOSA, R. M. Descobrindo a Geometria fractal para a sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
BOYER, C. C. História da Matemática. São Paulo: Edgard Blücher, 1974.
BRIGHENTI, M. J. L. Representações gráficas. Bauru, SP: EDUSC, 2003.
COURANT, R.; ROBBINS, H. O que é Geometria. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2000.
CRESCENTI, E. P. Os professores de Matemática e a Geometria: opiniões sobre a área e seu ensino. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de São Carlos. São Paulo, 2005.
DREYFUS, T.; HADAS, N. Euclides deve permanecer – e até ser ensinado. In: LINDQUIST, M. M. Aprendendo e ensinando Geometria. São Paulo: Atual, 1994.
EVES, H. Tópicos de história da Matemática em sala de aula – Geometria. São Paulo: Atual, 1992.
EVES, H. Introdução à história da Matemática. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.
FAINGUELERNT, E. K. Educação Matemática – Representação e construção em geometria. Porto Alegre: Artmed, 1999.
FARRELL, M. A. Geometria para professores da escola secundária. In: LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. Aprendendo e ensinando Geometria. São Paulo: Atual, 1994.
FONSECA, M. C. F. R. et al. O ensino de Geometria na Escola Fundamental – Três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FREUDENTHAL, H. Mathematics as na educational task. Dordrecht: D. Reidel Publishing Co., 1973.
GALILEI, G. Il Saggiatore. Milão: Feltrinelli Editore, 1965.
GARDNER, H. A nova ciência da mente. São Paulo: Edusp, 2003.
INTERNATIONAL COMMISSION ON MATHEMATICS INSTRUCTION - ICMI. Perspectives on teaching of geometry for the 21st century. Education Studies in mathematics, v. 28, 1995.
LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista – Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano III, n. 4, 1995.
MANRIQUE, A. L. Processo de formação de professores em Geometria: mudanças em concepções e práticas. 2003. Tese (doutorado) - PUC-SP, São Paulo, 2003.
MLODINOW, L. A janela de Euclides. São Paulo: Geração Editorial, 2004.
NACARATO, A. M.; PASSOS, C. L. B. A Geometria nas séries iniciais. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2003.
NEWTON, I. Principia. São Paulo: Nova Stella: Edusp, 1990.
ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT - OECD. New thinking in school mathematics. Paris: OECD, 1960.
PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino da geometria: uma visão histórica. 1989. Dissertação (Mestrado) – Unicamp, Campinas, SP, 1989.
PEREZ, G. A realidade sobre o ensino de Geometria no 1º e 2º graus no Estado de São Paulo. Educação Matemática em Revista – Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano III, n. 4, 1995.
REZENDE, E. Q. F.; RODRIGUES, C. I. Cabri-Géometre & a geometria plana. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005.
ROBERTS, S. King of Infinite Space: donald Coxeter, the Man Who Saved Geometry. Walker & Company, 2006.
SCHENBERG, M. Pensando a Física. São Paulo: Landy, 2001.
TEIXEIRA, R. R. P.; PANTALÉO JR, M.; TAKEUCHI, M. Perfil dos alunos ingressantes no curso de Licenciatura em física do CEFET/SP. Revista Sinergia, v. 6, n. 1, 2005.
USISKIN, Z. Resolvendo os dilemas permanentes da Geometria escolar. In: LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. Aprendendo e ensinando Geometria. São Paulo: Atual, 1994.
VEBLEN, O. The modern approach to elementary Geometry. Rice Institute Pamphlet, v. 21, 1934.
WHEELER, D. Imagem e pensamento Geométrico. COMTES RENDUS DE LA 33e RENCONTRE INTERNATIONALE. Pallanza: CIEAEM, 1981.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ricardo Roberto Plaza Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).