Brief critical discussion of psychological principles and their influence on school Mathematics evaluation

Authors

  • Jorge Tarcísio da Rocha Falcão Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20080011

Keywords:

Mathematical competence, Evaluation in Mathematics, Models of intelligence

Abstract

This paper offers contributions derived from Psychology and considered valuable for the ongoing discussion about the evaluation of cognitive competences in Mathematics. Contemporary models of school evaluation in general, including evaluation in Mathematics, are necessarily based upon conceptions about human individuals doing Mathematics. These conceptions are therefore based upon models of human cognitive functioning, in relation with models about the characteristics and organization of Mathematics, as an specific epistemological domain. Recent models proposed by the (?) Psychology of Intelligence are reviewed here, as well as their theoretical and epistemological limitations are discussed. Nevertheless, we defend that no evaluation could stand without support of such models, even though none of them can be considered as ultimate propositions. Finally, we present our own theoretical landmarks concerning learning and doing Mathematics as a contribution to the process of evaluating mathematical competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Tarcísio da Rocha Falcão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
    Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professor Colaborador do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ABREU, G. M. O uso da matemática na agricultura: o caso dos produtores de cana-de-açúcar. Recife, 1988.

Dissertação (mestrado) Psicologia Cognitiva, Universidade Federal de Pernambuco.

ACIOLY, N. M. La juste mesure: une étude des compétences mathématiques des travailleurs de la canne à sucre du nordeste du Brésil dans le domaine de la mesure. Paris, 1994. Tese (doutorado), Université de Paris-5.

ACIOLY, N. M. A Lógica Matemática no Jogo do Bicho: compreensão ou aplicação de regras? Recife, 1985. Dissertação (mestrado) Psicologia Cognitiva, Universidade Federal de Pernambuco.

ARSAC, G. et al. La Transposition didactique à l’épreuve. Grenoble: La Pensée Sauvage Éditions, 1994.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1986.

BROUSSEAU, G. Théorie des situations didactiques. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1998.

BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CARRAHER, T. N.; CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. D. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.

CHC PROJECT Cattell-Horn-Carroll (CHC) Definition Project. Disponível em: http://www.iapsych.com/chcdef.htm. Acesso em: jul. 2008.

CHEVALLARD, Y. La transposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1985.

FALCÃO, J. T. R. Os saberes oriundos da escola e aqueles oriundos da cultura extra-escolar: hierarquia ou complementaridade? Saber & Educar, Porto, n. 13, p. 109-123, 2008.

FALCÃO, J. T. R. Conceptualisation en acte, conceptualisation explicite: quels apports théoriques à offrir à la didactique des mathématiques et des sciences? In: NUMA-BOCAGE, L.; MERRI, M.; VANNIER, M. P. Activité humaine et conceptualisation: questions à Gérard Vergnaud. Toulouse (France), Presses Universitaires du Mirail, 2007.

FALCÃO, J. T. R. Psicologia da educação matemática: uma introdução. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FALCÃO, J. T. R. Lenguaje algebraico: un enfoque psicológico. Uno – Revista de Didáctica de las Matemáticas (Barcelona – Espanha). v. 14, p. 25-38, 1997.

FALCÃO, J. T. R. Clinical analysis of difficulties in algebraic problem solving among Brazilian students: principal aspects and didactic issues. Proceedings of the XXth International Conference for the Psychology of Mathematics Education. v. 2, p. 257-264, 1996.

FALCÃO, J. T. R.; HAZIN, I. Dez mitos acerca do ensino e da aprendizagem de matemática. Pesquisas e práticas em educação matemática. v. 1, n. 1, p.27-48, 2007.

FRADE, C. Castro, FALCÃO, J. T. da Rocha. Exploring connections between tacit knowing and situated learning perspectives in the context of mathematics education. In: Watson, A., Winbourne, P. (Orgs.). New directions for situated cognition in mathematics education. London: Springer, 2008.

HAZIN, I. A atividade matemática de crianças com epilepsia idiopática generalizada do tipo ausência: contribuições da neuropsicologia e da psicologia cognitiva. Recife, 2006. Tese (doutorado), Programa de Pós-Graduação em Psicologia Cognitiva – UFPE.

IAP CHC theory. Disponível em: http://www.iapsych.com/IAPWEB/CHCTheory.html. Acesso em: jul. 2008.

INEP Instrumentos de avaliação da educação básica. Disponível em: http://www.inep.gov.br/. Acesso em jul. 2008.

KANE, M. T. Current Concerns in Validity Theory. Journal of Educational Measurement, v. 38, n. 4, p. 319-342, 2001.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1978.

LAKATOS, I. La metodologia de los programas de pesquisa. Madrid: Alianza, 1987.

LATOUR, B. Ciência em ação. São Paulo: UNESP, 2000.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1977.

LIMA, N. Carvalho. Aritmética na feira: o saber popular e o saber da escola. Recife, 1986. Dissertação (mestrado) Psicologia Cognitiva, Universidade Federal de Pernambuco.

MARKOVÀ, I. Dialogicidade e representações sociais: as dinâmicas da mente. Petrópolis: Vozes, 2006.

MEC. Ministério da Educação e do Desporto – Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais – 1 ciclo do ensino fundamental – Matemática. Brasília, Secretaria de Ensino Fundamental, 1997.

O VERBO. Menina britânica é recebida como heroína um ano após tsunami. Disponível em: http://www.overbo.com.br/modules/news/article.php?storyid=446. Acesso em jul. 2008.

PERRENOUD, P. La transposition didactique à partir de pratiques: des savoirs aux competences. Revue des sciences de l’éducation, v. 24, n. 3, 1998, p. 487-514. Disponível em: http://id.erudit.org/iderudit/031969ar. Acesso em: jul. 2008.

PERRENOUD, P. Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, Graó, 2004.

PERRENOUD, P. Construir competências é viras as costas aos saberes? Pátio. Revista pedagógica. Porto Alegre, n. 11, p. 15-19, nov. 1999.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PIAGET, J. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Petrópolis: Vozes, 1973.

PIAGET, J. Epistemologia genética. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

PIAGET, J. Réussir et comprendre. Paris: Presses Universitaires de France, 1974.

PISA. Program for international student assessment. Disponível em: http://www.pisa.oecd.org/pages/0,2987,en_32252351_32235731_1_1_1_1_1,00.html. Acesso em: jul. 2008.

POLYA, G. How to solve it. Princeton: Princeton University Press, 1973.

PRIMI, R. Inteligência: Avanços nos modelos teóricos e nos instrumentos de medida. Avaliação Psicológica, v. 1, p. 67-77, 2003.

PRIMI, R. Inteligência fluida: definição fatorial, cognitiva e neuropsicológica. Paideia, v. 12, n. 23, p. 57-75, 2002.

PRIMI, R et al. Competências e Habilidades Cognitivas: diferentes definições dos mesmos construtos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 151-15, 2001.

ROMMETVEIT, R. On the role of “a psychology ofthe second person” in studies of meaning, language, and mind. Mind, culture and activit, v. 10, n. 3, p. 205-218, 2003.

SAEB. Relatório SAEB 2001 – Matemática. Disponível em: http://www.inep.gov.br/basica/saeb/saeb_01.htm. Acesso em: jul. 2008.

SCHELINI, P. W. Teoria das inteligências fluida e cristalizada: início e evolução. Estudos de Psicologia 2006, v. 11, n. 3, p. 323-332. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v11n3/10.pdf. Acesso em: jul. 2008.

SCHLIEMANN, A. D. Mathematics among carpenters and apprentices. In: DAMEROW, P. et al. (Eds.). Mathematics for all, Paris: UNESCO, 1984, p. 92-95.

STARNEWS. O que são tsunamis? Disponível em: http://www.starnews2001.com.br/tsunami/tsunami.html. Acesso em: jul. 2008.

STERNBERG, R. J. A component process in analogical reasoning. Psychological Review, v. 84, n. 4, p. 353-378, 1977.

VERGNAUD, G. The nature of mathematical concepts. In: NUNES, T.; BRYANT, P. Learning and teaching mathematics: an international perspective. London, Psychology Press, 1997.

VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques. v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990.

Published

05-04-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

FALCÃO, Jorge Tarcísio da Rocha. Brief critical discussion of psychological principles and their influence on school Mathematics evaluation. Revista Vértices, [S. l.], v. 10, n. 1/3, p. 117–140, 2023. DOI: 10.5935/1809-2667.20080011. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20080011.. Acesso em: 22 jul. 2024.